Jaspis uit het Lahn-Dill gebied

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Jaspis uit het Lahn-Dill gebied

Bericht door maXam » 17 mei 2009, 17:09

Van de jaspis die je hier als zwerfsteen kunt vinden zegt men dat deze uit het Lahn-Dill-gebied afkomstig is.
Kent iemand een plek in de Lahn-Dill-kreis waar deze steensoort dagzoomt en/of te vinden is?

[Bewerkt door maXam op 17-05-2009 om 16:09 NL]


maxam

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4358
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Jaspis uit het Lahn-Dill gebied

Bericht door Spongebob » 18 mei 2009, 00:33

Ik heb ze ooit vlakbij Idar-Oberstein op een akker gevonden. Het was dichtbij een militair terrein als ik het (nog) goed heb. Volgens mij gevonden n.a.v. een vindplaatsbeschrijving uit een GEA-themanummer over Idar.
Jaspis komt trouwens ook vrij algemeen in het oostelijk grind voor en je kan je afvragen of die wel van zuidelijke herkomst zijn. Komt er geen jaspis voor in bijv. Tsjechië? In de Harz komt groene jaspis voor.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Jaspis uit het Lahn-Dill gebied

Bericht door FossilDude » 18 mei 2009, 18:52

Hoi!

Ik heb inderdaad ook enkele jaren geleden mooie groene en rode jaspis gevonden in Tsjechië (in de omgeving van Nova Paka).

Groet,

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Jaspis uit het Lahn-Dill gebied

Bericht door maXam » 19 mei 2009, 10:34

Ik ben nieuwsgierig naar de herkomst van de jaspis die je hier kunt vinden en daarom benieuwd naar een plek waar die nog in situ voorkomt. Dus niet als zwerfsteen.

Overigens is er over jaspis ook veel discussie mogelijk. Ik heb wel eens iemand horen beweren dat de echte jaspis uit Madagascar oid afkomstig is.

In Toscane vond ik ook stenen die leken op jaspis, qua kleur en textuur, maar toch anders waren dan de ijzerkiezel die we hier als zwerfstenen vinden en met de term jaspis aanduiden. Op borden langs een geologisch pad werd het spul aangeduid als Diaspro, wat me de vertaling van Jaspis lijkt.


maxam


Plaats reactie