Reisje Cambodja-Laos-Thailand

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Reisje Cambodja-Laos-Thailand

Bericht door Frederik » 03 aug 2005, 01:55

Hey mede-forummers,

even een topic om jullie te melden dat ik een tijd weg zal zijn van dit forum voor een reisje. Donderdag vertrek ik, de 25ste september ben ik terug. Braaf zijn intussen he! (al zullen Herman en Somniosus ook wel de nodige oogjes in het zeil houden, of hoe zeggen ze dat).

Ik zal m\'n best doen om af en toe in dit topic even te komen piepen en jullie op de hoogte te houden van m\'n wedervaringen (als ik ergens internet tegenkom).
Voorlopig tot dan!

f

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Maarten
Antw: Reisje Cambodja-Laos-Thailand

Bericht door Maarten » 03 aug 2005, 08:02

Frederik schreef:
Hey mede-forummers,

even een topic om jullie te melden dat ik een tijd weg zal zijn van dit forum voor een reisje. Donderdag vertrek ik, de 25ste september ben ik terug. Braaf zijn intussen he! (al zullen Herman en Somniosus ook wel de nodige oogjes in het zeil houden, of hoe zeggen ze dat).

Ik zal m\'n best doen om af en toe in dit topic even te komen piepen en jullie op de hoogte te houden van m\'n wedervaringen (als ik ergens internet tegenkom).
Voorlopig tot dan!

f
Veel plzezier en vogel ze!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 03 aug 2005, 23:53

Veel plezier
ENNNNN ...doe niet wat je van een ander ook niet zou kunt verdragen

[Bewerkt door Theo op 03-08-2005 om 22:54 NL]

Theo

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Reisje Cambodja-Laos-Thailand

Bericht door Frederik » 04 aug 2005, 02:45

Theo schreef:
Veel plezier
ENNNNN ...doe niet wat je van een ander ook niet zou kunt verdragen

[Bewerkt door Theo op 03-08-2005 om 22:54 NL]
ge moogt gerust zijn.

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 08 aug 2005, 14:36

Hela. Een korte update vanuit het westen van Thailand. We maken ons momenteel klaar om een week een primair tropisch regenwoud inte trekken. Deze bossen behoren tot de meest diverse biotopen ter wereld. Dit laat zich hier in het stadje reeds merken door de aanwezigeheid van talloze planten en dieren, in de meest exotische en uiteenlopende vormen en kleuren: van twee meter grote varanen tot kleine geckos, vogels en libellen. Ik herken veel planten in het wild, die ik voordien enkel in Vlaamse tuienen en arboreta heb gezien. Best wel leuk. We zijn zeer benieuwd naar onze tocht, want het is voor ons de eerste keer dat een authentiek nevelwoud bezoeken. Jullie kunnen in de loop van volgende week een verslagje daarover verwachten.
Vele groetjes!

PS: fossielen heb ik nog niet gezien, maar ik blijf uitkijken.

something (TH Huxley)

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 08 aug 2005, 22:14

Veel plezier in het verre Thailand

Groeten Anthonie

* Scientia et Miratio *

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 aug 2005, 08:41

Hello, weer vaste grond onder de voeten, dus tijd voor een update.
Over onze jungletrip valt eigenlijk zoveel te vertellen dat ik niet heel goed weet waar te beginnen. Ik kan opsommen wat we allemaal hebben gezien, maar de lijst is eindeloos. Beter dan je te vervelen met zulk een opsomming geef ik je een paar impressies van het nationaal park.
- het heeft veel geregend en alles was nat, wat op zich echt niet erg was, want doorgaans was het er heel warm.
- als we in de jungle sliepen, was dit in gesloten hangmatten. \'s nachts was het lawaai van kikkers, krekels etc oorverdovend. dan komt het bos pas echt tot leven.
- hoewel we na een paar dagen natuurlijk uren in de wind stonken (ik ben nog nooit zo vuil geweest), konden we ons af en toe baden in een zuiver riviertje (heerlijk), waarvan het water in kleine hoeveelheden nagenoeg drinkbaar was ( voor de rest hebben we ons met micropur uit de slag weten te trekken). We hebben zelfs kunnen douchen in een waterval (ik verzeker je, water dat van zo hoog valt komt hard aan, het was eerder een massage).
- trekken gebeurde via wildpaden, meestal van Gaur, een soort wild rund, of van olifanten, waarvan we de voetsporen zo konden volgen. een enkele keer hebben we krabsporen van een tijger gezien.
- prachtige vlinders, spinnen en schorpioenen, zo groot als mijn hand en doorgaans zeer felgekleurd. De eerste ochtend zat er een vogelspin in mijn schoen. Verschieten!
- de avonden dat we in het basecamp sliepen, zongen we thaise en westerse liedjes met de guards, begeleid door een rondgaande gitaar en lokale whiskey met kruiden. Sfeervol, al klonk de gitaar meestal wel valt door het variabele vochtregime in de jungle.
- onze gids, Tom, is ne creme van ne kerel, geboren optimist en een zeer aangenaam gezelschap. Elke keer als hij iets speciaal zag klonk het van \"Hooooooo! Wauw!\", alsof hij het voor de eerste keer zag (en vaak was dat ook zo, er lopen zodanig veel verschillende beestjes door de jungle).
- Het eten was natuurlijk voortreffelijk.
Zo, nu gaan we voort op trot. Een volgend mailtje zal vanuit Cambodia zijn.
Tot dan!

PS: schone ichtiosaurus, Maarten.

something (TH Huxley)

ilse

Bericht door ilse » 15 aug 2005, 10:11

Hoi Frederik,
Ik heb je reisverslag gelezen en ik zag het allemaal zo voor me. Zal wel tof zijn , de natuur en niets anders dan de natuur.
Het is ook een van mijn dromen ooit eens een wandeling door de jungle te doen. Voorlopig zal het bij mij nog wat blijven bij wandelen in Engeland, Frankrijk, Spanje enz..., waar de natuur daarom niet minder mooi is. Maar ja, de jungle.............!
Amuseer je nog !
Ik kijk al uit naar een volgend verslag.
Groetjes...
Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 aug 2005, 17:49

Hello, alweer een kleine update, deze keer vanuit Siem Reap, Cambodia, vlak bij de magistrale tempelcomplexen van Angkor. Aankomen in Cambodia was een beetje chaotisch. De grensovergang is het
vuile stadje Poipet, midden in een van de ergste malariagebieden(resistentie aan lariam), dus er overnachten was uit den boze.
Uiteindelijk hebben we na een paar uur zoeken een pick-uptruck richting Siem Reap gevonden.

Gisteren zijn we naar een indrukwekkend klein museum over de landmijnen gegaan, opgestart door Aki Ra, een voormalig kindsoldaat van de Rode Khmer, die nu zijn leven wijdt aan het ruimen van mijnen en het voorlichten van de plaatselijke bevolking. Daarnaast vangt hij een aantal verminkte kinderen op en zorgt hij voor hun onderwijs, geholpen door enkele vrijwilligers. Indrukwekkend. De miljoenen mijnen die Cambodia en andere landen op de wereld onveilig maken, vormen zonder twijfel
een van de grootste kankers op deze wereld. Het mondiale verdrag om geen mijnen meer te leggen, is gebakken lucht, aangezien de grootste producenten nog steeds ongegeneerd hun ding doen, en vandaag de dag duizenden nieuwe mijnen leggen (vb in Irak, wederom is de USA de grootste schuldige van de hoop, maar ook China, Rusland, Groot-Brittanie en een 40tal andere landen gaan niet vrijuit). Elke dag zijn er in Cambodia drie dodelijke
ongevallen met mijnen. Als je bedenkt dat mijnen in regel eerder verminken dan doden, wordt de omvang van het probleem duidelijk. In de praktijk om zijn medemens schade te brokkenen, kent de fantasie van de mens geen grenzen. Op straat zie je massa\'s verminkte mensen die hun kans op een goed leven en een job in een klap letterlijk de lucht in zagen vliegen. 90 procent van de slachtoffers zijn burgers. Bijna al deze slachtoffers vallen na het conflict waarin de mijnen zijn gelegd. Heel confronterend allemaal, en deze dingen maken een diepe indruk op mij.
Het is gemakkelijk om als toerist geraakt te zijn door dit alles, en de volgende dag gewoon de trip voort te zetten en alles achter te laten. Het zal echter niet zo gemakkelijk zijn deze problematiek zonder meer te vergeten.
Sorry voor al het deprimerend gedoe, maar eigenlijk is het echt wel serieus wat deprimerend. Daarnaast zie je ook wel dat de kinderen die opgevangen worden, een taal leren en kansen krijgen. Ze zijn ook echt gelukkig en barsten van levensvreugde. Een heel contrast met het welvarende doch grijze Belgie, ironisch genoeg.

Voor een volk dat slechts zeven jaar geleden de laatste onderdrukkers (Rode Khmer) zag verdwijnen, en geleden heeft onder jaren van foltering en genocide, waarin niet minder dan 1 op 4 (!!!) Cambodianen gedood werden, zijn de mensen opvallend positief ingesteld.

Bon, ik ga er hier voorlopig een streep onder trekken. Mijn volgende update zal weer heel wat vrolijker klinken, dat beloof ik, maar er is helaas niet enkel schoonheid in deze wereld, en af en toe kan het geen kwaad de donkere kant van de mens te belichten.

De groeten,

Frederik

[Bewerkt door Frederik op 19-08-2005 om 16:51 NL]

something (TH Huxley)

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 19 aug 2005, 22:09

Nog veel succes met het vervolg van je reis