Een "nieuwe" groeve: de eerste vondsten

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Een "nieuwe" groeve: de eerste vondsten

Bericht door Erik-B » 21 jun 2010, 21:05

Afbeelding

Afbeelding

Hier 1 van mijn vondsten van een aantal weken terug. Helaas is de ammoniet zelf niet bewaard, maar wel de echte schaal aan de binnenkant van de geode(met parelmoer) :) Ook erg mooi.

Everhardus

Bericht door Everhardus » 21 jun 2010, 23:29

Jongens, wat een mooie vondsten van jullie de laatste tijd ! Erik, je hebt gelijk maar het gros ziet er tamelijk plat uit. Dat doet deze niet maar ik had idd ook al een andere kandidaat gezien die wel wat meer aan het profiel voldeed. Ik vroeg me alleen af of er niet meer kandidaten dan Almatheus waren. Ammonieten determineren is nogal een hachelijke zaak, althans voor mij........
Prachtige pdf trouwens, waarvoor dank !
gr,Marcel

marcelwissink
Has thanked: 62 times
Been thanked: 8 times

Bericht door marcelwissink » 22 jun 2010, 07:23

Hoi Erik,

Mooie vondst! Het tijdperk is idd Pliensbachium. Volgens geologische kaarten zou in de buurt ook nog ouder materiaal te vinden moeten zijn, als er tenminste ergens gegraven wordt.

@ Everhardus: De vondsten van de laatste weken zijn het resultaat van een goede vorbereiding. We hebben het afgelopen maanden veel tijd besteed aan het zoeken naar, en uitproberen van locaties niet al te ver van huis. Elk weekend naar Misburg of Sengenthal is niet te doen ;-). De moeite begint nu te lonen :-)

Elbert

Bericht door Elbert » 22 jun 2010, 18:43

Hallo, da`s mooi spul zeg!
Hebben jullie ideeen over de stratigrafie in deze groeve?
Dat zou je namelijk veel kunnen helpen bij de determinatie van de ammonieten, zeker als je te maken hebt met overgangsvormen, in dit geval tussen Amaltheus en Pleuroceras.
Probeer i.i.g. als je zaken in situ vindt te registreren waar stukken vandaan komen, zodat je een beeld krijgt van de stratigrafie.
Bedenk bij losgevonden stukken dat ze wel naar beneden kunnen vallen, maar zelden naar boven...
De tweede ammoniet lijkt mij een Amaltheus, maar omdat de ribben vrij hoekig( in verhouding dan!) lijken, zou het ook een overgangvorm kunnen zijn die dan ws. jonger dan solare is.
Ik heb Domerien materiaal uit het UK en Frankrijk, dus vindt dit spul rete- interessant, al was het maar omdat ik het kan vergelijken met stukken uit mijn eigen collectie.

Sorry voor alle bewerkingen, maar ik zie de spelfouten meestal pas als ik de tekst op een groot schem zie...

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 22-06-2010 om 17:52 NL]

[Bewerkt door Elbert op 22-06-2010 om 17:53 NL]

[Bewerkt door Elbert op 22-06-2010 om 17:54 NL]

[Bewerkt door Elbert op 22-06-2010 om 17:56 NL]

Elbert

Erik-B

Bericht door Erik-B » 22 jun 2010, 21:50

Hoi Bert. Ik ben benieuwd naar foto,s van vondsten van die locatie,s uit die landen. Zou het leuk vinden als je wat zou plaatsen.

Steefgeo

Bericht door Steefgeo » 22 jun 2010, 22:01

Wauw te gekke ammonieten man! Tof dat je daarvoor niet helemaal naar zuid-Duitsland hoeft.

Fauna komt inderdaad overeen met die van Unterstürmig en Büttenheim. De eerste enkele winding lijkt me sowieso van Pleuroceras spinatum. Als je meer foto 's hebt zie ik ze graag :-)

Groet,

Stefan

[Bewerkt door Steefgeo op 22-06-2010 om 21:02 NL]

Elbert

Bericht door Elbert » 23 jun 2010, 00:08

Hallo , even reageren op Eric: er wordt aan gewerkt Eric, alleen ben ik een computer-oen en heb het nog niet voor elkaar gekregen om ook eens wat op het net te zetten.
Zo gauw dit wel lukt, zie je het vanzelf. Hou dan wel een doekje bij de hand. Voor het kwijlen...

groeten, Bert

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 23 jun 2010, 01:04

Hey Bert,
Ik was er al bang voor, doekje ligt al klaar, is feitelijk bij voorbaat al niet droog meer......... Mail maar indien je hulp nodig bij het plaatsen, ben zolangzamerhand benieuwd !
gr,Marcel

marcelwissink
Has thanked: 62 times
Been thanked: 8 times

Bericht door marcelwissink » 23 jun 2010, 09:42

Afbeelding

Afbeelding

De namen Buttenheim en Untersturmig had ik ook al in mijn hoofd. Kunnen we mooi de vondsten vergelijken: voor het weekend van 3 en 4 Juli staat een bezoek aan Buttenheim op het programma.

Er is in deze omgeving al wel eens stratigrafisch onderzoek gedaan, de ouderdom zou ruwweg bestaan uit:

Lias gamma, oberste Unterpliensbachium (pb1c, Prodactyloceras davoeii zone), tot
Lias delta, oberste Oberpliensbachium (pb2b, Pleuroceras spinatum zone), met een dikte van enkele meters.

In de huidige ontsluiting is stratigrafie lastig: er wordt in een klein gebied (50 vierkante meter) horizontaal afgegraven, er zijn (nog) geen wanden.

De ammoniet op de foto heb ik gisteren nog uit een concretie gehaald. De schaal is behouden, maar de ammoniet is bijna compleet bedekt met een dunne metaalachtige laag die erg moeilijk te verwijderen is. De laag zit gelukkig niet vast op de schaal. Zichtbaar is een rij scherpe stekels op de buitenste winding.
Determinatie is door de schaal lastig, maar het zou hier idd om een Pleuroceras spinatum kunnen gaan, wat goed met de info’s overeen zou komen (maar het zou net zo goed bijvoorbeeld een Amaltheus gibbosus kunnen zijn). Deze ammoniet moet ik eerst maar eens prepareren.

@ Elbert: ik ben benieuwd naar je foto’s

Erik-B

Bericht door Erik-B » 23 jun 2010, 10:21

Ik heb even de link, naar het Buttenheim topic van het Duitse Steinkern forum hier geplaatst> http://www.steinkern.de/forum/viewtopic ... &start=105
Kun je de vondsten vergelijken Marcel.Heb zin in het komende juli weekend ;)

Gesloten