nog wat strandgerief ter determinatie
nog wat strandgerief ter determinatie
dag allemaal,
ik ben onlangs weer eens naar het strand geweest net buiten oostende, daar heb ik o.a. deze stukken gevonden maar het is nog niet gedetermineerd, zouden jullie kunnen zeggen wat het is en eventueel van welk dier.
en als het niet te veel gevraagd zou zijn, zouden jullie kunnen zeggen hoe jullie die botten herkennen, want ik heb nog vondsten van een drietal dagen die nog gedetermineerd moeten worden (liggen zelfs nog te ontzilten)
een beetje uitleg,
foto 1: dit is mij een raadsel
foto 2: een rib, de kromming van het rib is iets meer dan 1 cm
foto 3: volgens: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 03696.html, is het een compact bot, en dan zit ik al vast tussen: koot1 en Sprongbeen.
foto 4 een schedeltje; de binnenste afstand tussen de ogen is zo'n 35mm. de ogen staan recht naar voor dus waarschijnlijk een roofdiertje??? er zijn helaas geen tanden aanwezig.
foto 5: volgens voorgaande link is dit een middenhandsbeentje (ben niet helemaal zeker, de bovenkant is een beetje afgesleten)
kunnen jullie mij helpen??
Groetjes Fré
[Bewerkt door Freddy op 12-09-2010 om 18:31 NL]
Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.
Oostende.
Antw: nog wat strandgerief ter determinatie
Hallo Freddy,
Foto 3 lijkt mij een tweede koot en foto 4 is zeker geen schedeltje. Wat het wel is weet ik niet, meer foto's uit verschillende hoeken kunnen helpen.
Groeten,
Bram
Foto 3 lijkt mij een tweede koot en foto 4 is zeker geen schedeltje. Wat het wel is weet ik niet, meer foto's uit verschillende hoeken kunnen helpen.
Groeten,
Bram
Hier zijn de aanvullende foto's op foto 4, ik hoop dat ze een beetje meer duidelijkheid kunnen bregen. De reden dat foto 4 onduidelijk is, is omdat het fossiel nog een beetje vochtig was toen ik de foto trok.
Groetjes Fré
Oostende.
Oostende.
hallo allemaal,
allereerst zou ik graag Bram willen bedanken voor het antwoord, dus bij deze bedankt.
wat dat "middenhandsbeentje" betreft, daar heb ik mij vergist, het is een middenvoetsbeentje. het lijkt het meest op dat van een geit, maar is volgens mij niet dik genoeg. (juist 1cm)
Groetjes Fré
allereerst zou ik graag Bram willen bedanken voor het antwoord, dus bij deze bedankt.
wat dat "middenhandsbeentje" betreft, daar heb ik mij vergist, het is een middenvoetsbeentje. het lijkt het meest op dat van een geit, maar is volgens mij niet dik genoeg. (juist 1cm)
Groetjes Fré
Oostende.
Oostende.
Dag HJ,
bedankt voor het antwoord. ik denk niet dat het hier gaat om een werktuig. maar voor de zekerheid heb ik toch een paar foto's getrokken.
groetjes Fré
Oostende.
Oostende.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Hoi,
Het ziet er eerlijk gezegd niet heel oud uit.
Het ziet er eerlijk gezegd niet heel oud uit.
Groet,
Niels
Niels
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time

Dit is mijn bijltje.
Ik zie op jouw bot overigens wel enkele scherpe randen, die mogelijk zijn afgesneden.
(Dit is een vondst uit Zuid Holland, Kijfhoek, nabij Heerjansdam.
HJ
- Michael_09
Beste Freddy
Ik loop daar ook regelmatig op dat strand (Oosterstaktsel Oostende neem ik aan?) en je kunt daar nogal veel recent materiaal vinden (slachtafval van 100j en ouder) maar ook zeer mooie fossielen. Na wat ervaring kan een geoefend oog de 2 uit elkaar houden, en ik raap dan ook dingen op waarvan ik zeker ben dat ze fossiel zijn. Overige resten kunnen van huisrund, schaap, geit enz... zijn. Als er snijsporen aanwezig zijn dan laat je het bot beter liggen (nam dat vroeger ook mee, maar die zijn waardeloos).
Nu even over je vondsten:
Foto 3 is teenkootje van huisrund
Foto 5 zou wel eens metacarpus van ree kunnen zijn (wel fossiel).
Mvg
Michaël
Ik loop daar ook regelmatig op dat strand (Oosterstaktsel Oostende neem ik aan?) en je kunt daar nogal veel recent materiaal vinden (slachtafval van 100j en ouder) maar ook zeer mooie fossielen. Na wat ervaring kan een geoefend oog de 2 uit elkaar houden, en ik raap dan ook dingen op waarvan ik zeker ben dat ze fossiel zijn. Overige resten kunnen van huisrund, schaap, geit enz... zijn. Als er snijsporen aanwezig zijn dan laat je het bot beter liggen (nam dat vroeger ook mee, maar die zijn waardeloos).
Nu even over je vondsten:
Foto 3 is teenkootje van huisrund
Foto 5 zou wel eens metacarpus van ree kunnen zijn (wel fossiel).
Mvg
Michaël
Mvg
Michaël
Michaël
dag Henk Jan en Michael,
het is inderdaad aan het Oosterstaketsel dat ik regelmatig ga zoeken. ik heb inderdaad enkele botten waar snijsporen in zitten, en die heb ik al weg gedaan.
dat vermoedelijke bijltje is volgens mij geen bijltje, de buitenkant is enkele kraken na volledig effen, het einde is ook normaal afgesleten.
en dan verder nog een vraagje, hoe kan je het verschil zien tussen organisch materiaal, en versteen organisch materiaal. ik neem aan dat de kleur al veel kan zeggen, of hangt dat af van het sediment???
Groetjes Fré
het is inderdaad aan het Oosterstaketsel dat ik regelmatig ga zoeken. ik heb inderdaad enkele botten waar snijsporen in zitten, en die heb ik al weg gedaan.
dat vermoedelijke bijltje is volgens mij geen bijltje, de buitenkant is enkele kraken na volledig effen, het einde is ook normaal afgesleten.
en dan verder nog een vraagje, hoe kan je het verschil zien tussen organisch materiaal, en versteen organisch materiaal. ik neem aan dat de kleur al veel kan zeggen, of hangt dat af van het sediment???
Groetjes Fré
Oostende.
Oostende.