Wat is dit??
Wat is dit??
Een vriend van mij heeft deze steen gevonden in een schelpenpad, iemand enig idee wat dit is?
De steen voelt raar deed mij een beetje denken aan een gebakken knikker die mijn oma nog heeft. De vorm is er echter niet naar.
Wie kan helpen?
Antw: Wat is dit??
alhoewel ik er niet al te veel verstand van heb, lijkt het mij een zogenaamde "steenkern" te zijn. Een steenkern word gevormd wanneer een schelp zich aan de binnenkant vult met slib dat fossiliseerd terwijl de schelp verloren gaat. Het is dus volgens mij een afdruk van de binnenkant van een schaal dier.
Ik weet het niet zeker dus als iemand het beter weet, wil diegene me dan verbeteren.
Groet,
Hamilcar
Ik weet het niet zeker dus als iemand het beter weet, wil diegene me dan verbeteren.
Groet,
Hamilcar
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
-
Is dit werkelijk waar een fossiel ?
Hij is van mij heb me maar even aangemeld (A)
het ziet er zo perfect uit namelijk.
Hij is van mij heb me maar even aangemeld (A)
het ziet er zo perfect uit namelijk.
Time flies, fortunately we are the pilots.
Hoi, dit ziet er uit als een typische concretie, een steen die zich in het sediment heeft gevormd onder de druk van het sediment erboven.
Of er iets inzit, kun je alleen weten door de steen open te kloppen of er een rontgenfoto van te maken, maar dat laatste is een beetje duur...
Het is allerminst zeker dat er een fossiel in verborgen zit, maar het kan wel.
Deze concreties kunnen zich vormen om een fossiel, maar ook een zandkorrel kan het begin zijn van de vorming.
In Yorkshire U.K. heb ik veel van dit soort concreties gezien; sommige bevatten prachtige fossielen, anderen zijn blanco.
Grofweg is het zo dat de meest regelmatige concreties doorgaans het minst bevatten en de onregelmatige, de lelijke, het meest.
Ik heb dit soort dingen gezien tot twee a drie meter doorsnee, als zijn dat de verhoudingen van de afmetingen wel anders.
Ooit wel eens zo`n monster gesloopt met een voorhamer en in het centrum van de concretie bevond zich een ammonietje van net een centimeter doorsnee...
Maar ik heb ook wel dit soort concreties gezien met spinkrabbetjes erin.
Mijn idee; er zit waarschijnlijk niks in, maar dat weet je nooit zeker...
Succes ermee!
groeten, Bert
Of er iets inzit, kun je alleen weten door de steen open te kloppen of er een rontgenfoto van te maken, maar dat laatste is een beetje duur...
Het is allerminst zeker dat er een fossiel in verborgen zit, maar het kan wel.
Deze concreties kunnen zich vormen om een fossiel, maar ook een zandkorrel kan het begin zijn van de vorming.
In Yorkshire U.K. heb ik veel van dit soort concreties gezien; sommige bevatten prachtige fossielen, anderen zijn blanco.
Grofweg is het zo dat de meest regelmatige concreties doorgaans het minst bevatten en de onregelmatige, de lelijke, het meest.
Ik heb dit soort dingen gezien tot twee a drie meter doorsnee, als zijn dat de verhoudingen van de afmetingen wel anders.
Ooit wel eens zo`n monster gesloopt met een voorhamer en in het centrum van de concretie bevond zich een ammonietje van net een centimeter doorsnee...
Maar ik heb ook wel dit soort concreties gezien met spinkrabbetjes erin.
Mijn idee; er zit waarschijnlijk niks in, maar dat weet je nooit zeker...
Succes ermee!
groeten, Bert
Elbert
-
Hmmm ok ik denk niet dat ik hem ga kapot maken daar vind ik hem te mooi voor denk ik ..
Time flies, fortunately we are the pilots.