Stukje stam uit het Carboon

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Bram
Stukje stam uit het Carboon

Bericht door Bram » 20 aug 2010, 13:17

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of ik met de determinatie Sigillaria sp. goed zit voor dit stukje stam, ik weet namelijk niet al te veel van Carboon planten af. Ik heb het gevonden op een terril van een steenkoolmijn in Belgie. De achterkant (niet op de foto's) is de andere kant van de stam, deze is echter niet mooi bewaard gebleven. Op de een of andere manier wil de camera geen mooiere foto's van het fossiel maken... :(

Groeten,
Bram

Arne
Antw: Stukje stam uit het Carboon

Bericht door Arne » 20 aug 2010, 14:30

Hey,
Volgens mij zit je met Sigillaria helemaal juist. verdere determinatie is inderdaad niet echt mogelijk denk ik.

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times

Bericht door Carboon » 21 aug 2010, 09:35

Afbeelding

Ten overvloede: Sigillaria sp.

Determinatie op soort vereist goede preservering van de lidtekens. Nu weet ik niet of het de kwaliteit van het fossiel of van de foto's is, maar in ieder geval zijn ze niet goed genoeg te zien om verder te kunnen determineren. Op het plaatje (voor Lepidodendron, helaas heb ik er nog geen voor sigillaria) zie je dat verschillende mate van conservering kunnen zelfs kan leiden tot plaatsing in andere vormgenera. Met andere woorden, zodra een plant fossiel niet meer alle kenmerken in goede conditie bezit is het op soortnaam brengen eigenlijk onbegonnen werk...

Op zoek naar groen in het zwart.

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 21 aug 2010, 12:17

Volledig mee eens.

Wil er nog aan toevoegen dat de stratigrafie van de vindplaats ook belangrijk is. Je spreekt over 'een terril' maar er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen de terrils in Limburg en die uit de Borinage-streek. Verschillende stratigrafie = verschillende soorten, en soms zijn de kenmerken minimaal....

Z.

The earth has music for those who listen.

Bram

Bericht door Bram » 21 aug 2010, 12:30

Bedankt voor het bevestigen van de determinatie. Met S. sp. ben ik al tevreden.

@ Carboon: Bedankt voor plaatje, dat maakt duidelijk dat het wat ingewikkelder ligt dan op het eerste gezicht lijkt. En het ontbreken van duidelijke lidtekens ligt zowel aan de kwaliteit van het fossiel als de foto.

@ Ziepe: Ik heb geen idee over de stratigrafie, het is namelijk niet zo'n bekende vindplaats en ik kan er op internet weinig over terug vinden. Hij ligt in ieder geval ongeveer 10km ten zuiden van Zuid-Limburg.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 21-08-2010 om 11:34 NL]

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Stukje stam uit het Carboon

Bericht door ziepe » 21 aug 2010, 22:02

bram schreef:
@ Ziepe: Ik heb geen idee over de stratigrafie, het is namelijk niet zo'n bekende vindplaats en ik kan er op internet weinig over terug vinden. Hij ligt in ieder geval ongeveer 10km ten zuiden van Zuid-Limburg.
De vormgenera maken determinatie van Silesiaan-planten verdomd moeilijk... Over het algemeen geldt dat Limburg qua stratigrafie Namuriaan is. Welke terril zat je? Ik kan je misschien wel helpen bij het dateren.

Z.

The earth has music for those who listen.

Bram
Antw: Antw: Antw: Stukje stam uit het Carboon

Bericht door Bram » 21 aug 2010, 22:23

ziepe schreef:
bram schreef:
De vormgenera maken determinatie van Silesiaan-planten verdomd moeilijk... Over het algemeen geldt dat Limburg qua stratigrafie Namuriaan is. Welke terril zat je? Ik kan je misschien wel helpen bij het dateren.

Z.
Hallo Ziepe,

Bedankt voor je hulp, ik heb je net een mailtje gestuurd met de vindplaats.

Groeten,
Bram

Gesloten