SPOED: Conserveren mammoetkies
-
Antw: SPOED: Conserveren mammoetkies
Beste jerry,
ik heb je mail ontvangen. Mail svp je telefoon nr zodat ik je kan bellen. Via de mail wordt het een te lang verhaal en kan e.e.a beter uitleggen via tel.
groet Anton V
ik heb je mail ontvangen. Mail svp je telefoon nr zodat ik je kan bellen. Via de mail wordt het een te lang verhaal en kan e.e.a beter uitleggen via tel.
groet Anton V
- DragonSearcher
Hi Anton,
mail met telnr is verzonden.
gr Jerry
mail met telnr is verzonden.
gr Jerry
... Eternity awaits ...
- DragonSearcher
Ter info voor diegenen die dit topic volgen. Ik heb inmiddels contact gehad met Anton en de eerste objecten zijn als test behandeld. De eerste indruk is erg goed
Gr Jerry

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hallo, ik weet van het prepareren van Noordzeemateriaal dat er, na ontzilting, drie soorten kiezen/ botten zijn:
- de soort die uit zichzelf heel blijft,
- de soort die door conservering heel blijft,
- de soort die stuk gaat ongeacht wat je er allemaal mee uitspookt...
Ik ken een preparateur die werkt met Polybutylmethylacrylaat opgelost in aceton, een middel dat heel goede resultaten geeft, maar ook niet alle stukken kan redden.
Dus als het stuk na veel moeite toch kapot gaat, is het er wellicht een van de laatste categorie geweest...
Succes ermee!
groeten, Elbert
Ik ken een preparateur die werkt met Polybutylmethylacrylaat opgelost in aceton, een middel dat heel goede resultaten geeft, maar ook niet alle stukken kan redden.
Dus als het stuk na veel moeite toch kapot gaat, is het er wellicht een van de laatste categorie geweest...
Succes ermee!
groeten, Elbert
Elbert
Hallo, ik weet van het prepareren van Noordzeemateriaal dat er, na ontzilting, drie soorten kiezen/ botten zijn:
Succes ermee!
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 19-04-2010 om 19:31 NL]
Succes ermee!
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 19-04-2010 om 19:31 NL]
Elbert
- DragonSearcher
Hey allemaal,
inmiddel zijn we een aantal maand verder en heb ik de zeer waardevolle raad van Anton (cromag1944) opgevolgd. Tot nu toe heb ik geen nieuwe scheuren of verval kunnen ontdekken, dus ik denk dat mijn mammoetkies gered is

Bij deze wat fotos hoe de kies er nu uit ziet (de glans komt doordat de kies van tevoren met houtlijm behandeld was). De spuugkies hield zich erg goed, maar heb die voor de zekerheid ook meteen maar behandeld.
Anton, nogmaals heel erg bedankt voor de goede raad

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hallo Jerry,
Gelukkig maar, als zo'n mooie kies uit elkaar zou vallen is dat echt zonde. Hij ziet er iig nog goed uit!
Mijn spuugkies die ik met houtlijm heb geconserveerd controleer ik ook regelmatig op scheuren, maar ben er gelukkig nog geen tegen gekomen. Ik bewaar hem in een tempex doos die gebruikt is voor transport van champignons, waarbinnen een redelijk constante temperatuur en luchtvochtigheid heerst. Dat draagt ook bij aan het behoud van het fossiel.
Groeten,
Bram
Gelukkig maar, als zo'n mooie kies uit elkaar zou vallen is dat echt zonde. Hij ziet er iig nog goed uit!
Mijn spuugkies die ik met houtlijm heb geconserveerd controleer ik ook regelmatig op scheuren, maar ben er gelukkig nog geen tegen gekomen. Ik bewaar hem in een tempex doos die gebruikt is voor transport van champignons, waarbinnen een redelijk constante temperatuur en luchtvochtigheid heerst. Dat draagt ook bij aan het behoud van het fossiel.
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Hoi Jerry,
Hoe heb je die kies nu uiteindelijk behandeld?
Groet,
Niels
Hoe heb je die kies nu uiteindelijk behandeld?
Groet,
Niels
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
@ Bram: Tnx! Mijn kiezen liggen trouwens gewoon ter display, maar wel uit het licht en zeker uit het zonlicht/warmtebron. Ik vind het namelijk ook wel weer jammer om dit soort vondsten in een doos te stoppen waar niemand het ziet 
@ Niels: U heeft mail
Gr Jerry

@ Niels: U heeft mail

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Wil kiezen met lijm van bisonkit en aceton conserveren 1op 7 en daarna 1op 5 is dit slim of raden jullie wat anders aan.