Zaterdag, de Jura van Osnabruck
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
Zaterdag, de Jura van Osnabruck
Afgelopen Zaterdag weer eens een dagje wezen zoeken met Erik B. Er stonden drie groeves op het programma, alle met Jura materiaal. We wisten dat in twee van de groeves al langere tijd niet meer wordt gewerkt, maar zo kom je af en toe toch leuke vindplaatsen tegen. Het doel van de dag: ammonieten.
De eerste groeve lag bij Ostercappeln. De steenfabriek naast de groeve heet Ammonit Keramik. Veelbelovend. De groeve zelf was een teleurstelling. Het is nu volledig overwoekerd, alleen op de wandelpaden waren nog fragmenten van ammonieten te vinden.
De tweede groeve was een stuk beter. Weer geen ammonieten, maar na een half uur hebben we een laag met Megateutis gevonden. De grootste die ik heb gevonden is ca 25 cm, totaal heb ik er 7 meegenomen.
De laatste groeve was Kalkriese. Ook in deze groeve wordt niet meer gewerkt. Toch een aanrader voor liefhebbers van Brachiopoden. Op de hellingen onder de bruine wanden liggen ze los voor het oprapen. Erik heeft tussendoor ook nog even drie regulaire egels gevonden.
Om negen uur 's avonds was ik weer thuis, nat geregend en verkouden, maar al met al toch een erg goede dag.
Groeten,
Marcel
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Antw: Zaterdag, de Jura van Osnabruck
Hey Marcel, mooi hoor.
Erg leuk om recente beelden van die groeves te zien. Het is al zoooo lang geleden dat ik er geweest ben (te lang eigenlijk, maar ja, oogkleppen hè).
Ben benieuwd naar die 3 egeltjes. Ik heb er ooit één beschadigd exemplaar gevonden.
Groeten, Tom
Erg leuk om recente beelden van die groeves te zien. Het is al zoooo lang geleden dat ik er geweest ben (te lang eigenlijk, maar ja, oogkleppen hè).
Ben benieuwd naar die 3 egeltjes. Ik heb er ooit één beschadigd exemplaar gevonden.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
Hallo Tom en Marcel,
Het zijn eigenlijk 2 regulaire en 1 irregulaire. De egeltjes komen uit het Kimmeridgium van Engter(Kalkrieserberg) De groeve waar ik vroeger al eens geweest was, is helaas niet meer in gebruik en alles was dichtgeschoven. Toch valt er nog genoeg leuks te vinden. Door erosie, zijn er nog genoeg leuke vondsten te doen. Het is brachiopoden oprapen met af en toe een zeldzame vondst(mijn 3 egeltjes). Ook de andere groeve, waar de Megatheutissen te vinden zijn is nog steeds intressant. 9 stuks in 4 uurtjes tijd is niet slecht
Zal van de week even wat foto,s plaatsen.
Het zijn eigenlijk 2 regulaire en 1 irregulaire. De egeltjes komen uit het Kimmeridgium van Engter(Kalkrieserberg) De groeve waar ik vroeger al eens geweest was, is helaas niet meer in gebruik en alles was dichtgeschoven. Toch valt er nog genoeg leuks te vinden. Door erosie, zijn er nog genoeg leuke vondsten te doen. Het is brachiopoden oprapen met af en toe een zeldzame vondst(mijn 3 egeltjes). Ook de andere groeve, waar de Megatheutissen te vinden zijn is nog steeds intressant. 9 stuks in 4 uurtjes tijd is niet slecht

Zal van de week even wat foto,s plaatsen.
Ik heb Marcel nog gematst
. Ik heb hem 1 van de egels gegeven. Bleek later dat ik die zelf nog niet had. Maar het is hem gegund.1 van de egeltjes die ik gevonden heb, is een Hemicidaris hoffmanni. Die van Marcel, een Polydiadema mamillana, helaas niet helemaal bewaard gebleven. Al met al genoeg voor een herhaling.

Eerste 2 foto,s zijn van een egeltje zoals Marcel die nu heeft. 3e is van een Hemidaris hoffmanni
- Supergraver
Ja ja!!!!! Hmmm wie zou daar ook wel eens willen rondlopen
?
Jammer van de ammonieten, maar laten we nu eerlijk zijn.........
Egeltjes zijn veeeel leuker!
Gr
Martijn

Jammer van de ammonieten, maar laten we nu eerlijk zijn.........
Egeltjes zijn veeeel leuker!
Gr
Martijn
Hier als beloofd nog wat foto,s van vondsten van 2 weken terug.
4 vondsten uit Kalkriese en 1 uit V...

1: Pseudocidaris thurmanni(?)
2: Mijn andere egeltje.(naam weet ik niet uit het hoofd)
3: Mijn grootste brachiopode(4cm)
4: Mooie brachiopode
5: Megatheutis gigantea