Nummering noodzakelijk?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Bram
Antw: Antw: Nummering noodzakelijk?

Bericht door Bram » 04 dec 2010, 00:29

stijnboy9 schreef:
Moet je van elk tandje dat onder 1 nummer staat (vb onder Cosmopolitodus hastalis) een foto nemen? Anders heb ik nog vrij veel werk.
Ook hier is het maar net hoever je zelf wilt gaan. Ik kies zelf vaak een of enkele representatieve exemplaren voor de foto en geef die foto de nummer van het fossiel + A. Als er meerdere foto's bij een nummer horen, dan ga ik verder met B, C, enz.

Groeten,
Bram

Freddy
Antw: Nummering noodzakelijk?

Bericht door Freddy » 04 dec 2010, 00:33

Hey Stijn,

Ik ben nu toch eens nieuwsgierig geworden. Na een eindje zoeken heb ik het volgende programma gevonden: SmartDB (linkadres naar download: http://alainlecomte.free.fr/SmartDB.zip) en (linkadres naar pagina http://alainlecomte.free.fr/Download.htm) het programma is beschikbaar in twee talen. Namelijk Engels en Frans. In het begin is het een beetje foefelen. Maar eenmaal je ermee weg bent, gaat het echt heel vlot. Je moet geen lijsten aanmaken, de computer onthoudt de lijsten zelf op basis van wat je intypt. Je kan tot 10 afbeeldingen toevoegen, en tot 22 parameters waaronder één vak voor notities, (wordt niet opgeslagen in lijst). Als je nog vragen hebt stuur maar een mailtje, maar verwacht nog niet zo snel een antwoord. Ik heb binnenkort examens. Het programma slaat niets vanzelf op, maar er is een knop rechtsboven in de vorm van drie disketjes, zo kan je opslaan.
P.S. Het programma werkt ook op Windows 7 64-bit. Dus moet je je niet druk maken over wat er op de website staat. Bovendien is het programma gratis. En naar mijn mening relatief simpel na een klein uurtje was ik er al vlotjes mee weg.

Groetjes Fré

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 04 dec 2010, 09:49

Stijn,

ik werk al een tijdje met Trilobase. Het is inderdaad zeer gebruiksvriendelijk, ( al ben ik niet opgegroeid met computers) en biedt toch veel mogelijkheden, qua sortering, opslaan en linken van vindplaatsinformatie, bibliografie, etc...
Omwille van de vele sorteringsmogelijkheden gebruik ik een zeer eenvoudige nummering nl. mijn initialen, gevolgd door een volgnummer. Dit ook op aanraden van Danny Alexander, de auteur van het programma.
Zo is het nummer van mijn eerste fossiel LG0001.
Deze nummering is best zo eenvoudig mogelijk, want zij moet ook overgebracht worden op het fossiel.
Tot zover mijn werkwijze, maar iedereen kan uiteraard zijn eigen keuze maken.

mvg

Luc

Panta rhei

Heraclites

Bram

Bericht door Bram » 04 dec 2010, 18:46

stijnboy9 schreef:
En moet je als je foto's hebt op je database van het fossiel en er staat in welke kast en schuif het zit dan nog steeds een nummer bij elk stuk steken (in heet doosje)?
Als je een fossiel uit je kast pakt en je wilt de gegevens van dit fossiel weten, dan is het nummer bij het fossiel jouw referentie naar alle gegevens in de database. Dus ja, een nummer bij je fossiel, zelfs als je er foto's bij hebt in je database, heb je echt wel nodig.

Groeten,
Bram

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 04 dec 2010, 19:06

Hallo
Ik nummer niet, maar geef wel alle fossielen (en zandmonsters die ik verzamel van plekken waar ik zelf ben geweest)een code mee. Eerst het nummer van het land, dan 3 letters van de vindplaats en dan jaartal(laatste 2 cijfers)
dus 22IEI03 = Algerije, Illizi Erg Issaouane, 2003
Van deze laatste plek alleen zand geen fossielen:)
gr
Adri

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 04 dec 2010, 23:03

Stijn,

het klopt wat Bram zegt.
Een fossiel is maar waardevol als ook de bijhorende gegevens zoals de exacte vindplaats, lithologische data, etc... eenduidig met dat fossiel gelinkt zijn.
Daarom is het belangrijk om elk fossiel een eigen nummer te geven, die verwijst naar het nummer en de bijhorende gegevens in de database.
Bij een kleine collectie kan het voldoende zijn om dit zelf te onthouden; maar bij een groeiende collectie en na verloop van jaren kunnen al snel gegevens verloren gaan of verwisseld worden. Dit zou zonde zijn voor de wetenschappelijke waarde van de collectie.
Dus is een back up van een database uiteraard ook zeer zinvol.
Bovendien print ik zelf ook nog eens de data base uit en bewaar deze als hardcopy.

Mvg

Luc

Panta rhei

Heraclites

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 04 dec 2010, 23:32

Ik maak voor elke steen of Fossiel apart een A4 met alle gevens die ik weet ((Indien gekocht) prijs, Vindplaats, Datum, oudheid enz.) Ook foto's en de Classificatie van het soort (familie enz.). Vooral als je net met je verzameling begint is dit makkelijk want dan kan je alles wat er bijkomt telkens snel weer een A4 geven. Maar als ik schelpen uit het gruis ga verzamelen (dus heel veel van de zelfde soort krijg). Dan geef ik ze een 1 nummer en 1 A4'tje.

Gr, Jodry

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door TriloBase » 05 dec 2010, 14:00

stijnboy9 schreef:
Hoe kan je in TriloBase het totaal zien van het aantal fossielen? (vb onder 1 nummer gaf je in dat er 50 stuks van waren)
In de Trilobase databank is er plaats voorzien waar je de bewaarplaats (kamer , kast , lade) en het aantal exemplaren dat je hebt kan opgeven.
Zie het nummertje 10 in de schermafdruk die in één van de bovenstaande berichten is toegevoegd (de schermafdruk is wel een Engelstalige versie).

[Bewerkt door TriloBase op 05-12-2010 om 14:02 NL]

---------
TriloBase
---------

Gesloten