van welk dier is dit een kaakbeen?
-
van welk dier is dit een kaakbeen?
In de herkansing, nu met scherpe foto's.
Wie helpt me dit bot te duiden?
Dank alvast!
gr. Pauline
- DragonSearcher
Antw: van welk dier is dit een kaakbeen?
Hi Pauline,
deze fotos zijn beter

Het kaakfragment is rond de 6cm groot. Zover ik kan zien, zal de complete kaak ongeveer 2,5 keer zo groot zijn geweest, dus rond de 15 cm (dit is een beetje een gok hoor).
Gekeken naar de gaten waar de kiezen in zaten, vallen herbivoren af. Carnivoren blijven dus over. Gezien het (gegokte) formaat van de totale kaak, blijft iets als een grote hond of katachtige, of beer over. Katten hebben maar 3 kiezen in de onderkaak en ik meen in jou kaakfragment alleen al plaats te zien voor 3 kiezen. De volledige kaak zou er dus meer hebben gehad. Dus katachtige valt af. Beren hebben als laatste kies achter in de onderkaak een grote kies, terwijl deze kaak als laatste 2 kleine kiesjes (een met een wortel en een met 2 wortels) had. Dus beer valt af en blijft hondachtige over. Ik zou zeggen een fragment van het linker onderkaakdeel.
Welke hondachtige precies zou ik niet kunnen zeggen, maar je moet denken aan het formaat van een wolf.
Ik heb een foto geplaats van de kaak van een wolf (negeer de oranje pijlen, die staan in het boek). Ik heb met rood aangegeven waar jou kaakfragment aan beide kanten is gebroken.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
-
Wow Jerry, wat een prachtig onderbouwd antwoord. Dank voor je tijd en kundigheid. Hier ga ik verder mee!
gr. pauline
gr. pauline
- DragonSearcher
Jerry heeft helemaal gelijk maar is alleen van de rechterkaak helft.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- DragonSearcher
Aaah, ik keek van voren naar de kaak, maar ik moet natuurlijk vanuit het beest zelf kijken. Dan is het inderdaad rechts...
Thanks Stone
Thanks Stone

... Eternity awaits ...