met snijsporen, maar wat is het?
-
met snijsporen, maar wat is het?
Ik vond dit fragment in de buurt van Antwerpen, maar heb tot op heden nog niet kunnen determineren.
Het fragment is aan een kant afgesneden, de botstructuur erg opvallend en de ouderdom onbekend. Er zijn al suggesties gedaan voor zoogdier, vis en reptiel/amfibie. Bij de zoogdieren kan ik het element niet plaatsen, voor vissen (en vogels) is het te zwaar en robuust en ook bij de reptielen (ik heb vooral de schildpadden wat uitgebreider bekeken) heb ik nog niks soortgelijks kunnen vinden. De gedachten blijven wel steeds uitgaan naar een humerus.
Ik hoop dat iemand via dit forum met nieuwe ideeën komt, waarmee ik de vergelijkingscollecties weer in kan duiken.
[Bewerkt door nikemeisje op 20-08-2010 om 13:35 NL]
[Bewerkt door nikemeisje op 20-08-2010 om 14:05 NL]
Antw: met snijsporen, maar wat is het?
Lijkt me met een mes afgesneden aan een kant, recent!
kip?
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-08-2010 om 14:41 NL]
kip?
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-08-2010 om 14:41 NL]
volgens mij opperarm
heb ooit een artikel gelezen van kruising van schaap en geit, kan ze niet uit elkaar houden, daarom determineer ik ze als "scheit" of "gaap".
Bot is recent.
heb ooit een artikel gelezen van kruising van schaap en geit, kan ze niet uit elkaar houden, daarom determineer ik ze als "scheit" of "gaap".
Bot is recent.
Theo
- mikeneneas
Schapenbout. Aan de botstructuur zie je ook dat er hitte aan te pas kwam, het uiteinde van het bot is verkoold. Dus ,een BBQ daar in de buurt geweest ?
Niet ouder dan 5 jaar schat ik...
Niet ouder dan 5 jaar schat ik...
-
Bedankt voor jullie reacties, maar het fragment kan niet als schaap/geit gedetermineerd worden. Ik blijf het nog steeds in de reptielenhoek zoeken en hou rekening met pathologie. Het fragment zou inderdaad verhit of gerookt kunnen zijn en zo de vreemde kleur en structuur gekregen hebben. Het snijspoor is vrij recent, in elk geval niet van vuursteen.
Humerus in ieder geval.
Geen zoogdier en ook niet typisch genoeg voor een vogel.
Daar vissen geen humerus hebben blijven dus reptielen over.
Ik weet niet welke schildpadden bekeken zijn maar een moerasschildpad lijkt mij een logische optie en mocht het beestje in het recente verleden zijn gebakken dan kunnen de botten door de hitte wel eens zijn vervormd.
Geen zoogdier en ook niet typisch genoeg voor een vogel.
Daar vissen geen humerus hebben blijven dus reptielen over.
Ik weet niet welke schildpadden bekeken zijn maar een moerasschildpad lijkt mij een logische optie en mocht het beestje in het recente verleden zijn gebakken dan kunnen de botten door de hitte wel eens zijn vervormd.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- DragonSearcher
Hi Nike,
ik sluit mij bij The Stone aan. Zoogdier is anders. Gezien het stuk bot dat doorloopt langs het gewrichtsvlak en de flinke deuk achter het gewrichtsvlak (zie foto 6), zou ik ook zeggen dat het schildpad is. Dit is in ieder geval iets wat je wel veel bij schildpadden ziet, maar heb nog niet kunnen vinden welke soort precies. Ik de fotos door gestuurd naar paar van mijn reptielcontacten. Ben benieuwd of er iets uit komt
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 13-09-2010 om 14:42 NL]
ik sluit mij bij The Stone aan. Zoogdier is anders. Gezien het stuk bot dat doorloopt langs het gewrichtsvlak en de flinke deuk achter het gewrichtsvlak (zie foto 6), zou ik ook zeggen dat het schildpad is. Dit is in ieder geval iets wat je wel veel bij schildpadden ziet, maar heb nog niet kunnen vinden welke soort precies. Ik de fotos door gestuurd naar paar van mijn reptielcontacten. Ben benieuwd of er iets uit komt

Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 13-09-2010 om 14:42 NL]
... Eternity awaits ...
Ik weet niet van welk dier het is maar het lijkt bewerkt en klaargemaakt voor de dierenwinkel. Ofterwijl, een kauwbot wat je bijvoorbeeld aan een hond geeft.
Raze188
Raze188
- DragonSearcher
Update: Van wat mij door meerdere mensen vertelt is, gaat het om een humerus van een aquatische schildpad. Maar de soort bepalen vanaf de huidige fotos blijkt lastig. Is het mogelijk dat je een aantal fotos maakt die niet onder een hoek genomen zijn, maar recht van boven, voor, onder, zijkant enz?
Gr Jerry
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer: