Gevonden fossielen op strand Scheveningen
Gevonden fossielen op strand Scheveningen

Goedemiddag kenners,
Vanochtend kwam mijn dochtertje van 6 met een "stuk hout" aanlopen. Ik vertelde haar dat het een oud stuk bot was maar ik heb geen idee van welk dier dit is geweest.
Ik hoop dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen geven (soort en hoe oud???).
Ik heb tevens een eerder gevonden stukje als afbeelding geplaatst.
Alvast bedankt!
Marc
- Pleistoceen
- Contacteer:
Antw: Gevonden fossielen op strand Scheveningen

Hallo Vroluk,
Welkom op het forum. Ik ben geen kenner, maar ik heb een stuk wat er veel op lijkt (zie foto). Dit is tijdens een WPZ bijeenkomst in 2008 als opperarmbeen van een mammoet gedetermineerd.
Groet,
Aalt
Goedemorgen Aalt,
Bedankt voor het antwoord. Het bot heeft inderdaad een hoop overeenkomsten. Ik hoopte overigens al op een herkenning van een mammoetbot.
Ik ga dit weekend weer even langs het strand, de vondst heeft me nieuwsgierig gemaakt
Gr
Bedankt voor het antwoord. Het bot heeft inderdaad een hoop overeenkomsten. Ik hoopte overigens al op een herkenning van een mammoetbot.
Ik ga dit weekend weer even langs het strand, de vondst heeft me nieuwsgierig gemaakt

Gr
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Houd ons op de hoogte. Er is opgespoten van Hoek van Holland tot Scheveningen en langs de hele kustlijn zijn fossiele botten te vinden. Ik weet niet zeker of dit mammoet is, maar het is vergelijkbaar met het fossiele botmateriaal dat je bijvoorbeeld bij HvH kan vinden.
Groet,
Niels
Niels

Gisteren na een korte strandwandeling de volgende "oudheden" gevonden. De kids vonden het prachtig. We zijn benieuwd of er iets herkenbaars tussen zit.
vr grt Marc
Dat grote bot rechts onder is een linker rolbeen (talus bot) van een zoogdier. Is moeilijk om precieser te zijn zonder maat aanduiding.
En ik zou zeggen dat dat eerste bot een stuk heup is van een zoogdier.
[Bewerkt door Trilobite op 20-09-2010 om 21:04 NL]
En ik zou zeggen dat dat eerste bot een stuk heup is van een zoogdier.
[Bewerkt door Trilobite op 20-09-2010 om 21:04 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal iets van een maat aanduiding bijvoegen. Het eerste bot (van vorige week) lijkt mij van een mammoet (gezien de vergelijkingen die ik op het internet heb gevonden).
Enig idee hoe oud het ongeveer is? Trouwens hartstikke leuk om op het strand te zoeken.
[Bewerkt door Vroluk op 20-09-2010 om 21:15 NL]
[Bewerkt door Vroluk op 20-09-2010 om 21:16 NL]
Enig idee hoe oud het ongeveer is? Trouwens hartstikke leuk om op het strand te zoeken.
[Bewerkt door Vroluk op 20-09-2010 om 21:15 NL]
[Bewerkt door Vroluk op 20-09-2010 om 21:16 NL]
Antw: Antw: Gevonden fossielen op strand Scheveningen
Dat is lastig te zeggen bij opgespoten, ex-situ, vondsten. In principe kan je botten vinden van dieren die bij wijze van spreken gisteren gestorven zijn, slachtafval uit de Middeleeuwen, botten uit de eerste twee-/drieduizend jaar van het Holoceen (toen de Noordzee nog grotendeels droog stond), en natuurlijk uit het Laat-Pleistoceen, tot zo'n 50-100 duizend jaar oud. Mammoetbotten van het strand daar zijn in ieder geval ouder dan 20.000 jaar (daarna werd het hier te koud voor mammoeten in het zogenaamde Last Glacial Maximum).Vroluk schreef:
Enig idee hoe oud het ongeveer is?
Groeten,
Bram
- sjaak
- Contacteer:
Dat witte botje is recent. Die bruine botten worden vaak met mammoetmateriaal gevonden. Eurogeul materiaal is gedateerd op 40.000-50.000 jaar. Omdat de zandwinning nabij de Eurogeul plaatsvond, ga ik daar bij die bruine botten maar voor het gemak van uit.
En inderdaad even een maataanduiding er bij. Het maakt erg uit als je weet hoe groot het is.
Leuk dat Scheveningen ook mooie vondsten oplevert!
En inderdaad even een maataanduiding er bij. Het maakt erg uit als je weet hoe groot het is.
Leuk dat Scheveningen ook mooie vondsten oplevert!
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
N.a.v. de reactie van Bram, hier nog een interessante link naar een publicatie over ouderdom van Maasvlakte materiaal aan de hand van fossilatiegraad:
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... 5_1988.pdf
[Bewerkt door sjaak op 20-09-2010 om 21:51 NL]
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... 5_1988.pdf
[Bewerkt door sjaak op 20-09-2010 om 21:51 NL]
Groet,
Niels
Niels