Belemnieten: gevonden, maar niet te vinden.
Belemnieten: gevonden, maar niet te vinden.

Ik heb lang gezocht naar de soortnamen van de belemnieten die we hebben gevonden, maar ik kom ze nergens tegen. Wie kan ons helpen met het juist determineren?
-Foto 1 : complete belemniet met nog een belemnietfragment uit de Lias van Dotternhausen. De belemniet heeft rondom een ietwat grillige omlijning lopen. Wat kan dit geweest zijn?
-Foto 2 en 3: bovenkant en onderkant van een plaat met belemnietfragmenten. Geen enkele belemniet is helaas compleet. In totaal zijn er 14 fragmenten in de steen aangetroffen. Vondst uit de Lias van Holzmaden.
-Foto 4: het grootste fragment in de Holzmadensteen van iets dichterbij.
Foto 5: nog steeds dezelfde steen uit Holzmaden (het is het belemnietpuntje bovenaan in foto 4). Wat zijn deze ribbels in het verlengde van het belemnietfragment?
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
- 0dinofthenorth
Antw: Belemnieten: gevonden, maar niet te vinden.

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.holzmadenfossilien.de/inhalt ... niten.html
of anders dit boek:
SCHLEGELMILCH, R. 1998: Die Belemniten des süddeutschen Jura. Ein Bestimmungsbuch für Geowissenschaftler und Fossiliensammler. 21 x 29,5 cm, 151 S., 23 Abb., 6 Tab., 20 Fossiltaf. Zie foto's.
ISBN-10: 3437255266
ISBN-13: 978-3437255267
groet
Karel
[Bewerkt door KarelS op 08-10-2010 om 20:19 NL]
Antw: Belemnieten: gevonden, maar niet te vinden.
De link was zeer behulpzaam en ik denk dat ik de soortnamen nu gevonden heb:
- de complete belemniet uit Dotternhausen lijkt me een Acroceolites rauri.
- De belemnietfragmenten in de plaat uit Holzmaden zijn volgens mij van Youngibelus gigas en Passaloteuthis paxillosa.
- de complete belemniet uit Dotternhausen lijkt me een Acroceolites rauri.
- De belemnietfragmenten in de plaat uit Holzmaden zijn volgens mij van Youngibelus gigas en Passaloteuthis paxillosa.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!