Stuk fossiel van zeer grote schelp ???
Stuk fossiel van zeer grote schelp ???

Tijdens het zoeken met een metaaldetector kwam ik deze fossiel tegen in de zandgrond.
Het betreft stortgrond afkomstig uit de buurt van Haarlem. Ben benieuwd of iemand weet uit welke tijd dit fossiel stamt en hoe groot het geweest moet zijn. Het fragment is nu zo'n 30 cm. Alvast mijn hartelijke dank.
Groeten, Nandus
[Bewerkt door nandus op 09-07-2009 om 13:52 NL]
Antw: Stuk fossiel van zeer grote schelp
Hallo Nandus,
Het is moeilijk te zien op deze foto's, maar ik betwijfel of het hier om een stuk fossiel gaat (lopen de lijnen op de 'schelp' aan beide kanten gelijk?). Ik denk eerder dat het om een stuk beton gaat.
Maar zoals ik al zei: moeilijk te zien aan deze foto's.
Gr.
Rolf
Het is moeilijk te zien op deze foto's, maar ik betwijfel of het hier om een stuk fossiel gaat (lopen de lijnen op de 'schelp' aan beide kanten gelijk?). Ik denk eerder dat het om een stuk beton gaat.
Maar zoals ik al zei: moeilijk te zien aan deze foto's.
Gr.
Rolf
't geet zo als 't geet!
Antw: Stuk fossiel van zeer grote schelp

Bedankt voor het meedenken Rolf, maar het is 100% geen beton. Op een breukvlak is binnenin ook nog iets van een gelaagdheid te ontdekken. Zit zelf nog te denken aan fossiel van tondelzwam/berkendoder.
Groeten,
Nandus
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Stuk fossiel van zeer grote schelp
Dat kan je al uitsluiten.nandus schreef:
Zit zelf nog te denken aan fossiel van tondelzwam/berkendoder.
Zelf herken ik er niet meteen een fossiel in. Akkoord, het patroon is frappant, maar breuken kunnen ook dergelijke patronen vertonen (wordt zelfs 'schelpvormige breuk' genoemd). Een regelmatig patroon hoeft dus niet per sé een fossiel te zijn. Zoals hierboven al aangehaald, is symmetrie een veel betere indicator voor een organische oorsprong. Beide helften hebben een gelijkaardig patroon van ribbels, dat zien we. Maar lopen ze ook gelijk? Zijn ze min of meer elkaars spiegelbeeld of niet?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Stuk fossiel van zeer grote schelp ???
Er zit iets verschil in, maar min of meer kun je spreken van een spiegelbeeld.
Groeten,
Nandus
Groeten,
Nandus
Onder druk vertonen steen/rotsmaterialen vaak een typisch stresspatroon. Dit wordt, zoals Frederik al aangeeft, ook wel aangeduidt met termen zoals schelpvormige breuk. Ook trapvormige breuken zoals deze zijn zeer veel voorkomend en ontstaan zelfs door eigen gehak in voornamelijk kalksteen. In mijn opinie is dit een geologisch verschijnsel van stress en geen fossiel.
[Bewerkt door Colin op 10-07-2009 om 00:53 NL]
[Bewerkt door Colin op 10-07-2009 om 00:54 NL]
[Bewerkt door Colin op 10-07-2009 om 00:53 NL]
[Bewerkt door Colin op 10-07-2009 om 00:54 NL]
'Just Pick It!'
Als het door stress zou zijn ontstaan, dan had je aan de andere kant het tegenbeeld moeten krijgen en niet hetzelfde?
[Bewerkt door nandus op 14-07-2009 om 18:18 NL]
[Bewerkt door nandus op 14-07-2009 om 18:18 NL]
Valt mij op dat hier aantal mensen maar wat roepen zonder met voorbeelden te komen. Als je hier geen verstand van hebt antwoord dan niet a.u.b.
Stresspatronen vormen zich lang georienteerde vlakken volgens kristalsroosters. De andere kant is te allen tijde de negatief direct tegen de stresswand aan. Ik zie deze niet op een foto aangeduidt?! De andere kant op jou foto kan elk willekeurig patroon met zich meebrengen.
Ik neem overigens aan dat de opmerking gaande over mensen die zomaar wat roepen vooral richting mij was bedoeld. Ik ben neamelijk de enige die inhoudelijk over stresspatronen ben ingegaan. Wellicht bedoel je Frederik hier ook mee. Ik vind het erg vervelend dat je op deze manier je ongenoegen met een antwoord aanduidt. Dit forum is voorzien van vele kenners en hobbyisten en iedereen denk en praat graag mee. Het ene antwoord zal dan ook beter bevallen dan het andere. Ik studeer gemmologie en heb wel een redelijk idee over het ontstaan van stresspatronen. Als je zelf zo belezen bent wat betreft stresspatronen en de eventuele fossiele mogelijkheden mocht dit niet het geval zijn, vraag ik me af waarom je een topic opent met de vraag wat dit is?
Ik hoop dat jij je in het vervolg wellicht wat subtieler kunt uitdrukken bij een antwoord die je niet bevalt, want op deze manier wordt het ook wel erg moeilijk om te reageren op jou berichten.
mvg, Colin
[Bewerkt door Colin op 12-07-2009 om 18:07 NL]
[Bewerkt door Colin op 12-07-2009 om 18:08 NL]
Ik neem overigens aan dat de opmerking gaande over mensen die zomaar wat roepen vooral richting mij was bedoeld. Ik ben neamelijk de enige die inhoudelijk over stresspatronen ben ingegaan. Wellicht bedoel je Frederik hier ook mee. Ik vind het erg vervelend dat je op deze manier je ongenoegen met een antwoord aanduidt. Dit forum is voorzien van vele kenners en hobbyisten en iedereen denk en praat graag mee. Het ene antwoord zal dan ook beter bevallen dan het andere. Ik studeer gemmologie en heb wel een redelijk idee over het ontstaan van stresspatronen. Als je zelf zo belezen bent wat betreft stresspatronen en de eventuele fossiele mogelijkheden mocht dit niet het geval zijn, vraag ik me af waarom je een topic opent met de vraag wat dit is?
Ik hoop dat jij je in het vervolg wellicht wat subtieler kunt uitdrukken bij een antwoord die je niet bevalt, want op deze manier wordt het ook wel erg moeilijk om te reageren op jou berichten.
mvg, Colin
[Bewerkt door Colin op 12-07-2009 om 18:07 NL]
[Bewerkt door Colin op 12-07-2009 om 18:08 NL]
'Just Pick It!'