De pracht van forams
Antw: De pracht van forams
Hallo Anno,
En ook in het Krijt van Zuid-Limburg zijn ze te vinden (wel wat ouder
). In residu uit Mill heb ik ze nog niet gevonden, maar daarin heb ik al heel lang niet meer gezocht, maar ze zullen er vast ook wel zitten.
Groeten,
Bram
PS: Bedankt voor je mailtje, daar heb ik echt veel aan!
[Bewerkt door Bram op 20-12-2010 om 21:41 NL]
En ook in het Krijt van Zuid-Limburg zijn ze te vinden (wel wat ouder

Groeten,
Bram
PS: Bedankt voor je mailtje, daar heb ik echt veel aan!
[Bewerkt door Bram op 20-12-2010 om 21:41 NL]
- 0dinofthenorth
-
Interessant, dat jullie het nu over foraminiferen hebben. Mooie foto's zijn er bijgevoegd. Enkele jaren geleden waren mijn vrouw en ik in Tübingen (Duitsland) in het instituut voor Natuurwetenschappen. We kwamen toen in contact met Wilfried Rönnfeld. Deze man onderwijst zijn studenten in Foraminiferen en heeft er twee boeken over geschreven. Het eerste boek "Was sind Foraminiferen" behandelt de bouw van deze kleine fossielen. "Foraminiferen, ein Katalog typischer Formen" geeft een vrij uitgebreid overzicht van de verschillende soorten. Voor wie geïnteresseerd is in Foraminiferen, in het gebouw in Utrecht, waar de themadagen van de NGV worden gehouden, kun je ook in de bibliotheek rondkijken. Hier staan in de schappen meters naslagwerken, die alleen over foraminiferen gaan. Van Wilfried Rönnfeld heb ik verschillende buisjes met foraminiferen gekregen, maar ik beheers (helaas nog) niet de kunde om de foto's daarvan op Fossiel.net te zetten. Maar er is een enorme verscheidenheid in vorm en ook in kleur binnen de Foraminiferen.
Groet, Foram
Groet, Foram
foram
Antw: Antw: De pracht van forams
bram schreef:
Hallo Anno,
In residu uit Mill heb ik ze nog niet gevonden, maar daarin heb ik al heel lang niet meer gezocht, maar ze zullen er vast ook wel zitten.
Groeten,
Bram
Hallo Bram,
Hier heb ik wel een mogelijke verklaring voor.
Ikzelf heb van Mill verscillende jaren veel residu doorzocht.
Ik heb daar maar twee foraminiferen uitgehaalt.
Van Liessel heb ik ook veel materiaal doorzocht, en daar heb ik wel een paar honderd foraminiferen uitgehaalt.
Deze foraminiferen komen van onder de 40 meter.
Hier is het materiaal niet ontkalkt, boven de 40 m. is al het materiaal wel ontkalkt.
Deze forams komen uit de oudste lagen van Liessel, en zijn ongeveer 11 mlj jaar oud.
Nu komt er in Mill ook zand naar boven van deze ouderdom.
Dit zand komt van onder de 15 m. laag.
Als ze dit materiaal opspuiten kan je wel 10 minuten onder de pijp gaan staan, en dan heb je nog niets in je bak.
Van dit materiaal wordt dus ook nooit residu meegenomen.
Meestal wordt er residu meegenomen uit de laag tussen de 11 en 15 m.
Hier blijken dus weinig of geen forams in te zitten.
Als ik het nog eens tref dat ze uit die onderste laag materiaal opsuiten zal ik eens 'n monster daarvan meenemen.
Ik zal in de rest van de week mijn gevonden soorten uit Liessel hier plaatsen.
Van deze plaats heb ik in ieder geval 6 soorten gevonden, maar er zijn er wel 35 van bekend.
Groeten Hans
Hans
@ Johvdvelde:
Bedankt voor de tips!
@ Hans:
Dat is heel interessant, dat over die ontkalking wist ik niet. Ik nam aan dat ik ze gewoon over het hoofd had gezien. Ik heb namelijk al een tijd geen Mill meer uitgezocht (heb wel nog een emmertje staan voor de toekomst
). Ik ben ook erg benieuwd naar jouw Liessel forams.
Groeten,
Bram
Bedankt voor de tips!
@ Hans:
Dat is heel interessant, dat over die ontkalking wist ik niet. Ik nam aan dat ik ze gewoon over het hoofd had gezien. Ik heb namelijk al een tijd geen Mill meer uitgezocht (heb wel nog een emmertje staan voor de toekomst

Groeten,
Bram

Hallo Bram,
Hier de eerste twee foraminiferen uit Liessel.
Van foraminiferen heb ik helemaal geen verstand,dus van de benaming weet ik niets.
Ze zijn 60 keer vergroot.
De onderste is bijna 2 mm. lang.
Groeten Hans
Hans

Met veel moeite onder het fototoestel gekregen
Foram uit het mm zand van Egem
Theo
@ Hans:
Interessante forams! Het is mooi te zien hoe de conservatietoestand (in dit geval geen glans) kan verschillen per vindplaats. Ik ben benieuwd naar de rest.
@ Theo:
Knappe foto van een prachtig fossiel!
Groeten,
Bram
EDIT: Spelfout...
[Bewerkt door Bram op 26-12-2010 om 23:18 NL]
Interessante forams! Het is mooi te zien hoe de conservatietoestand (in dit geval geen glans) kan verschillen per vindplaats. Ik ben benieuwd naar de rest.

@ Theo:
Knappe foto van een prachtig fossiel!
Groeten,
Bram
EDIT: Spelfout...
[Bewerkt door Bram op 26-12-2010 om 23:18 NL]
Ostracodes
Bram,
Als ik tijd heb en de zeef voor zo'n materiaal, wil ik eens op zoek gaan naar Ostracodes, kleine kreeftachtigen,
op de foto iets omcirkelt wat een Ostracode schelp kan zijn.
Het residu staat klaar, nu de zeef nog!
http://www.ucl.ac.uk/GeolSci/micropal/o ... ml#obstech
Duys
[Bewerkt door Duys op 03-04-2011 om 12:38 NL]
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Heel mooi! Niet alleen de foraminiferen zelf, maar ook de foto's ervan. Maak je die met een speciaal opzet-stuk op je binoculair/microscoop? Erg leuk in ieder geval!
Op zoek naar groen in het zwart.