uit Teutonia: vreemd plat ding
uit Teutonia: vreemd plat ding
Tijdens de zoektocht in Teutonia (herfst 2009) vond ik enkele keren een platte steen (maximaal 1 cm dik) zonder zichtbare fossielen. Wel typische bolletjes en een structuur alsof de steen uit allemaal naaldjes bestaat die overigens exact dezelfde richting uitwijzen. Wat kan dit zijn?
@Jeroen, is dit de steen die jij ook bedoelt bij je navraag in het forum over Hannover?
Groet, Martin
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: uit Teutonia: vreemd plat ding
Hoi Martin,
ik denk dat de bolletjes pyriet zijn en dat "laagje" op de steen kristalvorming is, dus m.i. geen fossiel.
Wel apart.
Groet
ik denk dat de bolletjes pyriet zijn en dat "laagje" op de steen kristalvorming is, dus m.i. geen fossiel.
Wel apart.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Lijkt me ook een Calciet/Celestienachtig laagje.Denk dat het ontstaan is door opvulling van breukvlakken met vocht(lees zeewater)
[Bewerkt door Erik-B op 31-10-2009 om 17:45 NL]
- Galeocerdo
Antw: Antw: uit Teutonia: vreemd plat ding
Daar sluit ik me bij aan.Erik-B schreef:
Lijkt me ook een Calciet/Celestienachtig laagje.Denk dat het ontstaan is door opvulling van breukvlakken met vocht(lees zeewater)
Gr. Taco
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 638 times
In de (overwegend Boven-Campaan)groeve Teutonia bevinden zich meerdere breuken. Dat moet ook wel want als je de scheefstelling betracht is het zeer verwonderlijk dat de kalksteen van Höver, een kilometer verderop, Onder-Campaan is.
Op breukvlakken ontstaan vaak verschijnselen zoals jij gevonden hebt. De kalksteen wordt door druk en spanning omgezet in calciet. Oneffenheden in het gesteente zorgen bij de min of meer verticale verschuiving voor de streping.
Ik denk dat Gerrit-Jan gelijk heeft en dat die bolletjes (markasiet?) er later op gegroeid zijn.
[Bewerkt door Spongebob op 31-10-2009 om 18:31 NL]
Op breukvlakken ontstaan vaak verschijnselen zoals jij gevonden hebt. De kalksteen wordt door druk en spanning omgezet in calciet. Oneffenheden in het gesteente zorgen bij de min of meer verticale verschuiving voor de streping.
Ik denk dat Gerrit-Jan gelijk heeft en dat die bolletjes (markasiet?) er later op gegroeid zijn.
Time fades away (Neil Young)
Goede aanvulling, bedankt TomSpongebob schreef:
In de (overwegend Boven-Campaan)groeve Teutonia bevinden zich meerdere breuken. Dat moet ook wel want als je de scheefstelling betracht is het zeer verwonderlijk dat de kalksteen van Höver, een kilometer verderop, Onder-Campaan is.
Hoi Tom, ooit ben ik afgestudeerd aan de faculteit Aardwetenschappen in Utrecht maar die kennis is een beetje gefossilificeerd geloof ik. Jouw inbreng acht ik zeer waarschijnlijk!Spongebob schreef:
... knip...
Ik ga verder geen moeite doen om deze plak te ontleden; ik heb nog tig zee-egels en een soort spons te bewerken. Dank allen voor jullie input!
Groet, Martin
[Bewerkt door mvnoort op 31-10-2009 om 20:00 NL]