tip!!!!!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
kees
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 apr 2005, 20:23
Antw: tip!!!!!

Bericht door kees » 11 sep 2005, 20:56

beste maarten
dat je krijtfossielen weer keihard krijgt ben ik van overtuigd ,ik durf alleen niks te garanderen over verkleuring of glans want de marokaanse fossielen die ik heb gezien waren spierwit en daar heb ik geen ervaring mee,cap blanez fossielen verkleuren niet en gaan niet glanzen.
groeten kees


kees

 
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Maarten » 11 sep 2005, 21:54

kees schreef:
beste maarten
dat je krijtfossielen weer keihard krijgt ben ik van overtuigd ,ik durf alleen niks te garanderen over verkleuring of glans want de marokaanse fossielen die ik heb gezien waren spierwit en daar heb ik geen ervaring mee,cap blanez fossielen verkleuren niet en gaan niet glanzen.
groeten kees
Hoi Kees,

Probeer het wel een keer op een waardeloos stuk.

Groet, Maarten


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
jbas
Berichten: 137
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:38
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door jbas » 11 sep 2005, 22:08

Hoi,

Ik heb het behalve op de ammoniet ook op een ander stuk van dezelfde vindplaats geprobeerd (dreigde ook uit elkaar te vallen). Van verkleuring heb ik niks gemerkt, wel gaat het een beetje glimmen.
Maar ik denk dat dat ook een beetje afhangt van het gesteente waar je het opsmeert. Dat van mij was een beetje kleiig, ook als het alleen al vochtig was glom het een beetje.
Wellicht dat het met meer kalkige gesteenten veel matter opdroogt.

Bovendien, ik moest wat. Anders hield ik helemaal niks over. Zoals gezegd ben ik erg tevreden met het resultaat.


John

http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: tip!!!!!

Bericht door Jeroen » 22 sep 2005, 17:13

Afbeelding

Bedankt voor deze supertip!

Even een vraag nog; van een vriend heb ik een mammoetkies gekregen (zie plaatje) die lange tijd geleden is gevonden en naar ik vermoed is ingesmeerd met een heel erg dikke laag houtlijm....

Ik vrees dat het ding toch uit elkaar kan vallen vanwege de scheuren (die door de houtlijm lopen, maw. ze zijn er nadien in gekomen), zijn de breuken op de plaatjes grote scheuren in jullie opinie? Er vallen bovendien ook kleine stukjes af....

En zo ja, zouden die er in kunnen zitten omdat er nog zout in de kies zit?

Kan ik het ding gewoon een paar dagen (of weken?) in het water leggen en dan insmeren met Knauf?

Ik heb nog niets geprobeerd omdat ik het niet wil laten mislukken en hij al jaren en jaren zo schijnt te zijn....

bij voorbaat dank, jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: tip!!!!!

Bericht door Jeroen » 22 sep 2005, 17:15

Afbeelding

plus een van de zijkanten...


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

kees
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 apr 2005, 20:23
Antw: tip!!!!!

Bericht door kees » 22 sep 2005, 19:53

hallo allemaal
blij dat jullie er tevreden over zijn ,wat de glans betreft die verdwijnt volledig (althans bij mij wel).
Over de scheuren in de mammoetkies ,ik ben bang dat die wat te breed zijn voor die diepgrondeer.
wat je zou kunnen proberen is wat van die korreltjes die er afvallen fijnmalen ,dat mengen met iets van secondelijm en daar de scheur mee injecteren.
Ik ben geen expert dus je zou ook de conservator van een of ander museum kunnen raadplegen.
succes!
groetje Kees


kees

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Maarten » 22 sep 2005, 20:42

Jeroen schreef:
Afbeelding

plus een van de zijkanten...
Grote probleem met mammoetkiezen is dat deze afkomstig zijn uit de Noordzee en niet of niet voldoende zijn ontzilt. Het zout gaat er vanzelf nooit uit dus dit blijft tientallen jaren werken tot ie uiteindelijk naar de rats is......


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: tip!!!!!

Bericht door Jeroen » 26 okt 2005, 10:21

Afbeelding

Even een laatste update overde probleem kies;

Een grote tegenvaller bleek het verwijderen van de oude \"houtlijm\". Behalve dat deze oude lak namelijk wit kleurde in water en zacht werd, viel er dus niets te verwijderen. (met aceton werd het ook een smeerboel)

Erger nog, het leek wel alsof ik soep maakte van die kies, de scheuren werden spontaan groter en het water rook niet al te fris...
(meneer/mevrouw mammoet heeft geen paradontax gebruikt)

Dat werd dus krabben met een mesje of pincet en dat het ik een paar avonden dan ook zitten doen terwijl overdag de kies in een pan op het aanrecht stond.

Uiteindelijk maar secondenlijm in de scheuren van het geheel geinjecteerd en gaan lakken met Knauf.

De kleur en glans zijn werkelijk schitterend, het ding verliest geen kleine stukjes meer en zal hopelijk nog een lang leven in mijn verzameling mogen leiden..

Zie ook plaatje.

Vriendelijke groet,
jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Casper » 26 okt 2005, 12:20

zo, knap gedaan!!!
kan \'ie er weer een aantal jaartjes tegenaan!


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: tip!!!!!

Bericht door Supergraver » 26 okt 2005, 12:24

En wat gebruiken jullie nu bij mergel fossielen ook bijv voor de matrix zelf?

Gr

Martijn





Gesloten