Sponzen en koralen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
HaTru
Sponzen en koralen

Bericht door HaTru » 26 aug 2010, 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het eerst wezen zoeken in de grindgroeves in Duitsland. Een aantal leuke dingen gevonden, maar er een naam op plakken vind ik erg lastig. Wie kan mij helpen?

Foto 1 en 2: Astylospongia praemorsa?
Foto 3: Ook Astylospongia praemorsa?, dit exemplaar is beschadigd aan de onderkant.
Foto 4: Een holle koker, Napaeana striata?
Foto 5: ?
Foto 6: Dit stuk heeft naast de grote gaten ook nog vele kleine gaatjes, die op de foto slecht te zien zijn.
Foto 7 t/m 9: ?
Foto 10: Kogelsponzen. Carpospongia globosa?

Ik hoop dat de determinatie vanaf foto's lukt. Als er meer foto's nodig zijn, dan hoor ik dat wel.

Groet,
Trudy.

Geniet van het leven.

JeroenBos
Antw: Sponzen en koralen

Bericht door JeroenBos » 26 aug 2010, 19:59

Hoi Trudy,

Je volgorde klopt niet.

De eerste drie kloppen al is de beschadiging de bovenkant.

Met de vierde kan ik niets. Een spons vermoedelijk uit het krijt en vermoedelijk tetraxoon. Is allemaal gegokt, zeker een Napaean,

Vijf is Rhizopoterion Cervicornis

Zes een onbekende vermodelijk tetraxone krijtspons die we moeten zoeken in de hoek van Siphonia.

Zeven een onbekende krijtspons maar een goede foto van de zijkant zou wellicht uitkomst kunen brengen (heb wel een vermoeden).

Acht lijkt me een koraal in de hoek van favosites. Kan echter ook een bryozoo zijn.

Negen is vermoedelijk een trepostomate bryozoo waar een ander beestje lekker in heeft lopen smikkelen. Kan echter ook een koraal zijn. Moeilijk te zeggen zo van de foto.

De laatste twee kan ik zo niet zeggen. de rechter vertoont wat bobbeltjes. wellicht een Juglans. Moeten we van dichtbij bekijken wat eigenlijk een algemeenheid is bij sponzen.

Kom anders met je vondsten naar de zwerfstenendag van de NGV op 25 september. Daar zijn tal van mensen aanwezig die je meer kunnen vertellen. Ik in ieder geval. Zie www.geologischevereniging.nl.

met groet,

Jeroen

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 26 aug 2010, 20:00

NB: Is allemaal gegokt, zeker een Napaean -> Zeker GEEN Napeana.

HaTru

Bericht door HaTru » 26 aug 2010, 23:40

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je antwoord. Foto 7 t/m 9 is van hetzelfde fossiel, dat heb ik niet helemaal duidelijk aangegeven in mijn eerste bericht. Ik was wel van plan naar de themadag te komen, maar dan kan ik helaas waarschijnlijk niet.

Groet,
Trudy.

Geniet van het leven.

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 27 aug 2010, 08:51

Hoi Trudy,

Het blijft twijfelen tussen koraal en bryozoo. Moeilijk zo van een foto.

Bij nader inzien zie ik inderdaad dat 7 geen spons is. Zo van boven lijkt hij verraderlijk op een spons.

Ik heb dus lichte voorkeur voor een koraal. Kan er vanaf hier verder niets mee.

groet,

Jeroen

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 27 aug 2010, 19:18

Op de foto is het altijd moeilijk , maar op foto 7 meen ik een radiaalstralige structuur te zien die wijst op de septa van een groot koraal. Daarover heen is iets anders gegroeid misschien ook een koraal, een serpuliden of toch een bryozoakolonie.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 27 aug 2010, 20:16

jeroenbos schreef:
............ dat 7 geen spons is. Zo van boven lijkt hij verraderlijk op een spons.
Ik had hem ook voor een spons aangezien.
Louis heeft inderdaad gelijk. Determineren vanaf een foto is erg gevaarlijk omdat je te maken hebt met een tweedimensionaal beeld i.p.v het object te kunnen draaien in je handen.

PS: Geen overgroeiingen, Louis.
Gewoon één kolonie van wellicht (daar gaan we weer) een Protoheliolites (vroeger: Proheliolites).
Kijk eens, Trudie, of je rond de corallieten minigaatjes kunt ontdekken. In het gunstigste geval zijn het er steeds 12.

[Bewerkt door Spongebob op 27-08-2010 om 19:22 NL]

Time fades away (Neil Young)

HaTru

Bericht door HaTru » 27 aug 2010, 21:47

Afbeelding

Hallo Tom,

Het blijft erg lastig, maar hierbij een close-up van een deel van het fossiel. Wanneer we toch kunnen komen de 25ste nemen we de vondsten mee.

Groet,
Trudy.

Geniet van het leven.

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 27 aug 2010, 22:56

Ha, lijkt nu toch op een koraal, zeker geen wormkolonie noch bryozoa. Ken daar niks van dus Tom.... ;)

Mijn raad altijd bij dergelijke vondsten: zoek onder loep als je septa vindt, hoe miniscuul ook, dan is het koraal. Minikoraaltjes worden bijna altijd voor bryozoa aanzien.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 27 aug 2010, 23:30

Plikona schreef:
Minikoraaltjes worden bijna altijd voor bryozoa aanzien.
Hele goede opmerking!
Tot nu toe is bij deze kolonies de regel nog steeds: zijn de corallieten groter dan 1 mm dan noemen we het een tabulaat koraal / zijn ze kleiner dan 1 mm noemen we het een trepostomate bryozoe. Een zeer twijfelachtige classificatie en nodig aan revisie toe. Inmiddels zijn de tabulaten weer teruggeplaatst bij de koralen (uitstapje naar de sponzen beviel niet zo) en ook de door jouw genoemde "minikoraaltjes" zouden daar niet misstaan.

Voor deze vondst van Trudy blijft vooreerst de term "trepostomate bryozoe" en dankzij de mooie close-up zou ik hem Diplotrypa willen noemen. Duidelijk zie je een tweeledigheid van grotere corallieten en kleinere mesoporen.

Ik ga weer voetbal kijken......

Time fades away (Neil Young)

Gesloten