HvH, mammoetkies, wervel etc.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
thomastheo
HvH, mammoetkies, wervel etc.

Bericht door thomastheo » 21 okt 2010, 22:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was gisterenochtend op het strand bij Hoek van Holland en vond een mammoetkies, wervel en andere botjes. Ook een schilfer waarvan ik vermoed dat het van de buitenste laag van een slagtand afkomstig is. Mijn vraag is echter of iemand al eerder een kies als deze heeft gezien. Het kauwoppervlak is helemaal versleten, en het lijkt te gaan om een kies die dus vervangen en uitgevallen is. Ik heb er verder niet veel verstand van en dit is enkel een theorie/verzinsel van mijn kant. Een van de fragmenten lijkt op een stukje doornuitsteeksel, en de andere kan ik met mijn gebrek aan kennis alleen thuisbrengen als een stukje onderkaak. Kan iemand meer zekerheid brengen over deze vondsten? Met vriendelijke groet en dank!

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: HvH, mammoetkies, wervel etc.

Bericht door sjaak » 21 okt 2010, 23:37

Aha, dus daarom vond ik vanmiddag niets bijzonders (hoewel wel een flink stuk mammoet bot) ;)
De schilfer is inderdaad van een mammoet slagtand. Ook de wervel is van een mammoet.
Zo'n kies heb ik van daar ook, maar dan minder versleten. Slijtage lijkt mij wel normaal toch?
Mooie vondsten!

Groet,

Niels

thomastheo

Bericht door thomastheo » 22 okt 2010, 00:08

Excuses :), Ik ben pas vorige week lid geworden van dit forum en dit was mijn eerste poging om ook daadwerkelijk op zoek te gaan. Ben belachelijk vroeg op pad gegaan met goede hoop na de berichten op dit forum te lezen, maar zo iets had ik niet verwacht. Ik kwam ook nog een jonge bruinvis tegen, maar die was nog te vers (maar ook weer niet vers genoeg) om in mijn rugzak te stoppen... Omdat ik biologie studeer in Leiden heb ik eventjes geinformeerd bij Naturalis, ik zal bericht geven als ik daar nog iets interessants te weten kom. Overigens, ik vroeg mij af of dit soort vondsten voornamelijk op het strand terechtkomen door natuurlijke processen, of dat het vooral komt door opspuiten? Er waren namelijk ook redelijk wat stukjes krijtkalk aanwezig rond de plek van de vondst en dacht dat er specifiek daar voor de kust misschien bepaalde oudere bodemgroepen/lagen zouden kunnen blootliggen. In ieder geval dank aan het forum voor deze gouden tip!

mars33

Bericht door mars33 » 22 okt 2010, 00:11

Verklaart waarom ik niks heb gevonden (behalve mooie lammel van een mammoetkies). Die bruinvis heb ik ook zien liggen, maar was nu al behoorlijk aangevreten door de meeuwen.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 22 okt 2010, 00:11

Die bruinvis lag er nog!
Dit soort vondsten komen allemaal van opspuitingen. Ook in het verleden is er opgespoten en er liggen stenen van zeeweringen. Eigenlijk kan je er van alles vinden.

Groet,

Niels

mars33

Bericht door mars33 » 22 okt 2010, 00:18

Eerste keer zoeken en zo'n kies, daar teken je toch voor?

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 22 okt 2010, 00:22

Afbeelding

Zeker, dat is meteen de hoofdprijs.

Dat mammoetbot is eigenlijk ook best een leuke vondst, vooral omdat de achterkant nog intact is. Meestal vind je alleen maar fragmenten.

Groet,

Niels

thomastheo

Bericht door thomastheo » 22 okt 2010, 01:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haha, ik heb inderdaad pas net weer mijn poker face terug... en het verbaast me dat die bruinvis er nog zo lang heeft gelegen!

Overigens is het misschien handig om een detailfoto bij te voegen van het afgeplatte fragment waar ik ook nog twijfels over heb. Er is een doorgang dwars door het bot, zoals te zien is in de foto van een onderkaak die bij naturalis ligt. De structuur is vergelijkbaar maar de precieze vorm van het omliggend bot komt niet helemaal overeen. Het is in denk ik in een foramen, maar ik ben er nog niet uit welke. Het hoeft natuurlijk helemaal niet een mammoetbot te zijn.

Donny

Bericht door Donny » 22 okt 2010, 20:47

Hoi.

Erg mooie vondsten, zeker die kies en wervel.
En die kies is aardig intact. Hoop ook nog eens zo'n kies te vinden waar net het kouwvlak van zichtbaar is. Heb ze wel al gevonden met aangekouwd kouwvlak, en een kies die nog in de maak was(zo goed als losse lamellen tegen elkaar).maar zo een moet ik er nog vinden. Dan kan ik hem naast mijn andere kiesen leggen, zodat je goed de ontwikkelings fase van de groei van zo'n kies kunt zien.

Nu snap ik waarom ik gisteravond niks kon vinden. Er zijn er blijkbaar zat voor mij wezen zoeken.
Was van het weekend ook wezen zoeken, en had toen ook niet veel.
Zullen toen ook wel mensen voor mij zijn geweest.

Gr.
Don.

Don

johanp

Bericht door johanp » 23 okt 2010, 20:09

mooie kies!!
denk je erom, dat je hem een flinke tijd in zoet water laat ontzilten.
als je dat niet doet, valt zo'n mooie kies in duizend stukjes uiteen binnen niet al te lange tijd.

johan pas

Gesloten