Botmateriaal W.Wijk sept. 2010
Antw: Botmateriaal W.Wijk sept. 2010
Jongens draven jullie niet een beetje door? Volgens mij is er nog niet eens een (gedeeltelijke) schedel gevonden van Amatosaurus/Tanystropheus(zeker niet uit Winterswijk)
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
nouja, wat is het dan wel?
ik heb gelezen dat amotosaurus in ieder geval wel voorkomt in winterswijk, en dat tanystropheus-achtige als ze jong zijn zijspitsten hebben aan hun tanden. ook heb ik door middel van vergelijkings materiaal uit duitsland de tanden vergeleken en die zijn bijna identiek, in ieder geval meer gelijkend dan op nothosaurus.
ik heb gelezen dat amotosaurus in ieder geval wel voorkomt in winterswijk, en dat tanystropheus-achtige als ze jong zijn zijspitsten hebben aan hun tanden. ook heb ik door middel van vergelijkings materiaal uit duitsland de tanden vergeleken en die zijn bijna identiek, in ieder geval meer gelijkend dan op nothosaurus.
Dus je hebt ook het materiaal van Mont Sante Giorgio er mee vergeleken. Of van Rüdersheim? Daarbij dit is onder Muschelkalk en dat is moeilijk te vergelijken met materiaal uit de boven Muschelkalk.
[Bewerkt door Erik-B op 28-10-2010 om 19:06 NL]
[Bewerkt door Erik-B op 28-10-2010 om 19:06 NL]
- masteroffossiles
ik weet dat mijn vergelijkings materiaal uit andere tijden komt, maar het lijkt meer op dit dan enig ander iets dat tot nu toe uit winterswijk komt, wat stel jij dan voor dat het is?
gr
sander
(btw om verkeerde interpretatie te voorkomen, ik bedoel dit niet boos, maar op een rutige manier, ik wil geen ruzie maar een discusie maar nog meer eigenlijk het antwoord)
gr
sander
(btw om verkeerde interpretatie te voorkomen, ik bedoel dit niet boos, maar op een rutige manier, ik wil geen ruzie maar een discusie maar nog meer eigenlijk het antwoord)
Sander snap ik. Maar ik bedoel dat er nog heel weinig materiaal van Winterswijk bestemd is op genus(ondanks jaren onderzoek). Daarbij zijn de botjes in verschillende lagen anders gekleurd (omstandigheden rond die tijd?). Ben trouwens wel nieuwsgierig naar je vergelijkingsmateriaal (Tanystropheus).
- masteroffossiles
in het boek staringia 11 staat dat over zijspitsjes als ze jonger zijn, en bij meerdere bronnen staat dat tanystropheus tanden licht geribbeld zijn en glad bij de wortel, en op enkele sites staan afbeeldingen van die tanden (zoals op kipping fossils)
en deze tandjes lijken daar heel erg op.
Antw: Antw: Botmateriaal W.Wijk sept. 2010
Ok, maar hoe zien de tanden van andere Sauroptygia eruit als ze jong zijn? Ga zo ff op die site kijken. Ik blijf bij een jonge Notho.masteroffossiles schreef:
in het boek staringia 11 staat dat over zijspitsjes als ze jonger zijn, en bij meerdere bronnen staat dat tanystropheus tanden licht geribbeld zijn en glad bij de wortel, en op enkele sites staan afbeeldingen van die tanden (zoals op kipping fossils)
- DragonSearcher
Antw: Antw: Botmateriaal W.Wijk sept. 2010
Valt mee met het doordraven. Vanaf de kaakfoto kon je de tanden niet goed zien. Daarom heb ik een closeup foto van een van de tanden gemaakt. Daarnaast ben ik met Sander eens dat de tand niet direct op die van een Nothosaurus lijkt, maar je hoort mij ook niet direct zeggen dat het iets anders isErik-B schreef:
Jongens draven jullie niet een beetje door? Volgens mij is er nog niet eens een (gedeeltelijke) schedel gevonden van Amatosaurus/Tanystropheus(zeker niet uit Winterswijk)

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
-
Antw: Antw: Antw: Botmateriaal W.Wijk sept. 2010
De meeste zwemmende sauriërs hebben geribbelde tandenErik-B schreef:Ok, maar hoe zien de tanden van andere Sauroptygia eruit als ze jong zijn? Ga zo ff op die site kijken. Ik blijf bij een jonge Notho.masteroffossiles schreef:
En dat deze tanden een beetje rechter zijn wil nog niks zeggen
Eerlijk gezegd lijken dit mij ook Nothosaurustanden
Amatosaurus zou meer kegelvormige tanden moeten hebben volgens de insiders
Helaas kun je van zo'n kort stukje kaak niet definitief een soort bepalen
bonecolector
- DragonSearcher
Antw: Botmateriaal W.Wijk sept. 2010 Kaakje verder geprept
Bij deze een update van het kaakje. Zoals te zien is hij een stuk gegroeid. Het blijkt nu ook dat niet alleen een deel van de rechterkant nog in een ander stuk matrix zit, dit is ook het geval voor de linkerkant! (Sander, dat vage dingetje dat op een wervelboog leek, is dus de andere kant van de kaak

Helaas wordt de matrix wel steeds harder, dus ik weet niet of ik hem nog veel verder ga prepareren, aangezien ik van mijzelf dan niet zeker weet of ik hem heel hou...

EDIT: sommige van mijn vondsten bestaan uit 2 delen (door matrixbreuk) maar zijn nog wel aan elkaar te lijmen, doordat een kant makkelijk geheel uit te prepareren viel. Maar, wat voor lijm kan ik het beste bruiken? Een lijm zonder zuren enz lijkt mij, houtlijm wellicht?
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 31-10-2010 om 19:32 NL]
... Eternity awaits ...