2 onbekende tandjes uit Cadzand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Ferry
2 onbekende tandjes uit Cadzand

Bericht door Ferry » 10 jul 2010, 02:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo medeverzamelaars,

Hierbij 2 vraagstukken, de eerste 6 foto's zijn van een tandje met een zeer hoge "v" vormige wortel, en een kroon zonder zijspitsen, tandje komt uit Cadzand-Bad en ik heb er van dit exemplaar maar slechts 1 gevonden in meer de 10 jaar intensief zoeken op deze locatie.

De laatste 4 foto's zijn van een ander tandje van dezelfde locatie, ook van dit tandje heb ik er maar slechts 1 gevonden, tussen de kilo's andere exemplaren die heb opgeraapt of heb uitgezeefd van de stranden.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover, ik denk zelf namelijk dat dit interessante tandjes zullen zijn om toe te voegen aan de soortenlijst van Cadzand.

Alvast bedankt

Groet Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

mammalboy
Antw: 2 onbekende tandjes uit Cadzand

Bericht door mammalboy » 10 jul 2010, 12:04

Heej Ferry,

Het tweede tandje is volgens mij een lamna-achtige, wellicht lamna nasus? Deze zie je wel vaker aan de kust, maar vaak zijn ze afgerold. Fantastische kwaliteit voor cadzand moet ik toegeven!

Ivo

zoeken is leven, leven is zoeken

Ferry

Bericht door Ferry » 10 jul 2010, 15:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het 2e tandje heeft inderdaad wel iets weg van een Lamna sp., maar toch kan ik hem niet plaatsen, de wortel en zijspitsjes zijn anders, ik heb slechts enkele verschillende van deze blauwe tandjes gevonden in een wat lager gelegen deel op het strand waar ik tot diep in het water heb gegraven en gezeefd. Er zat hier veelbelovend materiaal in het strand, maar er kwamen slechts zeer weinig tandjes uit, maar als je deze kwaliteit vind in Cadzand-Bad mag je met ieder tandje wel heel tevreden zijn :)

Ter vergelijking nog even 3 foto's met een Lamna sp.

Verdere ideeen zijn erg welkom.

Alvast bedankt

Groet Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 11 jul 2010, 16:26

Hallo Ferry,

Het eerste tandje lijkt op de oligocene Isurus desori (nu Isurus oxyrhynchus genaamt)
Ikzelf heb enkele gelijkwaardige tandjes uit het laat mioceen, maar bij jou tandje is de labiale richel veel duidelijker aanwezig dan bij mijn tandjes.

Tandje 2 heb ik vergeleken met enkele gelijkende tandjes uit mijn collectie van Cadzand.
Ik kom uit op Isurolamna gracilis.
(voorheen Lamna rupeliensis)

Groeten Hans

Hans

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: 2 onbekende tandjes uit Cadzand

Bericht door Hieronymus » 11 jul 2010, 17:11

stiek schreef:
Het eerste tandje lijkt op de oligocene Isurus desori (nu Isurus oxyrhynchus genaamt)
Ikzelf heb enkele gelijkwaardige tandjes uit het laat mioceen, maar bij jou tandje is de labiale richel veel duidelijker aanwezig dan bij mijn tandjes.
Ook deze hebben een uitgesproken labiale richel.
Hoi Hans,

Zou kunnen, maar waarom is het geen anterior van Isurolamna gracilis?
Zie bijvoorbeeld de derde tand bij deze soort op Pieter's website.:
http://users.skynet.be/somniosus/Pictur ... lis-07.jpg

[Bewerkt door Hieronymus op 11-07-2010 om 16:11 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Gesloten