vraag over haaientanden algemeen?
vraag over haaientanden algemeen?

Hier een viertal tanden uit Egem.
Dikwijls hoort men vertellen dat je haaientanden aan en bepaalde plaats kunt linken,soms enkel en alleen op kleur.
Als je één tand hebt,kan je aan de hand van de aanwezige kleur ,slijtage.Kan je die aan een bepaalde plek koppelen?
[Bewerkt door Theo op 24-09-2010 om 13:10 NL]
[Bewerkt door Theo op 24-09-2010 om 13:15 NL]
Theo
Antw: Antw: vraag over haaientanden algemeen?
Kan jij die van Oosterzele en Balegem uit elkaar halen?stijnboy9 schreef:
Dag Theo,
ja zeker.
Die van Balegem zij erg typerend voor Balegem.
Foto 1: (Otodus auriculatus die sterk is afgesleten). Zie je die mooie blauwe kleur? Typisch voor deze vindplaats. Vaak zelfs nog lichter blauw. (ik post later wel eens een foto van zo'n licht blauwe uit Balegem).
Foto 2: (Hypotodus verticalis), zie je, dezelfde kleuren als die vorige van Balegem. Kijk dus naar jouw tandjes (in jouw bericht). De typische Egem kleuren!
Foto 3: Striatolamia macrota, dit is een andere bewaring van Balegem (maar ook deze soort komt massaal voor in de bewaring van de vorige foto's). Hier zie je de typische slijtage van Balegem. Helemaal afgerold. Let ook op die wortel, zie je die gele stipjes in de wortel, dat zijn kleine gaatjes in de wortel waar er "Lede zand" in vast zit, dit komt daar ook vaak voor.
Dus samengevat: Je kan soms aan de tand zien wan waar hij komt.
Groeten,
Stijn
[Bewerkt door Stijnboy9 op 24-09-2010 om 17:00 NL]
Als je Egem en Marke,of Balegem - Oosterzele naast mekaar ziet, zie je aan de aanwezigheid of afwezigheid van bepaalde soorten over welke lokatie het gaat.
Naar aanleiding van het somniosus onderwerp vroeg me af in hoeverre je tanden kan herkennen.
Theo
Antw: vraag over haaientanden algemeen?
Volgens kleur of bewaring een vindplaats toeplakken is een delicate zaak natuurlijk.
Sommige kleuren zijn wel kenmerkend aan bepaalde tijdvakken, maar dit verschilt dan weer per vindplaats (bv een Macrota uit Antwerpen of eentje uit Balegem is anders bewaard). Men kan dus wel af leiden of een Macrota uit Balegem of omstreken komt of uit omgeving Antwerpen. Echter niet gedetailleerd..
Men zou ook de soort kunnen gebruiken, om het voorkomen van deze soortaan bepaalde tijdperken te koppelen. Hierdoor kan je ook vindplaatsen uitsluiten. Bv. Je Nebrius van Egem zou nooit zo in Antwerpen gevonden worden. Je kan dus via kleur en bewaring, wel wat vindplaatsen uitsluiten, maar de vindplaats precies zeggen? Riskant werkje.
Zeker als er in verschillende groeves ietwat hetzelfde materiaal voorkwam.
Maar sommige kleuren zijn dan wel heel typerend, ik denk dan aan bv. roze-oranje tanden van Nederokkerzeel, Bone Valley tanden, enzovoort..
Dit simpelweg omdat alleen daar (toch bekend) z'on materiaal voortkomt. Ik denk toch dat is wat je bedoelde?
Groetjes,
Gunther
Sommige kleuren zijn wel kenmerkend aan bepaalde tijdvakken, maar dit verschilt dan weer per vindplaats (bv een Macrota uit Antwerpen of eentje uit Balegem is anders bewaard). Men kan dus wel af leiden of een Macrota uit Balegem of omstreken komt of uit omgeving Antwerpen. Echter niet gedetailleerd..
Men zou ook de soort kunnen gebruiken, om het voorkomen van deze soortaan bepaalde tijdperken te koppelen. Hierdoor kan je ook vindplaatsen uitsluiten. Bv. Je Nebrius van Egem zou nooit zo in Antwerpen gevonden worden. Je kan dus via kleur en bewaring, wel wat vindplaatsen uitsluiten, maar de vindplaats precies zeggen? Riskant werkje.
Zeker als er in verschillende groeves ietwat hetzelfde materiaal voorkwam.
Maar sommige kleuren zijn dan wel heel typerend, ik denk dan aan bv. roze-oranje tanden van Nederokkerzeel, Bone Valley tanden, enzovoort..
Dit simpelweg omdat alleen daar (toch bekend) z'on materiaal voortkomt. Ik denk toch dat is wat je bedoelde?
Groetjes,
Gunther