wat vraagjes over: Scaphella (scaphella) lamberti
Antw: wat vraagjes over: Scaphella (scaphella) lamberti
S. (Scaphella) bolli wordt iets kleiner met een maximum rond de 13cm, maar de gemiddelde vondst lamberti zal niet 20 cm bedragen. Een strandvondst op de kaloot is bij mijn weten altijd lamberti. Bij volwassen exemplaren is het makkelijk deze te onderscheiden van bolli. Echter bij fragmenten en juveniele exemplaren kan het nog wel eens wat lastiger zijn. Maar vooral het volgende kenmerk ik doeltreffend in determinatie:
De spiraalplooien op de culumella (goed zichtbaar op foto 01) zijn bij lamberti anders ontwikkeld. Deze zijn dan ook een zeer sterke indicator voor lamberti.
Mocht je ter vergelijking een juveniele bolli willen zien kan ik wel een plaatje voor je maken.
Ps. Vind het een erg mooi exemplaar die juveniele! Blijven juweeltjes van schelpen
[Bewerkt door Colin op 04-01-2011 om 16:47 NL]
De spiraalplooien op de culumella (goed zichtbaar op foto 01) zijn bij lamberti anders ontwikkeld. Deze zijn dan ook een zeer sterke indicator voor lamberti.
Mocht je ter vergelijking een juveniele bolli willen zien kan ik wel een plaatje voor je maken.
Ps. Vind het een erg mooi exemplaar die juveniele! Blijven juweeltjes van schelpen

[Bewerkt door Colin op 04-01-2011 om 16:47 NL]
'Just Pick It!'