Groene Aanslag

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Groene Aanslag

Bericht door maXam » 07 mei 2009, 10:27

Afbeelding

Ik viste gisteren in de regen deze steen op uit een niet-onderhouden steenbedperkje.
Na afwassen bleef de vlekkerigheid zodat ik denk dat dit een kinne-diabaas is. Ondanx het afwassen waren enkele frisgroene vlekken achtergebleven die bij bestudering onder de microscoop allemaal op de veldspaat bleken te liggen. Was hier sprake van groene aanslag of van epidotisering van de veldspaat? Na enkele uurtjes bleekbad bleek de groene aanslag vrijwel verdwenen, dus ik vermoed dat het een biologische oorsprong heeft. Niettemin kon ik onder de microscoop nog steeds enkele spoortjes groene aanslag waarnemen op de roomwitte veldspaat. Door te peuteren met een speld kon ik het er van afkrijgen, waarbij opviel dat de punt van de speld niet alleen de groene aanslag meenam maar een soort brij van witte en groene modder. Tast de groene aanslag de veldspaat aan? Is er iets bekend van de erosieve werking van groene aanslag op stenen?

Zie ook: http://www.kristallin.de/s1/f_kinne.htm#Anker1


[Bewerkt door maXam op 07-05-2009 om 09:33 NL]


maxam

 
Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Groene Aanslag

Bericht door Ohtaror » 09 mei 2009, 00:02

Zou het niet eerder omgekeerd kunnen, waar de steen reeds het meest verweerd is (korst)mossen of algen ed zich gemakkelijker hechten?



maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Groene Aanslag

Bericht door maXam » 11 mei 2009, 14:07

Kdenkedenk daddegu daar wel gelijk in hebt ja.
De veldspaat heeft een wat korreliger oppervlak en daarop hecht het leven zich beter dan op een glad oppervlak. Van de weeromstuit zal de veldspaat ook wel sneller verweren en eerder uit de steen verdwijnen dan hardere of inertere delen.
Als je bedenkt dat zand grotendeels uit kwarts bestaat, terwijl er in graniet ook heel veel veldspaat zit, lijkt de conclusie voor de hand te liggen dat de veldspaat kennelijk op een of andere manier verdwijnt.


[Bewerkt door maXam op 11-05-2009 om 13:10 NL]


maxam

taco
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2007, 00:33
Contacteer:
Re: Groene Aanslag

Bericht door taco » 01 jul 2009, 23:18

Het is zeker weten een kinnediabaas,diabazen en basalten krijgen een stoffijne korst door verwering waardoor de kleur aan de buitenkant sterk kan afwijken van de binnenkant.Dit is ook vaak het geval met schonen(skane)basalt,die zijn van buiten vaak grijs en stoffig maar van binnen groen/zwart en keihard.

Groet Taco


zwerfsteenfanaat,maar een mooie fossielvondst is ook altijd welkom.


Plaats reactie