Beginnen met de hobbie

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
juul
Beginnen met de hobbie

Bericht door juul » 11 jun 2009, 22:13

Hoi allemaal,

Met de komst van de grote vakantie in aanzicht wil ik nu eens serieus beginnen met deze hobbie die ik de afgelopen maanden zwaar verwaarloost heb. Alle fossielen die ik heb zijn oftewel gekocht,gekregen of toevallige vonsten. De basis-begrippen van het fossielen zoeken ken ik zowel een beetje: een ammoniet, een belemniet, etc... maar verder gaat het ook niet. Als ik zo eens door de verzamellingen van leden ga die even oud zijn of zelfst jonger dan ik schaam ik me soms echt, als ik zo zie wat zij al allemaal gevonden hebben besef ik dat ik echt achter loop. In de vakantie wil ik wel eens gaan zoeken, maar ik zit met een paar probleempjes: Eerste probleem is dat ik nog nooit ben gaan zoeken en niet zou weten hoe te beginnen. Daarbij komt dat ik nog helemaal geen materiaal heb, dus wat voor basis materiaal heb ik nodig en waar kan ik het krijgen ?
Zou ik in de volgende 2 maanden eens met iemand meekunnen naar ergens ?(maakt niet uit waar het is toch allemaal nieuw voor mij)

Groetjes Juul

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Beginnen met de hobbie

Bericht door Gerrit-Jan » 11 jun 2009, 22:27

Hey Juul,

ik zie niet in waar jij je voor hoort te schamen. We zijn allemaal klein begonnen met onze hobby en hoe groot of klein je verzameling is maakt eigenlijk niet uit.

Om te beginnen denk ik dat je eerst moet weten wat je zoekt. Het scheelt als je weet wat voor tijdperk er voor komt in een bepaald gebied zodat je jezelf kunt inlezen en de bijbehorende gidsfossielen leert herkennen. De vindkans is dan ook groter.

Wat materiaal betreft moet je hier even op het forum neuzen. Er staat zeker iets over geschreven. Waar je het materiaal kunt aanschaffen hangt natuurlijk af van war je woont. Bodemschat is er een en zit in Hengelo, maar je kunt daar ook bestellen via hun website. even googelen dus

Succes

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

notorynchus

Bericht door notorynchus » 11 jun 2009, 22:36

heb je toegevoegd ;)

Frederik

rickiee

Bericht door rickiee » 11 jun 2009, 23:52

waar woon je ?? misschien kan je een keer met mij mee ik ga heel vaak naar hoevenen en in de vakantie ook naar cbn en naar veel meer andere vindplaatsen
dus je zou wel met mij mee kunnen gaan

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 12 jun 2009, 18:12

Ben je al lid van de NGV(Nederlandse Geologen Vereniging)? De verschilende afdelingen hebben regelmatig excursies. En dan leer je op de avonden ook mensen uit de buurt om mee uit zoeken te gaan. Kijk maar is op de site van de NGV. Afdeling Twente gaat in het najaar naar Hannover!!(met de bus:D)
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 12 jun 2009, 18:26

Hoi, hoi, Coeloptychiums !!

Robert Mensink

juul

Bericht door juul » 12 jun 2009, 19:06

Afbeelding

Bedankt iedereen voor de antwoorden, heb ook een prentje gepost van waar ik woon, in Retie dus, bij mijn weten zijn er niet echt vindplaatsen in de nabije buurt, ofwel ?

@ Gerrit-Jan: Wat bedoel je met"Om te beginnen denk ik dat je eerst moet weten wat je zoekt."? Bedoel je dat ik eerst moet uitmaken in wat voor fossielen ik me intereseer en naar die opzoek moet gaan ? Of bedoel je dat voor dat ik op zoektocht gaat ik mezelf moet informeren over de verschillende lagen ?

@ Frederik: Ik jouw ook :D

@ Rickiee: Dat kan wel eens leuk zijn, ik weet niet of je ergens in de buurt woont of niet.

@ Pearl: Ik heb eens op de site gekeken, maar aangezien ik in belgië woon is het misschien beter om bij een belgische vereniging te gaan, aangezien dat die plaatsen van lezingen enzo dichter bij huis zijn misschien. Zelf dacht ik aan de jeugdwerking van BVP, iemand hier op het forum die lid is ?

@ Fossielenzoeken: uuhhmmm...Hoi :) Coeloptychiums ? (of was het tegen iemand anders en voel ik me weer belangrijk :D?)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Beginnen met de hobbie

Bericht door Gerrit-Jan » 12 jun 2009, 19:43

Juul schreef:
@ Gerrit-Jan: Wat bedoel je met"Om te beginnen denk ik dat je eerst moet weten wat je zoekt."? Bedoel je dat ik eerst moet uitmaken in wat voor fossielen ik me intereseer en naar die opzoek moet gaan ? Of bedoel je dat voor dat ik op zoektocht gaat ik mezelf moet informeren over de verschillende lagen ??)
Het laatste. Als je de strategrafie kent met de bijbehorende gidsfossielen is je vindkans groter omdat je (na inlezen en bekijken van foto's van de fossielen) weet waarnaar je zoekt (lees "wat je kunt vinden")

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

rickiee

Bericht door rickiee » 12 jun 2009, 20:57

ik woon in halsteren dat ligt naast bergen op zoom dus niet zo ver

Theo

Bericht door Theo » 12 jun 2009, 21:19

Bvp vergaderd iedere 3e vrijdag van de maand in "De nok" dorpsplien Vosselaar(Turnhout)

Theo

Gesloten