spons/koraal?
spons/koraal?

Even verhuist naar Amsterdam, maar vorige week maar weer eens lopen zoeken waar ik ooit eens woonde...Assen.
Zandafgraverij Zeijen: stukje koraal ofzo. Niet op de foto te zien, maar het stukje glinstert heel mooi.
Wie weet wat het is?
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 638 times
Antw: spons/koraal?
Tabulaat koraal : Favosites
Je titel is goed gekozen. Enige tientallen jaren geleden werden deze tabulaten tot de sclerosponzen gerekend; nu weer tot de koralen. Lijkt Silurisch; zou je niet verwachten in zo'n Drentse zandgroeve. Wellicht uit de bovenlaag. Heb je zoutzuur? Voorzichtig één druppeltje op de steen; als die bruist is het Siluur.
Je titel is goed gekozen. Enige tientallen jaren geleden werden deze tabulaten tot de sclerosponzen gerekend; nu weer tot de koralen. Lijkt Silurisch; zou je niet verwachten in zo'n Drentse zandgroeve. Wellicht uit de bovenlaag. Heb je zoutzuur? Voorzichtig één druppeltje op de steen; als die bruist is het Siluur.
Time fades away (Neil Young)
Waarom Silurisch als het bruist met zuur? Het zuur zegt alleen iets over het aanwezig zijn van kalk (CaCO3). Ik heb hier vele koralen, ook uit het Ordovicium en Eoceen. Die bruisen ook.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Spongebob
Normaal gesproken komt in zandgroeven waarin oostelijk grind wordt opgegraven, door uitloging geen kalk meer voor. De tabulate koralen die je dan tegenkomt zijn verkiezeld en Ordovicisch. Ik weet niet hoe dat zit met de groeve waar Degan gezocht heeft, maar ik vermoed dat er bijmenging van Saalemateriaal heeft plaatsgevonden. In de keileem van Haren/Groningen (niet ver van Zeijen) komen wel kalkstenen voor.webmaster schreef:
Waarom Silurisch als het bruist met zuur?
[Bewerkt door Spongebob op 03-09-2009 om 00:09 NL]
Ik zal voorzichtig proberen? Volgens mij heb ik nog wel ergens zoutzuur staan...wordt vervolgd 

- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hoi Alice,
ik zou voorzichtig zijn met zoutzuur. Veels te agressief!! Overigens zal het geen meerwaarde opleveren. Hij is mooi zoals die is. Ik zou hem zo laten.
Groet
ik zou voorzichtig zijn met zoutzuur. Veels te agressief!! Overigens zal het geen meerwaarde opleveren. Hij is mooi zoals die is. Ik zou hem zo laten.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Spongebob
Etsen met zoutzuur wordt door vele zwerfsteenverzamelaars toegepast bij Silurische koralen. Bij voorkeur buiten. Emmertje water met de te behandelen stenen en voorzichtig scheutje zoutzuur toevoegen. Desnoods na enige tijd de stenen even met een stok omwentelen en procedure herhalen om eenzijdig etsen te voorkomen. Niet ongeduldig zijn, maar rustig een dag/nacht (of meer) laten staan.
Hoewel, GJ heeft wel gelijk. Die van jou ziet er zelfs al mooi geëtst uit.
[Bewerkt door Spongebob op 17-09-2009 om 23:39 NL]
Hoewel, GJ heeft wel gelijk. Die van jou ziet er zelfs al mooi geëtst uit.
[Bewerkt door Spongebob op 17-09-2009 om 23:39 NL]
Ik blijf er af dan...het is echt maar een klein steentje hoor van maar anderhalve cm groot, dus maar niet doen. Ben al joepie genoeg met het hebben van het steentje samen met de info die ik van jullie heb!