Een microscoop?
Antw: Een microscoop?
Dag Rob (Rebel),
ik heb ook nog zo'n MBS-10 staan, en maak foto's met een compact camera door het oculair, dat foto-opzetstuk hoort dat orgineel bij de microscoop of heb je die van een andere fabrikant?
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
Hoi Kees
Het fotoopzetstuk zat bij de microscoop toen ik hem kocht.
Alleen is die van mij door een ongelukje
niet meer helemaal goed.
Ik krijg dubbele beelden enz.
Echter het fotoopzetstuk schijnt nu net zo duur te zijn als de hele set toen ik die kocht.
Rob
Het fotoopzetstuk zat bij de microscoop toen ik hem kocht.
Alleen is die van mij door een ongelukje
niet meer helemaal goed.
Ik krijg dubbele beelden enz.
Echter het fotoopzetstuk schijnt nu net zo duur te zijn als de hele set toen ik die kocht.
Rob
I love nature from the past, present and future.
Hallo,
Ik zit te denken om een microscoop te kopen zoals op deze foto. Is deze geschikt voor wat ik wil? Gr,
Rob
Zeg jongens, waar blijven nu de reacties? Valt me een beetje tegen. Ligt het aan de Indiase expert? M.v.g,
Rob
Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen of dit een goede microscoop zou zijn voor wat jij wil.
Ik zou gewoon vragen aan de verkoper of het mogelijk is deze microscoop uit te proberen met een paar preparaten die je wil bekijken.
Dan kun je zelf goed beoordelen of het is wat je zoekt.
Groetjes Erik
Ik zou gewoon vragen aan de verkoper of het mogelijk is deze microscoop uit te proberen met een paar preparaten die je wil bekijken.
Dan kun je zelf goed beoordelen of het is wat je zoekt.
Groetjes Erik
E.J.
Erik, bedankt voor de reactie. De vraag is alleen of ik die verkoper kan vertrouwen. Wat denk jij, afgaande op die foto? Gr,
Rob
Rob
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het nut van op een forum aan mensen die je niet kent hun mening op basis van een foto te vragen over de betrouwbaarheid van iemand anders die zij niet kennen, ontgaat mij volledig. Een ontmoeting met de verkoper zal je veel meer leren.
Hoe dan ook zou ik je aanraden geen microscoop aan te kopen zonder deze zelf eerst te kunnen uitproberen. Hoe comfortabel je door een optisch instrument kijkt (dit geldt bijvoorbeeld ook voor verrekijkers) hangt onder meer af van de dimensies van de lichtstraal die uit het instrument komt in relatie tot oogafstand als je kijkt (je neusbrug bepaalt onder andere deze afstand, is dus voor iedereen verschillend).
Voorts lijkt me een microscoop met ingebouwde lichtbron praktischer niet?
Hoe dan ook zou ik je aanraden geen microscoop aan te kopen zonder deze zelf eerst te kunnen uitproberen. Hoe comfortabel je door een optisch instrument kijkt (dit geldt bijvoorbeeld ook voor verrekijkers) hangt onder meer af van de dimensies van de lichtstraal die uit het instrument komt in relatie tot oogafstand als je kijkt (je neusbrug bepaalt onder andere deze afstand, is dus voor iedereen verschillend).
Voorts lijkt me een microscoop met ingebouwde lichtbron praktischer niet?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Een microscoop?
Beste Rob,rjanssen schreef:
Hallo,
Wederom bedankt voor alle adviezen, hier heb ik wel wat aan. Als ik het goed begrijp heb ik een microscoop nodig waarmee ik ook bacterien kan zien want die zijn ongeveer even groot als microfossielen. Die nannofossielen kan ik dan natuurlijk helemaal vergeten. Of is het te doen om ergens een tweedehands electronenmicroscoop op de kop te tikken? M.v.g,
Rob
Nannofossielen zijn inderdaad ruwweg 2-10 micron groot, dus in dezelfde orde van grote als bacteriën (0,5–5,0 micron). Om (kalkhoudende) nannofossielen te bekijken zul je dus een microscoop met een vergroting van ruwweg 3000x moeten hebben. Het door u afgebeelde exemplaar lijkt mij sowieso te primitief hiervoor. De binoculairs (het meest gebruikte microscoop-type onder verzamelaars) zoals die hier zijn voorgesteld (e.g. Lomo MBS10) hebben absoluut niet voldoende vergroting.
Echter je hebt ook niet per definitie een elektronen microscoop (SEM) nodig. Een sterke Polarized Light Microscope (in het Nederlands: gepolariseerd licht microscoop) zoals hier beschreven: http://www.microscopyu.com/articles/pol ... intro.html is ook voldoende (hoewel de beeld-kwaliteit dan wel per definitie erg slecht is, omdat je ruwweg op de grens van de mogelijkheden van de optische microscoop zit).
Echter, het aanschaffen van een dergelijke microscoop kost erg veel geld. Mag ik vragen waar deze specifieke interesse in nannofossielen vandaan komt?
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 16-08-2010 om 14:27 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
Ik denk niet dat je een microscoop te pakken krijgt die aan je verwachtingen voldoet.
De vergroting van 3000 maal die FossilDude noemt is correct, maar dat is met een stereo microscoop echt niet te realizeren.
Met een normale microscoop is -met veel kosten en moeite- een vergroting tot 1500 maal mogelijk. Voor dit soort vergrotingen heb je speciale lenzen (olie-lenzen) nodig, en moet je fossiel voor een goed beeld doorzichtig zijn.
Polarizatie werkt niet, ook daarvoor heb je voor een goed beeld een doorzichtig monster nodig.
Theoretisch is Scanning EM is een optie, maar dat kost een paar cent (reken op minimaal 15.000 euro voor een sloop model, exclusief ondersteunende apparatuur) en vraagt een ervaren operator.
http://www.labx.com/v2/newad.cfm?catid=19
Gr,
Marcel
De vergroting van 3000 maal die FossilDude noemt is correct, maar dat is met een stereo microscoop echt niet te realizeren.
Met een normale microscoop is -met veel kosten en moeite- een vergroting tot 1500 maal mogelijk. Voor dit soort vergrotingen heb je speciale lenzen (olie-lenzen) nodig, en moet je fossiel voor een goed beeld doorzichtig zijn.
Polarizatie werkt niet, ook daarvoor heb je voor een goed beeld een doorzichtig monster nodig.
Theoretisch is Scanning EM is een optie, maar dat kost een paar cent (reken op minimaal 15.000 euro voor een sloop model, exclusief ondersteunende apparatuur) en vraagt een ervaren operator.
http://www.labx.com/v2/newad.cfm?catid=19
Gr,
Marcel
Hallo,
Als ik het goed begrijp heb ik dus een SEM nodig met de juiste neusbrug-afstand? Als je kijkt naar mijn neus (zie foto in een vorige post) welk type komt dan in aanmerking? Alvast bedankt,
Rob
Als ik het goed begrijp heb ik dus een SEM nodig met de juiste neusbrug-afstand? Als je kijkt naar mijn neus (zie foto in een vorige post) welk type komt dan in aanmerking? Alvast bedankt,
Rob