Diamant in Nederland?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Gebruikersavatar
Hieronymus
Berichten: 1597
Lid geworden op: 19 mei 2005, 21:38
Contacteer:
Re: Re: Diamant in Nederland?

Bericht door Hieronymus » 16 dec 2009, 19:35

Elbert schreef:
ehh, Tim; vraag: als de oorsprong van diamant koolstof is en koolstof met name een restproduct is van levensvormen, waar komt dan al dat koolstof vandaan waar die heel oude diamanten mee gevormd zijn?
Is een vraag die bij me op kwam tijdens het lezen van de diskussie en in ben best benieuwd naar de oorsprong van die koolstof...

groeten, Elbert

[Bewerkt door Elbert op 16-12-2009 om 01:37 NL]
Koolstof als restproduct van levende organismen... is dit noodzakelijk zo?
Ze hebben mij vroeger geleerd dat koolstof een van de basisatomen is in het universum. Op de zon (en alle andere sterren) vindt bijvoorbeeld de koolstof-stikstofcyclus plaats waarbij water in helium wordt omgezet (met behulp van onder andere koolstof). Lijkt me niet dat daar leven mogelijk is?
Koolstof is met andere woorden een basisatoom waarmee onder andere onze planeet voor een deel is opgebouwd.

[Bewerkt door Hieronymus op 16-12-2009 om 19:37 NL]


Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

 
bobh
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2009, 23:46
Re: Diamant in Nederland?

Bericht door bobh » 17 dec 2009, 18:00

Super bedankt allemaal voor de informatie! Dit heeft me heel erg geholpen en zo kon ik alle oorzaken ook even goed op een rijtje zetten.

Groeten!



Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: Diamant in Nederland?

Bericht door Fossielenzoeker » 19 dec 2009, 19:05

Afbeelding
Elbert schreef:
in een zeer grijs verleden heeft er ongeveer onder wat nu Texel is een grote vulkaan gelegen,
Even een kleine toelichting: Bij deze een plattegrond en profieldoorsnede van de Zuidwal vulkaan welke op een diepte van ca. 2,5
km in de Waddenzee is gelegen, iets ten zuidwesten van het eilandje Griend.
Ps, ze is afkomstig uit de Jura.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 19-12-2009 om 19:15 NL]


Robert Mensink

Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Diamant in Nederland?

Bericht door Ohtaror » 26 feb 2010, 11:33

Misschien helpt dit wel:

De ‘lamprofier-clan’ wordt onderverdeeld in ‘lamprofieren’, ‘lamproieten’ en ‘kimberlieten’
De lamprofieren en lamproieten zijn melanocratische, alkali-rijke en doorgaans silicium-onderverzadigde gesteenten. Zij komen voor als ganggesteenten of als kleinere vulkanische structuren. De porfieritische varianten bevatten in de regel biotiet (flogopiet), amfibool, clinopyroxeen en olivijn. Veldspaten komen niet voor als fenokristallen. Sommige lamproiet-afzettingen bevatten diamant. .
Kimberliet is uiteraard het meest gekend als gastgesteente van diamant. Kimberliet is een ultramafisch gesteente dat olivijn, biotiet (flogopiet), hyperstheen, diopsied, chromiet, en magmatisch carbonaat bevat. Meestal bevat kimberliet ook aggregaten van mineralen die op grote diepten gevormd werden (o.a. granaat-houdende periodiet nodules). Omdat diamant alleen bij hoge druk stabiel is t.o.v. grafiet, neemt men aan dat het kimberlietmagma op grote diepten gevormd werd en snel naar het aardoppervlak getransporteerd werd. Kimberlieten komen meestal voor als breccies in vulkanische explosie-kraters (‘diatrema’). Men neemt aan dat het snelle transport van het kimberlietmagma en de explosieve eruptie te wijten zijn aan een hoog gehalte van gassen bij lage druk (waterdamp en CO2).

Uit cursus Petrologie van Prof. J. Hertogen (KU Leuven).



jackvdW
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2011, 14:41
Re: Diamant in Nederland?

Bericht door jackvdW » 24 feb 2011, 15:15

Ik zie dat dit een oud onderwerp is, maar ik zie ook dat jullie er erg veel verstand van hebben, dus ik stel mijn vraag toch in de hoop dat er iemand meekijkt... Ik zat net op deze website http://www.diamantenringen.com/diamanten en ik zag daar dat diamanten dus allerlei vormen kunnen hebben. Maar wat ik me afvroeg is of de vorm al vanaf het begin af aan vaststaat door bepaalde chemische processen of dat de diamant is overgeleverd aan de creativiteit van een diamantair... Ik hoor het graag!

[Bewerkt door jackvdW op 24-02-2011 om 15:15 NL]

[Bewerkt door jackvdW op 24-02-2011 om 15:16 NL]


Jackie van der Weijden

Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Diamant in Nederland?

Bericht door Ohtaror » 02 apr 2011, 14:23

Ruwe diamanten hebben alle vormen, en de diamantair maakt aan de hand van de dimensies en scheurtjes, breukjes en onregelmatigheden zo mooi mogelijke juweel eruit. Die vormen zijn dus volledig door de creativiteit vd diamantair. Wel zijn die vlakken in bepaalde hoeken voor de breking van het licht wat afhankelijk is van het medium (dus de diamant) maar dat is fysica en geen geologie...




Plaats reactie