Structuur
- MoinaMaris
Structuur
Weet iemand waarvan dit bot is? Het is maar een fragment, maar waar ik eigenlijk nieuwsgieriger naar ben is, waar dienen die ribbels en bobbels voor? Heb een aardige berg botten verzameld maar dit is de enige met deze structuur. Is het een ziekte? Een aanhechting?
Antw: Structuur
Moinamaris,moinamaris schreef:
Weet iemand waarvan dit bot is? Het is maar een fragment, maar waar ik eigenlijk nieuwsgieriger naar ben is, waar dienen die ribbels en bobbels voor? Heb een aardige berg botten verzameld maar dit is de enige met deze structuur. Is het een ziekte? Een aanhechting?
Kan goed de inwendige schedelstructuur zijn oa bij bizons, koeien, verstevigingen.
Duys

Een bot bestaat uit drie delen: een epifyse, gevolgd door een diafyse, en dan weer gevolgd door een epifyse. Het bot groeit op de overgang epifyse-diafyse en aan de andere kant van het bot op de overgang diafyse-epifyse. Bij onvolgroeide dieren zijn de epifyses nog niet met de diafyse vergroeit, maar zitten met een gaatjes/bobbeltjes structuur tegen elkaar aan. Dat is wat ik denk te zien op jouw foto's. Op de bovenstaande foto dat wat ik bedoel bij een mammoetbot (ik vermoed scheenbeen) uit mijn verzameling.
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Eens met Bram. Dit is ook wat ik bedoelde met jonge dieren n.a.v. jouw reactie in mijn topic.
Groet,
Niels
Niels
- MoinaMaris