Vakantieverslag: dagje zoeken in de Cevennen (2)
- digging for it
- Contacteer:
Vakantieverslag: dagje zoeken in de Cevennen (2)

Na ongeveer een 1 1/2 week op vakantie te zijn besloten we om een cano tochtje te maken op de rivier door voor onze camping langs liep. Dit bleek een goede beslissing te zijn. Niet alleen was het een erg leuk tochtje in een prachige omgeving waarin je heerlijk kon relaxen, maar op ongeveer een kilometer voor onze camping zag ik ineens een wand van hetzelfde materiaal waar ik al mijn eerdere ammonieten in gevonden had.
Na mijn vrouw even lief aangekeken te hebben stopten we bij de wand, en nog bijna voordat ik mijn eerste voet buiten de boot had zag ik mijn eerste ammoniet al liggen. Deze keer kreegik echter niet meer dan 5 minuten de tijd om rond te kijken.
Enkele dagen later dus met het luchtbed terug de stroom op om ammonieten te gaan zoeken. Op deze plek lagen de fossielen niet voor het oprapen, maar regelmatig zag je er wel een liggen. Ook was het een geluk dat het een erg los gelaagd materiaal was waar je met je handen zo lagen van op kon tillen. En zo kwamen er toch regelmatig fossielen te voorschijn. Helaas leken deze niet zo mooi te zijn als op de andere locatie. Totdat ik op een gegeven moment bij een ammoniet ook een mooie goudglans zag doorkomen. Het blijkt dat de meeste van deze ammonieten een kalklaag over zich heen hebben, en bij een aantal van deze is deze goed te verwijderen. Hieronder komen dan ook weer mooie blinkende gepyritiseerde ammonieten te voorschijn. Ook heb ik hier enkele leuke complete belemnieten gevonden.
Groeten Patrick
Antw: Vakantieverslag: dagje zoeken in de Cevennen (2)
Ik zeg het niet vaak maar nu kon ik niet anders, echt prachtig de ammonietjes op de voorlaatste foto. De metaalglans op de matte kalksteen. Ik zou er dan liever van die vinden dan eentje van 10 cm van kalksteen
Mooi ammonietjes. Sommigen lijken me Pleydellia,s
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik denk niet dat ik Pleydellia's zie (deze zag ik dan precies wel weer opduiken in de eerste post over de Cevennen), wel Hildoceras op de laatste foto's.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hoi,
Is die rivier de Tarn?
Zo ja, waar zat je dan op de camping?
E.e.a. komt me heeel bekend voor...vandaar...
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 18-08-2010 om 12:50 NL]
Is die rivier de Tarn?
Zo ja, waar zat je dan op de camping?
E.e.a. komt me heeel bekend voor...vandaar...
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 18-08-2010 om 12:50 NL]
Elbert
Mooie vondsten Patrick.
Ik ben in juni ook op verlof in de Cevennen geweest. de regio van de Herault. Mooie streek maar ik ben enkel afdrukken van ammo's tegengekomen.
Gr.
Geert
Ik ben in juni ook op verlof in de Cevennen geweest. de regio van de Herault. Mooie streek maar ik ben enkel afdrukken van ammo's tegengekomen.
Gr.
Geert
- digging for it
- Contacteer:
Hoi elbert
neen, het was niet aan de Tarn,maar aan de Dourbie. Echter ligy er in deze gehele omgeving van die grijze schieffer gesteente waar fossielen in zitten.
Groeten Patrick
neen, het was niet aan de Tarn,maar aan de Dourbie. Echter ligy er in deze gehele omgeving van die grijze schieffer gesteente waar fossielen in zitten.
Groeten Patrick
- sharkteethrene
Ola Petje,
Leuke vondsten en mooie foto's van de prachtige omgeving.
Heb je per toeval toch weer een goede vakantie locatie geboekt (lol)
spreek je snel.
groetjes,
Rene.
Leuke vondsten en mooie foto's van de prachtige omgeving.
Heb je per toeval toch weer een goede vakantie locatie geboekt (lol)
spreek je snel.
groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!