tip!!!!!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Isis » 26 okt 2005, 12:42

Supergraver schreef:
En wat gebruiken jullie nu bij mergel fossielen ook bijv voor de matrix zelf?

Gr

Martijn
Houtlijm op waterbasis is een optie.


GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

 
Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Supergraver » 26 okt 2005, 12:46

isis schreef:
Supergraver schreef:
En wat gebruiken jullie nu bij mergel fossielen ook bijv voor de matrix zelf?

Gr

Martijn
Houtlijm op waterbasis is een optie.
Hee Pepijn,

Even ter verduidelijking ik bedoel als versteveging, niet zozeer als reperatie. Ik wil dat af\'korrelen\' van het mergel een beetje tegen gaan.

Gr

Martijn




Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Casper » 26 okt 2005, 12:48

jup dat heb ik ook gebruikt voor m\'n ammonieten uit Wallücke. houtlijm verdunnen totdat het melk lijkt, en dan met een kwastje op het (goed droge!) fossiel aanbrengen. dit zal er dan intrekken. dan doe je dr weer wat van de \"melk\" op (niet proeven) enz enz enz net zo lang tot het fossiel verzadigd is. werkt goed!!!


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: tip!!!!!

Bericht door Casper » 26 okt 2005, 12:50

Supergraver schreef:
isis schreef:
Supergraver schreef:
En wat gebruiken jullie nu bij mergel fossielen ook bijv voor de matrix zelf?

Gr

Martijn
Houtlijm op waterbasis is een optie.
Hee Pepijn,

Even ter verduidelijking ik bedoel als versteveging, niet zozeer als reperatie. Ik wil dat af\'korrelen\' van het mergel een beetje tegen gaan.

Gr

Martijn
haarlak, werkt goed en ruikt nog lekker ook!


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: tip!!!!!

Bericht door Supergraver » 26 okt 2005, 12:52

Hee Casper,

Dan ga ik daar gewoon mee door, haarlak gebruik ik inderdaad ook voor fossielen uit het Danien uit Denemarken.

Thanks!

Gr

Martijn




Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Frederik » 26 okt 2005, 14:28

Over de mammoetkies: goed idee, ga ik op de mijne (dringend) ook eens toepassen!

Wat betreft het verstevigen van mergelfossielen: Initieel verstevigde ik deze met verdunde houtlijm, door het fossiel hier in onder te dompelen (lang genoeg - het duurt even voor alle lucht uit de steen is). Resultaat was meer dan behoorlijk.
De laatste keer ben ik echter overgegaan (bij wijze van experiment) op pattex krachtlijm, dewelke ik heb opgelost in een bad aceton. Zeker een duurdere oplossing, en je moet ook wel voorzichtig genoeg te werk gaan, maar de resultaten zijn beter dan met houtlijm, naar mijn mening. De fossielen zijn steenhard, zonder glans, en ze behouden mooi hun natuurlijke kleur (zoals ik het graag heb).


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Johny » 27 okt 2005, 01:05

Haarlak ? Pattex ? Behangerslijm ? Houtlijm ?
Niks van dat alles gebruiken zou ik zeggen. Ten eerste omdat geen van deze dingen ontworpen zijn om fossielen te verstevigen, en vervolgens omdat je merkproducten gebruikt vaarvan je de juiste samenstelling niet kent.
Houtlijm, Compactuna e.d. zijn voor zover ik weet acryldispersies, waaraan – afhangend van het doel dat men wil bekomen - bepaalde stoffen worden toegevoeg of waarvan de eigenschappen op een andere manier worden gewijzigd.
Wil je voor de versteviging van het fossiel iets op acrylbasis gebruiken, gebruik dan de zuivere acryldispersie – dus zonder toevoegingen: je weet dan waarmee je bezig bent. Zelf gebruik ik de dispersie in een verdunning 1 op 20 tot 1 op 50.
Een vriend van mij behandelde een 25 jaar geleden een paar tientallen mammoetkiezen met houtlijm. Dat zag er toen goed uit, maar oogt nu afschuwelijk: barsten, en de lijm zelf die op het oppervlak zit is niet meer transparant maar soms asgrijs. En inderdaad, hoe krijg je hem er weer af ? Met lang weken en heel veel schobben zou het kunnen lukken en zo’n kies zal daar wel tegen kunnen, maar wat dan met spul in mergel e.d. ? En kijk uit: tegenwoordig is vaak houtlijn in de handel die onoplosbaar in water gemaakt is !
En hier kom ik tot mijn punt: een goede conservering/restauratie moet reversibel zijn, dat wil zeggen dat je de ingreep zonder schade voor het object moet kunnen ongedaan maken.
Wat ik hier beslist zou willen aanbevelen zijn twee verbindingen. Het eerste is Paraloid B 72, over het andere zal ik het een andere keer hebben (het wordt laat).
Paraloid B72 is een acryl polymeer dat meestal in de handel is in de vorm van kleine transparante korrels. Je kunt het ook in opgeloste toestand kopen, maar let dan wel op in welk oplosmiddel het zit: sommige solventen zijn zeer kankerverwekkend.
Je lost de korreltjes op in aceton in verhouding 1/20 tot 1/100. Dan je fossiel (dat droog moet zijn) behandelen door onderdompeling, aanbrengen met een fijne kwast of voor fragiel spul met de airbrush (buiten of met luchtafzuiging). Let ook op dat het stuk mooi schoon is voordat je het behandelt: eventueel nog aanklevend zand is later nog moeilijk weg te krijgen.
Paraloid kan zonder problemen en zonder mechanische werking opnieuw verwijderd worden.
Het product is te koop in de chemische vakhandel (in bulk), in zaken voor kunstenaarsbenodigdheden (aan veel te hoge prijzen ...), en als er mensen zijn die het eens willen proberen wil ik wel een kleine hoeveelheid gratis toesturen.
Paraloid wordt tegenwoordig gebruikt in de conservatie van gevelelementen, archeologie, keramiek, schilderijen e.d.
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: tip!!!!!

Bericht door Supergraver » 27 okt 2005, 14:54

Hee Johny,

Ik zou dat spul wel eens willen proberen. Ik heb een beetje opgezochts waar ze het allemaal voor gebruiken en wie het allemaal gebruiken. En dat zijn toch niet zo maar wat amateurtjes.

Wat zijn een beetje normale prijzen volgens jou, ik las nl dat op een Duitse site dat ze iets van 17 € per kilo vroegen.

Gr

Martijn




Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Johny » 28 okt 2005, 00:21

Dag Martijn,
17 eur lijkt mij de normale prijs te wezen voor 1 kg. Bedoel je soms de firma Kremer ? Zo ja, die kan ik je wel aanbevelen, ze zijn correct en snel. Je kunt er ook terecht voor acryl-dispersie, archaeocoll en epoxy harsen. Maar bezorg me je adres, en ik stuur je wat Paraloid toe.

Ik vervolg nu nog even mijn verhaal van gisteravond: wat met mammoetkiezen ?
Laat ik toch eerst duidelijk maken dat ik geen ervaring heb met kiezen (ik kom uit de restauratie van keramische materialen – maar het verschil is m.i. niet zo groot).

Om te beginnen, dat weet ik wel zeker, moeten alle zouten eruit, en dit door langdurig spoelen in water met een middel om de oppervlaktespanning te verlagen (b.v. wat ossengal-oplossing , zeep o.d.). Voor tanden uit zee heb ik het dan over dagen, niet uren.
Vervolgens drogen, maar zeker niet in droge warme lucht brengen, een wat vochtige kelder is meer geschikt. Dat drogen zal lang duren, waarschijnlijk maanden. Hoe weet je of de kies droog is: dikwijls wegen op een precisieweegschaaltje, telkens het gewicht noteren op een papiertje dat je erbij laat liggen. Als je merkt dat de tand nauwelijks nog lichter wordt is het meeste water weg en is hij droog.
Hoe behandelen ?
Witte houtlijn ? Af te raden (zie hoger).
Acryldispersie Waarschijlijk wel goed. Paraloid ? Waarschijnlijk ook goed, maar moeilijker. Maar: het probleem is dat je de kies moet stabiliseren door de lucht die in de kleine poriën zit te vervangen door de dispersie of de Paraloid. Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt., want zo’n kies is niet echt poreus (als b.v. mergel). Door capilariteit (=haarbuiszuigkracht) zal een vloeistof worden opgezogen tot in het bovenuiteinde van de porie. Dat is wat gebeurt als je een zeer dun open glazen buisje in water stopt. Maar wat gebeurt als het buisje bovenaan niet open is, maar dicht ? Vrijwel niets, want de lucht die zou moeten vervangen worden kan niet weg, dus het conserveringsmiddel niet erin.
De oplossing die dan in de restauratie wordt toegepast is de volgende: het te conserveren object wordt in een vat gestopt dat gevuld is met de conserveringsvloeistof. Dit gaat dan onder zo’n dikke glazen stolp, en de ruimte onder de stolp wordt luchtledig gezogen. Zodra de pomp aanslaat zie je dan de luchtbelletjes verschijnen. Als we alle luchtdruk hebben weggezogen is vrijwel ook alle lucht eruit. Laat je de luchtdruk terug stijgen, dan wordt de conserveringsvloeistof helemaal in de poriën gezogen, en klaar is Kees. Wat omslachtig nietwaar, dat geef ik toe, maar er komen lange winteravonden aan, waarom het niet eens proberen ? Een waterstraalzuigpompje is goedkoop, de andere dingen die je nodig hebt zijn wel te vinden op de rommelmarkt.
Een andere mogelijkheid is het gebruik van epoxy-harsen, maar dan behandel je niet de binnenkant van de kies maar wel de buitenkant en dat kan nogal opvallen.
Mijn besluit: verknoei je stukken niet onherroepelijk door onbezonnen ingrepen, maar informeer je vooraf grondig, b.v. in de conserveringsafdeling van een museum.
Maar eenvoudig zal het niet zijn, het is niet voor niets dat in musea skeletten vaak worden tentoongesteld in ruimtes met temperatuur en vochtregeling.
Vergeef me mijn schoolmeesterachtige schrijfstijl, ik raak dat nooit meer kwijt.
Groeten van Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: tip!!!!!

Bericht door Casper » 28 okt 2005, 00:29

Hartelijk dank Johny, voor de tips!!! gelukkig heb ik geen mamoetkiezen :-)

p.s.: ik heb foto\'s op internet gezet, foto\'s van schelpen uit Mill. zie de Mill-draad


Post mortem we sort 'em!


Gesloten