Trotse beginner

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
ROAB
Trotse beginner

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 15:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen maand ben ik met mijn vrouw naar Normandie geweest, we hebben daar voor het eerst ook zelf gezocht naar fossielen. Voorheen kochten we zo nu en dan eens ergens een 'steentje' maar dit keer omdat we in een goed gebied zaten besloten we zelf te gaan zoeken. Met groot succes, we kwamen met 5 bananen dozen vol met fossielen terug. Aangezien ik er weinig verstand van heb maar wel erg trots ben wil ik daar een kleine selectie van tonen. Ik heb ze allemaal ontzilt en ben bezig met het schoonmaken waarna ik ze seal met de parrafine oplossing. Met name de kristallen waren voor mij een enorme verassing omdat ik die niet verwacht had.

Een aantal fossielen zitten in nog niet 100% uitgehard klei (zoals de linker op de foto) wat het erg moeilijk maakt om schoon te maken maar ook om ze te ontzilten en te sealen. Ik ben met rest-stukken aan het experimenteren geweest en vooralsnog gaat alles goed. Helaas zijn er 2 gesneuveld maar nog tientallen over.

Naast de drie grote op de foto (die nu ontzilt, gezaagd zijn en nu schoongemaakt worden) heb ik nog 4 grote stukken, stenen plateau's met allerlei grote en kleine fossielen. Hier heb ik nog niets mee gedaan omdat ik eerst even wat feeling wil krijgen. (en stiekem omdat ik het niet aan durf)

Daarnaast tientallen kleine fossielen waarvan ik er 3 ook als foto heb bijgesloten. Veel dubbele schelpen, inktvis skelletjes en dergelijke.

Mochten jullie nog tips hebben dan hou ik mij van harte aanbevolen want ik heb er helaas geen verstand van maar vindt het wel erg leuk :)

Mocht er in het noorden van het land nog een expert wonen die eens mee wil kijken met mij dan houdt ik mij ook van harte aanbevolen!

0dinofthenorth
Antw: Trotse beginner

Bericht door 0dinofthenorth » 20 okt 2010, 15:35

Mooie fossielen. Ik zou graag zien wat meer foto's!:D

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 20 okt 2010, 17:31

mooie fossielen, vooral de ammoniet ziet er goed uit.
ik heb zulke zelfde mineralen gevonden in normandie, ook in die soort steen, zou wel geinig zijn als ze aan elakar zouden passen, heb je ze toevallig gevonden ten westen van arromanches?
gr
sander

ROAB

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 17:43

Van ammonieten stikt het daar, daar heb ik dan ook zeker in de grote plateaus veel van. Die op de foto is mijn zorgenkindje, bijna 100% klei en niet versteend dus. Ben daar ook nog niet helemaal over uit wat ik er mee aan moet. Nu spoel ik hem regelmatig, weken wil niet daar is hij te broos voor en dan valt hij uit elkaar, en borstel hem voorzichtig met een tandenborstel. Maar ik wil dat niet te lang doen omdat ik hem heel wil houden. Zit nu op het punt dat ik denk dat ik hem het beste vol kan laten lopen met parrafine en er dan niet meer aankomen.

Die mineralen verraste mij inderdaad, ze zijn redelijk vlak bij arromanches gevonden aan de kustlijn. Een behoorlijk deel van de wand was daar recentelijk ingestort en daar vond ik de ammoniet ook.

ROAB

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 18:07

Afbeelding

Even een close-up van de ammoniet... hij is ongeveer 17 centimeter in de breedte trouwens.

ROAB

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 18:10

Afbeelding

En één van de plateau's, deze is ongeveer 33cm in de breedte. Ze komen er niet helemaal uit op de foto maar hij zit in elk geval vol met van alles. Iemand een idee wat het grote 'ding' aan de linkerkant is? En dan bedoel ik niet die mooie ammoniet ;) maar die ronding er naast.

[Bewerkt door ROAB op 20-10-2010 om 17:11 NL]

Freddy

Bericht door Freddy » 20 okt 2010, 20:45

Dag ROAB,
Je hebt echt alle reden om trots te zijn. Ik heb geen enkel idee wat dat ronde ding is.
Op die allereerste foto, het meest linkse amonietje, is die gemineraliseerd of staat die er gewoon bij?

Groetjes Fre

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 20 okt 2010, 21:04

Dat "ronde ding" is volgens mij ook een stuk van een ammoniet of gastropode.

Groet,

Niels

ROAB

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 21:53

Nou die staat verderop als 'grote' foto en is mijn probleem geval. Hij is niet gemineraliseerd, hij is zelfs niet volledig 'hard'. De steen bestaat voor 99% uit redelijk uitgeharde klei, inclusief de fossiel. Ik maak hem dus maar heel voorzichtig schoon met wat lauw water en een tandenborstel en ga hem denk ik zsm in de parrafine gooien om hem 'hard' te maken. Momenteel droogt hij uit en begin ik scheuren te ontdekken.

ROAB

Bericht door ROAB » 20 okt 2010, 21:55

@Sjaak: Hij is alleen spiegel glad, geen ribbeltje te zien er in. (maar zoals ik zei ik heb er totaal geen verstand van, maar hij wijkt af van alle ammonieten die ik daar vond, die zijn allemaal geribbeld)

Bij voorbaat excuses voor verkeerd gebruikte woorden end, heb er echt geen verstand van ;)

Gesloten