Feature request
Feature request
Beste webmaster,
zou het mogelijk zijn om threads uit het determinatie forum te koppelen aan de vindplaatsen-pagina? Op die manier kan je een mooi overzicht krijgen van wat er allemaal te vinden is op een plaats (of tijdvak).
Nu er meer mensen op het forum zijn gaan er dikwijls dezelfde soort fossielen gepost worden om te determineren, een overzicht van de determinatie-threads van fossielen uit een bepaalde vindplaats kan dit wat tegengaan.
Veel aanpassingen zijn er niet nodig, bij het maken van een nieuwe determinatie-thread zou er gewoon een drop-down box voor de vindplaats moeten staan. Op de vindplaatsen-pagina kan dan gewoon een lijst geplaatst worden met threads over fossielen die gevonden zijn op die vindplaats.
Wat eventueel nog mogelijk is: het resultaat (de soortnaam) van de determinatie bij de titel van de thread te zetten, omdat de naam van de thread meestal niet erg duidelijk is (\"tand uit Mill\", \"wat is dit?\", \"botje uit ENCI\", etc). Dit zou eventueel kunnen worden ingevuld door de thread-starter of een moderator.
Voor de duidelijkheid, deze voorgestelde aanpassing is geen eis maar een wens
mvg
Raf
[Bewerkt door Raf_N op 23-08-2005 om 21:46 NL]
[Bewerkt door Raf_N op 23-08-2005 om 21:52 NL]
zou het mogelijk zijn om threads uit het determinatie forum te koppelen aan de vindplaatsen-pagina? Op die manier kan je een mooi overzicht krijgen van wat er allemaal te vinden is op een plaats (of tijdvak).
Nu er meer mensen op het forum zijn gaan er dikwijls dezelfde soort fossielen gepost worden om te determineren, een overzicht van de determinatie-threads van fossielen uit een bepaalde vindplaats kan dit wat tegengaan.
Veel aanpassingen zijn er niet nodig, bij het maken van een nieuwe determinatie-thread zou er gewoon een drop-down box voor de vindplaats moeten staan. Op de vindplaatsen-pagina kan dan gewoon een lijst geplaatst worden met threads over fossielen die gevonden zijn op die vindplaats.
Wat eventueel nog mogelijk is: het resultaat (de soortnaam) van de determinatie bij de titel van de thread te zetten, omdat de naam van de thread meestal niet erg duidelijk is (\"tand uit Mill\", \"wat is dit?\", \"botje uit ENCI\", etc). Dit zou eventueel kunnen worden ingevuld door de thread-starter of een moderator.
Voor de duidelijkheid, deze voorgestelde aanpassing is geen eis maar een wens

mvg
Raf
[Bewerkt door Raf_N op 23-08-2005 om 21:46 NL]
[Bewerkt door Raf_N op 23-08-2005 om 21:52 NL]
Antw: Feature request
hier ga ik eens op studeren want ik volg je nog niet helemaal... 
Groeten, Casper

Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Feature request
is de vakantie wat te lang geweest?Casper schreef:
hier ga ik eens op studeren want ik volg je nog niet helemaal...
Groeten, Casper

k heb t hier en daar wat herschreven, is t beter te begrijpen zo?

mvg
Raf
Antw: Antw: Antw: Feature request
ah dat zal het zijnRaf_N schreef:
is de vakantie wat te lang geweest?![]()

ik weet niet of het komt doordat je het één en ander herschreven hebt, maar het begint te dagenRaf_N schreef:
k heb t hier en daar wat herschreven, is t beter te begrijpen zo?![]()

inderdaad wel handig!
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Antw: Antw: Feature request
aaaaaaah wat zeg ik nu??Casper schreef:ah dat zal het zijnRaf_N schreef:
is de vakantie wat te lang geweest?![]()
![]()
dit kan echt niet!
NEE, de vakantie was veel te kort!!!
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Misschien een knop bij elke vindplaatsbeschrijving om direct het hele forum te doorzoeken op de naam van de vindplaats? Zou dat aan je vraag voldoen?
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Een search-button die zoekt op de naam van de vindplaats gaat al in de juiste richting, maar het probleem daarmee is dat vindplaatsen dikwijls slecht gespeld zijn of anders omschreven zijn dan op de vindplaatsen-pagina.webmaster schreef:
Misschien een knop bij elke vindplaatsbeschrijving om direct het hele forum te doorzoeken op de naam van de vindplaats? Zou dat aan je vraag voldoen?
Daarom zou ik bij het aanmaken van een determinatie-thread een vast invoerveld voor vindplaats gebruiken, dan kan in de database het vindplaats-id als attribuut bij een determinatie-thread-id gezet worden. Op die manier ben je heel zeker waar het fossiel vandaan komt.
ik besef wel dat een search-button heel wat minder werk is, die functionaliteit zit al in de site

mvg
Raf
[Bewerkt door Raf_N op 23-08-2005 om 23:39 NL]
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Just a thought...
Een picklist is altijd handig. Voorkomt invoerfouten.
Enige probleem is, hoe wil je omgaan met de determinatie van fossilen uit plaatsen die NIET in het vindplaatsenoverzicht voorkomen?
Je zult dan toch de mogelijkheid moeten hebben om zelf de vindplaatsnaam in te voeren al is het maar de eerste keer en dat deze naam daarna altijd in de lijst getoond zal worden.
Life is all about making choices......
Mvg
Paul
Een picklist is altijd handig. Voorkomt invoerfouten.
Enige probleem is, hoe wil je omgaan met de determinatie van fossilen uit plaatsen die NIET in het vindplaatsenoverzicht voorkomen?
Je zult dan toch de mogelijkheid moeten hebben om zelf de vindplaatsnaam in te voeren al is het maar de eerste keer en dat deze naam daarna altijd in de lijst getoond zal worden.
Life is all about making choices......

Mvg
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
Een dergelijke picklist kan natuurlijk, maar levert ook allerlei extra beheer op als het niet helemaal juist gebeurt, of als er niets wordt ingevuld. Voorlopig lijkt het me het handigste dat ik alle relevante info uit het forum blijf verwerken in de vindplaatsbeschrijvingen. Over de determinaties van vondsten uit verschillende vindplaatsen zal ik nog nadenken.
Voorlopig liggen mijn prioriteiten bij het actueel houden en het uitbreiden van het vindplaatsarchief. Ik heb tijdens mijn vakantie veel vindplaatsen in Denemarken en Zweden bezocht, dus die krijgen allemaal een update.
Ook wil ik binnenkort erg veel meer foto\'s van mijn verzameling online plaatsen.
Voorlopig liggen mijn prioriteiten bij het actueel houden en het uitbreiden van het vindplaatsarchief. Ik heb tijdens mijn vakantie veel vindplaatsen in Denemarken en Zweden bezocht, dus die krijgen allemaal een update.
Ook wil ik binnenkort erg veel meer foto\'s van mijn verzameling online plaatsen.
Kennis telt!
De gebruiker mag niet verplicht worden om iets te kiezen uit die picklist, enkel als de exacte vindplaats bekend is (en op de site beschreven staat). Dus een optionele picklist.webmaster schreef:
Een dergelijke picklist kan natuurlijk, maar levert ook allerlei extra beheer op als het niet helemaal juist gebeurt, of als er niets wordt ingevuld. Voorlopig lijkt het me het handigste dat ik alle relevante info uit het forum blijf verwerken in de vindplaatsbeschrijvingen. Over de determinaties van vondsten uit verschillende vindplaatsen zal ik nog nadenken.
Het beheer kan je voor een groot deel overlaten aan moderators. Bovendien als ik zie dat mensen toch wel wat tijd steken in het determineren van fossielen (foto\'s maken van hun eigen stukken etc), lijkt het mij niet zo\'n groot werk om eventueel de naam van de vindplaats te corrigeren als de gebruiker dat fout zou hebben gedaan. Van zodra het fossiel met zekerheid gedetermineerd is kan de moderator de soortnaam bij de thread invullen.
Waar ik mij wat zorgen over maak is dat de informatie op het determinatie-forum slecht toegankelijk is. Zoals je kan zien wordt er meer en meer gepost op het forum. Vroeg of laat gaan er enkele duizenden determinatie-threads zijn waarvan niemand nog weet wat er precies instaat. Gevolg: mensen die nieuw zijn op het forum gaan fossielen laten determineren die al dikwijls aan bod zijn gekomen, waarover er al threads zijn gemaakt. Nog een voorbeeld: ik vind een tand in de ENCI waarvan ik de naam niet weet, maar ik kan me nog wel herinneren dat een paar jaar terug iemand een foto van een gelijkaardige tand heeft gepost. Op wat moet ik nu zoeken: \"tand\" en \"ENCI\" (of \"Marnebel\" of \"romontbos\" of \"t roodt\", het zijn allemaal mergelgroeves)? In elk geval krijg je hopen threads waarin je nog lang moet zoeken (als je al kan vinden wat je zoekt).
Samengevat: metadata, bestaande uit de vindplaats en de uiteindelijke soortnaam van het fossiel, bij een determinatie-thread zou het archiveren en doorzoeken van gedetermineerde fossielen aanzienlijk vergemakkelijken.
Er is al veel tijd gestopt in het maken van de site zoals ze nu is, daar ben ik mij wel degelijk van bewust

off topic: voor het moment help ik in een bibliotheek met het uitbreiden van een systeem om digitale informatie te archiveren (DSpace). Dus als ik wat overdrijf met het \"toegankelijk maken van data\" beschouw het dan als een beroepsmisvorming en neem het mij niet kwalijk

mvg
Raf
[Bewerkt door Raf_N op 24-08-2005 om 13:51 NL]