Vondsten Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Fabienne
Vondsten Kaloot

Bericht door Fabienne » 20 jul 2010, 11:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,
Gisteren hebben wij op de Kaloot een grote zeepok gevonden (4,5 cm hoog). Hoe kan ik zien of deze fossiel is of niet en indien niet fossiel : Weet iemand het verschil tussen de soorten Megabalanus tintinnabulum en Megabalanus coccopoma?
Foto 2 en 3 is volgens mij een fossiele zeeëgelstekel. Kan iemand dit bevestigen? Het stukje is 1,5 cm lang.
Alvast bedankt, Fabienne.

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Vondsten Kaloot

Bericht door Elbert » 20 jul 2010, 13:21

Hoi Fabienne, er is een kans dat je zeepok eerder historisch is dan fossiel.
Op de Kaloot zijn in de geschiedenis talloze schepen gestrand, gesloopt en ook schoongemaakt d.i. dat het aangroeisel eraf is gekrabt.
Gelijksoortige zeepokken heb ik ook gevonden in oud havenslib van de Middelburgse haven. Ook vond ik daar diverse kauri`s...
Blijkt dat dit havenslib ws. van een werf afkomstig is waar VOC schepen werden onderhouden.
Dus mogelijk niet fossiel, maar toch wel stukjes waar je een historie aan kunt ontlenen.

groeten, Bert

Elbert

bullet
Contacteer:

Bericht door bullet » 20 jul 2010, 18:53

Ik heb eens gehoord dat zeepokken niet tot op de soort te determineren zijn zonder de sluitklepjes.

Trouwens wel een mooi exemplaar.

Groeten Jeroen

[Bewerkt door bullet op 20-07-2010 om 17:54 NL]

http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.

Bram

Bericht door Bram » 20 jul 2010, 19:33

Afbeelding
bullet schreef:
Ik heb eens gehoord dat zeepokken niet tot op de soort te determineren zijn zonder de sluitklepjes.

Trouwens wel een mooi exemplaar.

Groeten Jeroen

[Bewerkt door bullet op 20-07-2010 om 17:54 NL]
Bovenstaand stukje zeepok (overigens recent en niet door mij gevonden) is door experts van Naturalis gedetermineerd als Coronula diadema. Als zo'n klein stukje te benoemen is, is een complete pok, zij het zonder sluitplaatjes, misschien ook nog te benoemen, door mensen met de juiste kennis op dit gebied. Ik vind het sowieso een mooie vondst, Fabienne.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 20-07-2010 om 18:34 NL]

nijntje

Bericht door nijntje » 21 jul 2010, 07:57

hoivoglens mij zijn sommige zo te benoemen ,maa rik dacht dat als je het zeker wilde weten de pok uit elkaar moest....daarom is een klein stukje wel te determineren ,maar een complete niet altijd.
ik weet ook niet precies hoe het zit, maar zoeits wat het volgens mij

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

Fabienne

Bericht door Fabienne » 21 jul 2010, 13:19

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik ga de pok zeker niet uit elkaar halen voor determinatie. Ik hou het dus maar op Megabalanus sp., waarschijnlijk recent.
Iemand nog ideeën over het tweede fossieltje?
Groetjes, Fabienne.

Gesloten