Wie kan me helpen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
ceesvanderijt
Wie kan me helpen?

Bericht door ceesvanderijt » 25 okt 2010, 14:21

Afbeelding

In oktober 2010 gevonden fossiel gevonden op het strand van Praia da Rocha in de Algarve ( Portugal) de steensoort is waarschijnlijk marmer, de afmeting van de steen is 115x70mm.het voorwerp (diertje) is 44 mm. De 2 vormen aan de zijkant horen waarschijnlijk bij het zelde dier? en de steen is gebroken in het midden van deze 2 buitenste vormen. wat me opvalt is dat er onderaan in het midden 3 gaatjes zichtbaar zijn. Wie kan me helpen aan de gegegevens over dit fossiel, ik heb geen enkel idee. Bij voorbaat dank, groetjes.
Cees van de Rijt

Cees Veldhoven

0dinofthenorth
Antw: Wie kan me helpen?

Bericht door 0dinofthenorth » 25 okt 2010, 14:29

It's a sea urchen fossil. Maybe Supergraver can tell you more about it.

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 25 okt 2010, 14:42

Hi Cees,

wat jij aangeeft als diertje is eigenlijk een klein deel van het gehele dier. Al is je fossiel niet compleet, het is ongeveer een 3de van het origineel. Het gaat hier om een zee-egelsoort genaamd Zanddollar.

Zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zanddollar

Veel verder kan ik je helaas niet helpen.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 okt 2010, 14:46

Inderdaad. Het gaat om ong. 1/3 van een zee-egel. Met de precieze determinatie kan ik je niet helpen. Verder wel een mooi stuk, de bewaringstoestand ziet er prima uit.

@Jerry: blijkbaar dachten we tegelijkertijd ongeveer hetzelfde :D

[Bewerkt door Frederik op 25-10-2010 om 13:46 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 25 okt 2010, 15:39

@ Frederik: jou zou t bijna zeggen :P

... Eternity awaits ...

Bram

Bericht door Bram » 25 okt 2010, 17:19

Ten overvloede: inderdaad zeeegel, een zanddollar (orde Clypeasteroida). Het beestje dat jij bedoeld is de ambulacraal van de zeeegel. Als je deze goed bekijkt zie je dat het allemaal fijne gaatjes zijn. Hier kwamen de buisvoetjes door naar buiten. Buisvoetjes zijn een soort tentakeltjes van zacht weefsel, waarmee de zeeegel dingen kan vasthouden, maar de buisvoetjes die door deze gaatjes (een petaal), aan de bovenkant van de zeeegel kwamen speelden ook een belangrijke rol bij de gaswisseling van het dier.

De gaatjes onderaan de foto zijn twee (van de in totaal 5) genitale poriën en een ocular pore (ken de Nederlandse term zo snel niet) of andersom, iig gaatjes van het apicaal systeem van de zeeegel, die spelen een rol bij de voortplanting en de groei van de zeeegel.

Hier nog een mooi plaatje: http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=817 (ik weet niet of het dezelfde soort als jouw fragment is, maar het idee is duidelijk zo).

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 25-10-2010 om 16:31 NL]

Gesloten