Kan dit een vuistbijl zijn?
Kan dit een vuistbijl zijn?
Lag op het strand bij HvH. Het ligt als een vuistbijl in de hand. Het was bij het naaktstrand, dus het kan ook zijn dat die lui om wat dichter bij de natuur te zijn af en toe een zeehond ontbenen ofzo.
[Bewerkt door mars33 op 21-11-2010 om 14:12 NL]
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
-David Bowie-
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Kan dit een vuistbijl zijn?
Volgens mij is dit een door het water gepolijste riviersteen. Je ziet ze wel meer liggen. Het is ook geen vuursteen en ik zie geen bewerkingssporen.
Ik vond laatst ook zo'n door het water afgeslepen stukje steen en dat lijkt een zwaar versteend stukje bot. Je kan kijken of je een botstructuur ziet.
[Bewerkt door sjaak op 21-11-2010 om 15:20 NL]
Ik vond laatst ook zo'n door het water afgeslepen stukje steen en dat lijkt een zwaar versteend stukje bot. Je kan kijken of je een botstructuur ziet.
[Bewerkt door sjaak op 21-11-2010 om 15:20 NL]
Groet,
Niels
Niels
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
totaal geen vuist bijl, heeft misschien wel waat ervan weg, maar de bijlen waar aan jij denkt zijn altijd heel vervijnd en glad gepolijst, en dat is deze niet, dit is een....
steen.
maar er kunnen wel degelijk op hvh artefacten gevonden worden, ik zit nu op 2, dat betekend dus dat iederekeer dat ik er was ik er een heb gevonden, dus tis niet onmogelijk.
gr
sander
steen.
maar er kunnen wel degelijk op hvh artefacten gevonden worden, ik zit nu op 2, dat betekend dus dat iederekeer dat ik er was ik er een heb gevonden, dus tis niet onmogelijk.
gr
sander
Benen harpoenpuntjes zijn er zeker te vinden (zoek maar eens op het forum), evenals stukjes vuursteen. Of deze stukjes vuursteen bewerkt zijn of niet weet ik niet zeker, ik weet wel dat er heel veel afslagjes van vuursteen werden gevonden tijdens het uitzoeken van MV2 materiaal in Naturalis. Daarom neem ik vaak gewoon elk vuursteenfragmentje waarbij ik twijfel of dat er recent gebroken uit ziet mee, stop alles na kort ontzilten in een zak, en dan zie ik wel of ik er eens een expert naar kan laten kijken. Je weet immers maar nooit!
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
ok, bedankt. toch lijkt het er haast voor gemaakt, en aan de 'puntige' zijde lijkt het ook alsof het gebruikt is, maar idd geen vuursteen of gepolijst en lijkt me te zwak om als voorwerp veelvuldig te kunnen gebruiken.
-David Bowie-
-David Bowie-
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Bij archeologische objecten is het regelmatig moeilijk te herkennen of iets echt is of een misschientje.
Ik denk evenmin dat jouw steen een vuistbijl is, maar gooi 'm nog niet weg.
Je weet nooit. Hier in Drenthe zijn er ook (bijv. rituele) bijlen uit andere materialen als vuursteen vervaardigd. Laat meerdere deskundigen hun oordeel geven.
Ik denk evenmin dat jouw steen een vuistbijl is, maar gooi 'm nog niet weg.
Je weet nooit. Hier in Drenthe zijn er ook (bijv. rituele) bijlen uit andere materialen als vuursteen vervaardigd. Laat meerdere deskundigen hun oordeel geven.
Time fades away (Neil Young)
- Caveman
- Has thanked: 273 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Op mijn website onderaan kan je enkele bijlen bekijken. Voor een vuisbijl is hij niet zwaar genoeg, de meeste bijlen werden met touw en hars in een steel gezet. Ze werden ook wel van kwartsiet gemaakt, zijn dan volgens mij meer symetrisch gevormd!
gr Mart
[Bewerkt door Caveman op 28-11-2010 om 14:11 NL]
gr Mart
[Bewerkt door Caveman op 28-11-2010 om 14:11 NL]
To share or not to share, that's the question!
-
Beste vinder het is beslist geen vuistbijl. Maar gooi hem nog niet weg ,want het kan een klopsteen of een retouchoir zijn. Dit is echter op de foto niet waar te nemen. Laat hem een steentijdkenner zien.
groet Anton
groet Anton
Bedankt voor de nieuwe info en ik zal jullie adviezen zeker opvolgen.
-David Bowie-
-David Bowie-
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Kan dit een vuistbijl zijn?; voorbeeld en info
Vuurstenen bijlen werden in noordwest Europa gemaakt vanaf het Late Mesolithicum. De geslepen exemplaren gelden als gidsfossiel voor het Neolithicum, de “boerensteentijd”. Ze werden gevat in een steel waarin in een holte was gebeiteld. De kleinere exemplaren werden vaak ook nog in een vatting van gewei geplaatst die vervolgens weer in een houten steel paste. Bij deze bijl is de snede zeer fijn gepolijst, terwijl de top juist wat ruw is gelaten om meer grip te hebben in de steel. De bijl dateert op grond van de doorsnede (iets gebogen, rechte zijkant) ergens tussen 4300 en 2500 voor Christus (Midden-Neolithicum), precieze dateringen zijn zonder verdere context lastig te geven. In deze periode zijn er twee typen bijlen in zwang: degene met een min of meer ovale doorsnede en gebogen zijkanten en degene met een min of meer rechthoekige doorsnede en vrij rechte zijden. Dit exemplaar valt binnen de tweede categorie. De twee typen vallen ook qua verspreiding uiteen in twee zones, al is de scheidslijn wat diffuus. Grofweg komen de ovale typen vooral voor in de zuidelijke / westelijke helft van het land en de rechthoekige in het oosten en noordoosten. Deze grens loopt dwars door de Veluwe en de Achterhoek.
Het gaat om vuurstenen bijl. Slechts een stuk van de snede is er af, waarschijnlijk door gebruik.
De bijl meet 85 x 37 mm en is 11 mm dik. Deze dimensies zijn aan de kleine kant voor een dergelijke bijl. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de grondstof. Hij is vervaardigd uit lichtgrijze “noordelijke” vuursteen met fossiele bryozoën (mosdiertjes) als insluitsels. Noordelijk wil in dit geval zeggen dat de vuursteen met het ijs is meegevoerd naar onze streken. De bijl is waarschijnlijk lokaal vervaardigd. Geïmporteerde bijlen konden groter zijn omdat de gebruikte vuursteen (vaak afkomstig uit mijnbouw) van meet af aan groter was.
Robert Mensink