Zee

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Alfer
Berichten: 768
Lid geworden op: 10 jul 2005, 00:34
Contacteer:
Antw: Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Alfer » 11 jul 2005, 10:47

ilse schreef:
Beste Alfer,
Ik heb iemand geweten die z\'n zeeëgel in water ging reinigen en die zeeëgel is gewoon(ontploft).
Dus geen water inderdaad.
Ik reinig al mijn krijtfossielen met een tandenborstel die ik eerst wat korter gewiekt heb en dat gaat héééél goed.
Groetjes...
Ilse
Pfffffffffff...ontploft........:(:(
Maar goed dat ik het hier gevraagd heb.
Nogmaals bedankt voor de tips!


Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

 
Tyrant
Berichten: 182
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:41
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Tyrant » 11 jul 2005, 15:55

Ben ook lekker aan de gang met het afwerken van een prachtige egel. De egel is helemaal gebarsten aan alle kanten, maar praktisch heel. Herman zei nog tegen mij dat zo\'n egel, mits geprepareerd, best wel leuk kan zijn. Dit klopt. Het staat nu te pronken in de huiskamer, fotos stuur ik nog wel.


\"Steentjes!\"
:)

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Casper » 11 jul 2005, 16:07

Interessant, dat van dat water... weet iemand hoe dat kan?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Alfer
Berichten: 768
Lid geworden op: 10 jul 2005, 00:34
Contacteer:
Antw: Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Alfer » 11 jul 2005, 19:53

Casper schreef:
Interessant, dat van dat water... weet iemand hoe dat kan?
Groeten, Casper
Het zal wel een soort kookpannetje worden.
De egel zuigt zich vol met water waarna het water door een hogere temperatuur gaat uitzetten of zoiets.


Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door webmaster » 11 jul 2005, 23:21

De zeeëgel kan zich volzuigen met water en ietsje uitzetten. Daardoer kan deze openbarsten en (gedeeltelijk) uit elkaar vallen. Bij iets hardere kalksteen is de kans hierop veel minder dan bij de meeste egels uit Limburg.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Casper » 12 jul 2005, 09:45

Dank Herman,

idd bij het prepareren van mijn egels uit coesfeld (veel hardere steen) heb ik gewoon water kunnen gebruiken.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Galeocerdo
Berichten: 479
Lid geworden op: 03 mei 2005, 13:32
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Galeocerdo » 21 jul 2005, 21:04

Een andere methode om zeeëgels te prepareren is met KOH (kaliumhydroxide).
Ik werk met KOH in plaatjesvorm. Ik leg de zeeëgel in een bak met fijn grind en beleg een deel met plaatjes. Als de plaatjes nat maakt begint de KOH in te werken op de kalk.
Als de plaatjes opgelost zijn spoel ik de zeeëgel af met water. Vervolgens de zeeëgel iets draaien en het volgende deel behandelen, dit herhalen tot de zeeëgel schoon is. Vervolgens onderdompelen in een zeer lichte azijnoplossing, dit om de resten KOH te neutraliseren en zoutuitslag te voorkomen.

Gebruik goede handschoenen en draag een veiligheidsbril

* Voordeel: een zeeëgel die alle structuur nog heeft.
* Nadeel: tijdrovende methode. Werkt niet bij alle kalksoorten.

Goede resultaten bij materiaal uit Rheine, Höver en Erwitte. Werkt niet bij mergelfossielen.

Je kan de plaatjes oplossen en de zeeëgel volledig hierin onderdompelen. Nadeel hierbij is dat de zeeëgel zich volledig volzuigt met de KOH-oplossing, met dikke zoutuitslag die bijna niet weg te krijgen is als gevolg.

Werkt natuurlijk ook goed bij andere fossielen.

Taco


Gr. Taco


Gebruikersavatar
Alfer
Berichten: 768
Lid geworden op: 10 jul 2005, 00:34
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Alfer » 21 jul 2005, 23:50

Nog bedankt voor de tips!
Voor mij misschien bruikbaar voor andere zeeëgels of fossielen.
De zeeëgel die ik bedoelde heb ik gewoon met een tandenborstel schoongemaakt, wel zo veilig en het is goed (genoeg) gelukt.


Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Gebruikersavatar
GeoEd
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 okt 2005, 00:08
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door GeoEd » 03 okt 2005, 03:16

Na al die verhalen over ontploffende zeeëgels durf ik mijn verhaal niet meer te vertellen...
Ik doe het met zoutzuur. Eerst met een mes de grove kalk verwijderen. Met een harde borstel eventueel de rest. En dan dompel ik hem even in verdund zoutzuur. Maar dat werkt alleen goed met gave en ongebarsten egels. Want de mergel mag niet onder het schild oplossen. En wil je het voorzichtig doen, dan met een kwast met zoutzuur. Je krijgt een mooie glanzende zeeëgel..
Maar als ik het boven allemaal lees, durg ik geen garantie te geven. (we hebben het over de grote zeeëgel uit het Maastrichts Krijt)....


Ed Stevenhagen

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Zeeëgel schoonmaken

Bericht door Isis » 03 okt 2005, 09:16

In mijn ervaring zijn de egels uit Limburg vrij fragiel en vaak ook van binnen gevuld met kalk. Als je heel voorzichtig met een zwak zuur (bv azijn) aan de slag gaat kan het goed gaan, maar de schil wordt al snel dun en als er dan zwakke plekken in zitten ....

Die Erwitte egels zijn in mijn ervaring keihard met vuursteenkern. Een base werkt hier goed (KaOH, NaOH - beiden te koop als gootsteenontstopper) maar kan de tekening van de egel wel aantasten (je eindigt dan met een zeeegel vormig stuk vuursteen).

Testegels zijn een goed idee! Of evt. op een plekje uit het zicht (onderop het fossiel) proberen ofzo.


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/


Gesloten