Fossielen Borssele
Fossielen Borssele
Hallo,
vandaag nog wat ongedetermineerde zaken bijeen gezocht. Misschien weten jullie er meer over? De fossielen op de eerste foto doen mij denken aan stengels. Ze zijn hol vanbinnen. Het fossiel op de tweede foto heeft een schelpachtige buitenkant en een versteende binnenkant. Het derde fossiel ziet er hetzelfde uit als de roestkleurige gedraaide stukken die je dikwijls vindt op de Kaloot. Deze is echter grijs van kleur. Op de voorlaatste foto enige ongedetermineerde fossiele schelpjes en wat bivalven op de laatste foto (de afstand tussen de puntjes is ongeveer 0,5 cm.
Alvast bedankt,
Fabienne.
Antw: Fossielen Borssele
Gastropodes eerste rij bovenaan, Sveltia Jonkairiana, de witte,
onderaanlinks Galeodea Bicatenata en erboven.
2de middenste rij onderaan Nassarius, 2de.
laatste rij, tweede onderaan, Conidae, Cytharella?
[Bewerkt door Duys op 25-08-2010 om 15:41 NL]
onderaanlinks Galeodea Bicatenata en erboven.
2de middenste rij onderaan Nassarius, 2de.
laatste rij, tweede onderaan, Conidae, Cytharella?
[Bewerkt door Duys op 25-08-2010 om 15:41 NL]
Al hoewel ik er niet al te veel verstand van heb, lijkt de tweede foto op een zeelelie stengel.
Als iemand het beter weet
verbeter me dan AUB
verbeter me dan AUB
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
Antw: Antw: Fossielen Borssele
Zeelelie,Borsele,ik denk dat ge'r 40 miljoen jaar naast zit.hamilcar schreef:
Al hoewel ik er niet al te veel verstand van heb, lijkt de tweede foto op een zeelelie stengel.
verbeter me dan AUB
Ze vertellen:
Volgeslibte schuiplaats van krab die versteend is.
Wortel waar slib is rondgekomen, versteend en afgestorven (daarom dat er vaak een holte is).
Wat het juist is ????
Theo
Wat de foto met gastropoden betreft:
Ik denk het linker rijtje van boven naar beneden Sveltia jonkairiana, 2x Buccinum undatum (wulk).
Het middelste rijtje: bovenaan ?, daarna Gemmula antwerpiensis??, dan 2x Nassarius lamellilabrus en onderaan een Nassarius consociatus.
Tenslotte het rechter rijtje van boven naar beneden: 2x Acmaea virginata??, topfragment Scaphella?, Mangelia sp. en onderaan denk ik Mitrella scaldensis.
Dan de onderste foto: boven Heteranomia squamula, links Pododesmus patelliformis, rechtsonder ?? Lucinoma borealis (Noordse cirkelschelp). Laatstgenoemde soort is aan de binnenzijde heel goed herkenbaar aan één zeer langgerekt spierindruksel, dat moet je zelf maar eens nakijken (geldt ook voor andere vraagtekens).
Het voorwerp op de derde foto zou een versteende wormgang (sterk geërodeerd) kunnen zijn, van Tasselia ordamensis.
Lex
Ik denk het linker rijtje van boven naar beneden Sveltia jonkairiana, 2x Buccinum undatum (wulk).
Het middelste rijtje: bovenaan ?, daarna Gemmula antwerpiensis??, dan 2x Nassarius lamellilabrus en onderaan een Nassarius consociatus.
Tenslotte het rechter rijtje van boven naar beneden: 2x Acmaea virginata??, topfragment Scaphella?, Mangelia sp. en onderaan denk ik Mitrella scaldensis.
Dan de onderste foto: boven Heteranomia squamula, links Pododesmus patelliformis, rechtsonder ?? Lucinoma borealis (Noordse cirkelschelp). Laatstgenoemde soort is aan de binnenzijde heel goed herkenbaar aan één zeer langgerekt spierindruksel, dat moet je zelf maar eens nakijken (geldt ook voor andere vraagtekens).
Het voorwerp op de derde foto zou een versteende wormgang (sterk geërodeerd) kunnen zijn, van Tasselia ordamensis.
Lex