gewoon wat fotootjes,en hopenlijk een ophande interesante discussie!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: gewoon wat fotootjes,en hopenlijk een ophande interesante discussie!

Bericht door stiek » 11 dec 2010, 02:23

sharkteethrene schreef:
Ola Ferry,

Wat betreft foto 2,hierop staan m.i. enkel Isurus species afgebeeld.
Welke in diverse opzichten duidelijk afwijken van de Cosmopolitodus lineage.
Vanzelfsprekend heb ik niet stilgezeten de afgelopen tijd,en is er al over gecommuniceerd met enkele "kennners" op dit gebied,die mijn gedane bevindingen aanneembaar vinden.
Zou wat zijn he,meer hierover later.

Wat betreft Isurus escheri,laat ik voorop stellen dat er geen "verschillende" soorten zijn!
Dat er verschillende vormen zijn is begrijpelijk,verschillende periodes-verschillende stadia.
Uit je reactie maak ik op dat je aanneemt dat de "donkere" vorm de oudste in leeftijd zou zijn! Dit is niet correct,er zijn verscheidenen "vroegere" vormen waarneembaar (ook te Mill).
Een fout die ik destijds zelf ook gemaakt heb!,een dagje brainstormen met Guy en Pieter bleek zeer van waarde te zijn.

Wat betreft hetvolgende:

"Verder kan ik alleen nog maar opmerken dat het wel duidelijk is dat de Great white tanden zijn voortgekomen uit de Cosmopolitodus hastalis(Brede vorm), hiervan zijn voldoende transitional vormen gevonden die deze evolutie aantonen. En met deze transitionals bedoel ik dus absoluut niet de escheri(zoals helaas wel in sommige boekjes/documentatie vanuit amerika beschreven staat)."

Daar sluit ik me geheel bij aan,een kleine toevoeging hierop: m.i. heeft de "xiphodon" vorm in zijn laatste stadium ook nog enige seratie vertoont.

Groetjes,
Rene.

Even over de verschillende vormen van I. escheri.

De evolutie van de brede vorm C. hastalis in Carcharodon carcharias heeft zich in 'n bepaald gebied in de pacific in een tijdsbestek van ongeveer 6 mlj. jaar voltrokken.

De evolutie van I.escheri vanuit (volgens mij) I. desori heeft volgens mij ook mijoenen jaren geduurt.
Nu worden er in Mill tanden gevonden uit de periode 11,5 mlj tot 4,5 mlj.jaar.

Dat je toch wel verschillende vormen van I. escheri kan onderscheiden in Mill komt m.i.
dat in deze periode van plus-minus 7 mlj.jaar enkele hiaten zitten,

Ook is mogelijk dat in deze 7 mlj. jaar enkele periodes I. escheri hier niet heeft rond gezwommen, maar b.v 'n stuk zuidelijker

Hetzelfde komt nu ook voor met C. carcharias.
Deze zwom in het noordzee bekken in het midden en laat plioceen
Nu komt hij er niet voor, maar over 'n tijd komt hij hier mischien weer wel voor.

Ik denk dat deze evolutie aan het einde van het vroeg mioceen al is begonnen.
De tanden uit deze evolutie die in het midden mioceen rond zwommen zouden dus ook "Transitionals" genoemt kunnen worden, maar dan tussen I.desori en I.escheri.
Het is jammer dat er zo'n groot hiaat zit tussen het midden mioceen van Antwerpen en het laat mioceen van Mill.
Ik heb wel een vermoeden welke tanden van Antwerpen in aanmerking komen voor deze "Transitionals" maar door dat hiaat kan ik dat niet bewijzen.

Hopelijk weer wat stof voor deze diskussie.

Groeten Hans.

[Bewerkt door stiek op 11-12-2010 om 14:42 NL]

Hans

Gesloten