Vondst Noordzeestrand bij de Banjaard
- Kruimeltje
Vondst Noordzeestrand bij de Banjaard

Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met mijn vondst. Jullie hebben er in ieder geval meer verstand van dan ik op dit moment!
Ik heb het voorwerp op maandag 6 september jl. gevonden tijdens het eb worden van het water. Op de foto en kaart heb ik aangegeven waar het is. Het is versteend, maar ik weet niet in hoeverre het met zeewater sneller gaat als in de grond en of het echt enige leeftijd heeft.
Het is duidelijk iets van bot, dat is te zien op de plaatsen waar het 'afgebroken' is. Die heb ik ook tussen de foto's gezet.
Erg groot is het niet, en in de database vond ik eigenlijk niets wat erop leek en zo klein was.
Ik hoop dat ik jullie voldoende foto's heb aangeboden en dat iemand me er iets over kan vertellen.
Alvast bedankt!
Gr. Claudia
- Michael_09
Antw: Vondst Noordzeestrand bij de Banjaard
Denk dat een goede determinatie bij dit fragment moeilijk zal worden. Ik herken er niet meteen een bepaald bot in.
Mvg
Michaël
Michaël
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik denk ook dat het lastig is om hier een dier aan vast te plakken, maar het ziet er wel uit als zo'n typisch bruin mammoetfauna bot.
Groet,
Niels
Niels
- Kruimeltje
Bedankt voor jullie reactie.
Wat is jullie advies om te proberen toch een "exacte" determinatie te krijgen?
@ Sjaak:
Ik vond het persoonlijk wat klein voor een mammoet? Maar echt veel verstand heb ik er niet van. Als dat het is, waar zou ik dit botje moeten dan plaatsen bij een mammoet?
[Bewerkt door Kruimeltje op 19-09-2010 om 10:57 NL]
Wat is jullie advies om te proberen toch een "exacte" determinatie te krijgen?
@ Sjaak:
Ik vond het persoonlijk wat klein voor een mammoet? Maar echt veel verstand heb ik er niet van. Als dat het is, waar zou ik dit botje moeten dan plaatsen bij een mammoet?
[Bewerkt door Kruimeltje op 19-09-2010 om 10:57 NL]
Gr. Claudia
- sjaak
- Contacteer:
Ik bedoelde ook niet dat het van een mammoet is, maar dat het dier waarschijnlijk uit dezelfde tijd komt.
Groet,
Niels
Niels
- Kruimeltje
Ow, haha, dat bedoel ik dus met: ik heb er geen verstand van, sorry!
Gr. Claudia
- sjaak
- Contacteer:
Dat geeft niet en ik heb er zelf ook niet veel verstand van.
Groet,
Niels
Niels
- Kruimeltje
Ik vroeg me af of er archeologen/paleontologen zijn die dit soort dingen ook zelf onderzoeken. Als ik het bijvoorbeeld langs breng. (Liefst iemand een beetje in de buurt van midden limburg)
Ik weet niet of daar kosten aan zijn verbonden?
Want ik wil natuurlijk graag weten waar het van is
Dus als iemand interesse heeft...
Ik weet niet of daar kosten aan zijn verbonden?
Want ik wil natuurlijk graag weten waar het van is

Dus als iemand interesse heeft...
Gr. Claudia
Als je dit stuk in de hand hebt zie je soms direct wat het is, op foto,en dan mogen ze dikwijls nog zo goed genmen zijn, is het altijd moeilijker.
Ik kan me niet vooestellen dat er iemand een vergoeding vraagt om iets te determineren.
Vier keer per jaar vergaderd WPZ doorheen gans Nederland,we waren in de Groene poort, het Nationaal Beiaard- en Natuurmuseum in Asten,Volgende zaterdag is het Naturalis. Misschien in de loop van volgend jaar belanden we weer ergens in die streek.Je kan naar het museum Hertogsgemaal(zie internet), vragen of Anton Verhagen het kan determineren.Je kan misschien naar het museum in Maastracht,'k niet of er iemand is die Pleistoceen materiaal kent.
Ik kan me niet vooestellen dat er iemand een vergoeding vraagt om iets te determineren.
Vier keer per jaar vergaderd WPZ doorheen gans Nederland,we waren in de Groene poort, het Nationaal Beiaard- en Natuurmuseum in Asten,Volgende zaterdag is het Naturalis. Misschien in de loop van volgend jaar belanden we weer ergens in die streek.Je kan naar het museum Hertogsgemaal(zie internet), vragen of Anton Verhagen het kan determineren.Je kan misschien naar het museum in Maastracht,'k niet of er iemand is die Pleistoceen materiaal kent.
Theo
- Kruimeltje
Dat kan ik me heel goed voorstellen Theo.
Het is natuurlijk beter om iets van dichtbij te bekijken dan van een foto.
Ik zal eens informeren bij Hertogsgemaal en Maastricht. Die zijn beiden inderdaad goed bereikbaar voor mij.
Het is natuurlijk beter om iets van dichtbij te bekijken dan van een foto.
Ik zal eens informeren bij Hertogsgemaal en Maastricht. Die zijn beiden inderdaad goed bereikbaar voor mij.
Gr. Claudia