even (door)denken
even (door)denken

Ik weet dat dit een fossiele site is maar vele onder ons hebben meer interesses.
In \'96-\'97 vonden wij deze beentjes in de schelpenbranderij.Dit zijn geen fossiele beentjes en vertonen allen dezelfde kapsporen.
Het zijn de kanonbeenderen (metatars. en metacarp. van schaap en geit.
Kan iemand vertellen waarom deze beentjes zo specifiek gekapt zijn??
Het verhaaltje dat mij het meeste aanspreekt is dat...
Beenhouwers kookten deze beentjes,(het merg werd van lopend,melkachtig en vast,)kapte ze en gaven ze aan de kinderen van hun kliënteel.Merg is erg voedzaam.
Ik weet niet of er in andere delen (buiten de kuststreek) nog van deze gekapte botten zijn gevonden.
Theo
- Frisian-old-age
Antw: even (door)denken
Hoi Theo,
Leuk verhaal.
Mijn vader heeft heel vroeger als beenhouwer gewerkt.
Veelal werden de botten uitgekookt om er beenderlijm van te maken.Of dat nu nog het geval is, weet ik eigenlijk niet.Wel is het tegenwoordig zo dat beenderen, gedroogd en vermalen toepassingen kent als \" vulmiddel\" in o.a kunstmest.

Mijn vader heeft heel vroeger als beenhouwer gewerkt.
Veelal werden de botten uitgekookt om er beenderlijm van te maken.Of dat nu nog het geval is, weet ik eigenlijk niet.Wel is het tegenwoordig zo dat beenderen, gedroogd en vermalen toepassingen kent als \" vulmiddel\" in o.a kunstmest.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Ik weet niet hoe oud de botten zijn. In de prehistorie werden deze gedeelten van botten gebruikt om werktuigen van te maken. Ik denk zelf dat ze een stuk jonger maar het is een optie.
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
Het zijn kleine botjes(meestal +_ 10 cm)
Het is laat middeleeuws misschien wel 18-19e eeuw of zelfs eerste kwart 20e.
We hebben eens een vergadering gehad in Amersvoort
\"Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek.\"
De toen aanwezige mensen konden me niet helpen.
Bovendien zie je dikwijls op het bot een kapspoor.Stenen klingen laten volgens mij een breder,meer gehavend spoor achter.
Hier missen we de ingenieuze opmerkingen van een zeker Casper.
Het is laat middeleeuws misschien wel 18-19e eeuw of zelfs eerste kwart 20e.
We hebben eens een vergadering gehad in Amersvoort
\"Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek.\"
De toen aanwezige mensen konden me niet helpen.
Bovendien zie je dikwijls op het bot een kapspoor.Stenen klingen laten volgens mij een breder,meer gehavend spoor achter.
Theo
Glissen oftewel glijders.
In de middeleeuwen maakte men veel gebruik van Botjes om dingen over de sneeuw of ijs te slepen, was goedkoper dan ijzer.
Soms werden de grotere botten rund/paard als schaatsen gebruikt. Daar komt de aloude schaatsterm \"Op botjes moet je het leren\" vandaan.
Maar dit is slechts mijn bescheiden mening!
Cheers.........
In de middeleeuwen maakte men veel gebruik van Botjes om dingen over de sneeuw of ijs te slepen, was goedkoper dan ijzer.
Soms werden de grotere botten rund/paard als schaatsen gebruikt. Daar komt de aloude schaatsterm \"Op botjes moet je het leren\" vandaan.
Maar dit is slechts mijn bescheiden mening!
Cheers.........
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Glissen...we hebben er ook aan gedacht,heb er ooit twee gevonden(één afgestaan)
Ik heb ze nooit van geit en schaap gezien.
Kannonbeen van paard werd wel vaakst gebruikt.Om die glissen vast te maken werden er een paar gaatjes gamaakt.
Bij de 40 tal die ik heb zit geen enkel gaatje in ze zijn enkel gekapt.
Ze vertonen geen slijtage,wat glissen wel hebben.

Glis met twee schuine gaatjes waar een leren riempje of een touw werd doorgetrokken om aan de klompen vast te maken.
Ik heb ze nooit van geit en schaap gezien.
Kannonbeen van paard werd wel vaakst gebruikt.Om die glissen vast te maken werden er een paar gaatjes gamaakt.
Bij de 40 tal die ik heb zit geen enkel gaatje in ze zijn enkel gekapt.
Ze vertonen geen slijtage,wat glissen wel hebben.

Glis met twee schuine gaatjes waar een leren riempje of een touw werd doorgetrokken om aan de klompen vast te maken.
Theo
Antw: Antw: even (door)denken
doel je daarmee op mijn opmerking over polders?Theo schreef:
in dat geval: ik zeg regelmatig iets waar ik niet helemaal goed over heb nagedacht of waar ik net iets te weinig over weet. het spijt mij heel erg als ik op deze manier mensen beledig of op het verkeerde spoor breng...
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Neen hoor Casper
jij komt vaak heel anders uit de hoek en geeft een antwoord waar sommigen (waaronder ik ) niet eens aan hebben gedacht en er een heel andere denkpiste komt.
Vind het wel goed dat het zo gaat.
en...wat is beledigen.de één staat al korter bij z\'n hemd dan de andere.
Theo
jij komt vaak heel anders uit de hoek en geeft een antwoord waar sommigen (waaronder ik ) niet eens aan hebben gedacht en er een heel andere denkpiste komt.
Vind het wel goed dat het zo gaat.
en...wat is beledigen.de één staat al korter bij z\'n hemd dan de andere.
Theo
Theo