opmerkelijk nieuwsbericht...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Marjolein
opmerkelijk nieuwsbericht...

Bericht door Marjolein » 04 aug 2010, 22:05

Afbeelding

Bovenstaand berichtje kwam ik vandaag tegen op Teletekst. Ik dacht over de nodige geologische kennis te beschikken, maar dit gaat me de pet te boven ;)

Enjoy!

Marjolein

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: opmerkelijk nieuwsbericht...

Bericht door Frederik » 04 aug 2010, 22:37

Nogal kort door de bocht, dat nieuwsbericht. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Marjolein
Antw: Antw: opmerkelijk nieuwsbericht...

Bericht door Marjolein » 04 aug 2010, 22:52

Dit bericht is iets genuanceerder :)
Ik hoop dat ze dit bij Teletekst ook bekijken.

Freddy

Bericht door Freddy » 05 aug 2010, 00:36

vroeger had je een supercontinent: Pangea. dit was ruwweg 240 miljoen jaar geleden. daarvoor had je het Paleozoïcum. zuid amerika (en Chili) lagen toen waar nu de zuidpool ligt. door een fenomeen dat wij tegenwoordig kennen als platentektoniek, kunnen deze platen bewegen. dit gaat heel langzaam slechts enkele centimeters per jaar. tijdens deze verschuivingen zou het dus kunnen gebeurd zijn dat het huidige Chile, langs het huidige Gieten schraapte. waardoor bepaalde dieren in de Nederlandse stenen verzeild raakten, het is maar een theorie, maar hier is er een link die mijn uitleg ongeveer bevestigd: http://burro.cwru.edu/Academics/Astr221 ... globes.gif

P.S. het huidige Chili ligt net langs een trog: de atacamatrog, hier grenst de Zuid-Amerikapaplaat met de Nazcaplaat. dit maakt het dus nog meer geloofwaardig dat er ooit iets in die aard is gebeurd. zie: http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... 29,r:4,s:0

Succes met je zoektocht.

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 05 aug 2010, 12:04

@Freddy

Jazeker, de continenten zijn constant in beweging. Ze zijn inderdaad door de tijden heen verschoven... Het opmerkelijke aan het teletekst bericht is echter dat de koralen 150.000 jaar geleden bij het verschuiven van continenten vanuit Chili in Nederland zouden zijn beland. Althans, volgens dit bericht. Dit toont aan dat de journalist die dit bericht gemaakt heeft geen verstand heeft van geologische processen.
Continenten verschuiven, maar niet over zulke grote afstanden over een tijdspanne van 150.000 jaar...
De fossielen zullen zonder twijfel 150.000 jaar geleden door ijskappen in Drenthe zijn beland. De verschuivingen van de continenten over zulke afstanden is over honderden miljoenen jaren gebeurd.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 05 aug 2010, 15:49

Chili en Nederland hebben nooit langs of tegen elkaar gelegen. Dat 'Chileense' koralen daar gevonden werden deed me direkt weer denken aan de 'verliesziekte' waarbij fossielen uit andere tijdperken 'per ongeluk' verloren worden in andere tijdperken. Maar bij nader toezien moet ik de stelling van FossilDude toetreden: een journalist die er geen verstand van heeft. Gletsjers hebben inderdaad veel materiaal uit Denemarken en verder meegevoerd. Waarbij ik meteen me afvraag waar die gletsjers naartoe zijn? ;)

@stijnboy9
Er staat geen hek, er is al een flink gegraven kuil en als je het filmpje mag geloven liggen ze voor het oprapen. Allen daarheen!

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: opmerkelijk nieuwsbericht...

Bericht door Gerrit-Jan » 05 aug 2010, 15:59

Frederik schreef:
Nogal kort door de bocht, dat nieuwsbericht. :D
Daar houden we wel van in Nederland :)

Het bericht lijkt me echter ook erg twijfelachtig ;)

Gtz

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten