gevonden strand Oostende
gevonden strand Oostende

Beste fossielkenners,
vorig weekend vond ik op het strand van Oostende een (voor mij althans) merkwaardig bot (?). Het is redelijk zwaar en 11cm lang.
Ben zelf een complete leek in dit soort zaken. Graag zou ik te weten komen wat dit precies is. Is het wel een bot? Iemand zei mij dat het ook 'oererts' zou kunnen zijn. Is het een oud bot? Van welk dier zou dit kunnen zijn? Een walvis of een griend werd reeds gesuggereerd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast heel hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.
mvg,
Jasmien Peetermans
Gent
Jasmien Peetermans
Gent
- DragonSearcher
Antw: gevonden strand Oostende
Hi Jasmien,
dit is het onderste gewricht van de humerus van een grote herbivoor. Vermoedelijk een groot rund, maar weet het niet helemaal zeker. Zie ook de foto (uit human en non human bone ident.) Ow negeer de oranje pijl ,die stond al in het boek

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hey Jerry,
bedankt voor deze info.
Hoe kan ik weten of het om een oud bot gaat (fossiel of geen fossiel). Zoals ik al zei,het is redelijk zwaar.
Zeer hartelijk dank.
bedankt voor deze info.
Hoe kan ik weten of het om een oud bot gaat (fossiel of geen fossiel). Zoals ik al zei,het is redelijk zwaar.
Zeer hartelijk dank.
mvg,
Jasmien Peetermans
Gent
Jasmien Peetermans
Gent
- DragonSearcher
Hi Jasmien,
Bepalen of botten fossiel zijn, van beesten die nu ook nog leven is soms lastig. Kleur en gewicht zeggen namelijk lang niet altijd iets. Overboord gegooit slachtafval kan bijvoorbeeld in een laag op de bodem van de zee komen, waar het zwart kleurt en fossiel lijkt. Maar als je het bot laat drogen kan het weer gewoon wit/creme kleurig worden. Daarnaast zijn botten van grote dieren zwaarder gebouwd en voelen al snel zwaar aan. Overgens lijkt het gewricht recht afgekapt en neigt naar slachtafval. Maar het blijft lastig.
Er zijn wel een aantal methoden om te bepalen of het bot misschien fossiel is of niet, maar 100% waterdicht vind ik ze niet
1. Pak met een vochtige hand het bot (moet goed droog zijn) vast, als het plakkerig aan voelt is het oud/fossiel. (als het bot juist heel erg oud (gemineraliseerd) is of juist recent, dan werkt dit weer niet)
2. Hou een vlam langs het bot. Gaat het branderig ruiken, dan is het bot recent. Je kan er overgens ook met een gloeiende naald in prikken. Dat zou dezelfde geur moeten geven.
3. Als je met een ring tegen het bot tikt, en je hoort een hoge klank, dan is het ook fossiel.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 30-12-2010 om 13:20 NL]
Bepalen of botten fossiel zijn, van beesten die nu ook nog leven is soms lastig. Kleur en gewicht zeggen namelijk lang niet altijd iets. Overboord gegooit slachtafval kan bijvoorbeeld in een laag op de bodem van de zee komen, waar het zwart kleurt en fossiel lijkt. Maar als je het bot laat drogen kan het weer gewoon wit/creme kleurig worden. Daarnaast zijn botten van grote dieren zwaarder gebouwd en voelen al snel zwaar aan. Overgens lijkt het gewricht recht afgekapt en neigt naar slachtafval. Maar het blijft lastig.
Er zijn wel een aantal methoden om te bepalen of het bot misschien fossiel is of niet, maar 100% waterdicht vind ik ze niet

1. Pak met een vochtige hand het bot (moet goed droog zijn) vast, als het plakkerig aan voelt is het oud/fossiel. (als het bot juist heel erg oud (gemineraliseerd) is of juist recent, dan werkt dit weer niet)
2. Hou een vlam langs het bot. Gaat het branderig ruiken, dan is het bot recent. Je kan er overgens ook met een gloeiende naald in prikken. Dat zou dezelfde geur moeten geven.
3. Als je met een ring tegen het bot tikt, en je hoort een hoge klank, dan is het ook fossiel.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 30-12-2010 om 13:20 NL]
... Eternity awaits ...
Hey supermerci hoor!
Ik ga dat zeker eens proberen.
In ieder geval, fossiel of niet, het is en blijft voor mij toch een speciale vondst : )
Leuk nieuws op deze laatste dag van het jaar.
Nogeens bedankt hé.
Ik ga dat zeker eens proberen.
In ieder geval, fossiel of niet, het is en blijft voor mij toch een speciale vondst : )
Leuk nieuws op deze laatste dag van het jaar.
Nogeens bedankt hé.
mvg,
Jasmien Peetermans
Gent
Jasmien Peetermans
Gent
- DragonSearcher
Graag gedaan natuurlijk
Ik heb mijn vorige bericht aangepast trouwes, bedacht net methode 3 weer!
Gr Jerry

Ik heb mijn vorige bericht aangepast trouwes, bedacht net methode 3 weer!
Gr Jerry
... Eternity awaits ...