Rheine na de sneeuw

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Rheine na de sneeuw

Bericht door Erik-B » 20 jan 2011, 15:12

Colin schreef:
Prachtige vondsten hoor! Ik heb zelf toch ook zeker zin weer eens naar Rheine toe te gaan. Ging in het verleden regelmatig eens kijken, maar dat is alweer jaren geleden en een minder goed blik voor fossielen. Geweldig die kokerwormen! Echt een prachtvondst vind ik.

Zouden jullie het gezellig vinden om een weekend een zoeker of 2 erbij te hebben voor de gezelligheid? Laat anders maar even via de mail weten wanneer jullie gaan. Zaterdagen/Zondagen bedoel ik dan. Lijkt mij wel weer gezellig.
Ja hoor. Geen probleem. Heb je nog aanmeldformulieren? Anders kan ik je wel 1 sturen.

Erik-B
Antw: Rheine na de sneeuw

Bericht door Erik-B » 20 jan 2011, 17:09

Afbeelding

Hier dan een foto van 1 van de gevonden tandjes. Hij lag open en bloot bovenop een groot blok kalk.

pietammoniet

Bericht door pietammoniet » 23 jan 2011, 14:21

Hoi jongens,

Prachtige vondsten uit Rheine. Om jaloers op te zijn. Toch is er een keerzijde, die ik niet onvermeld wil laten....
Jaren geleden kon ik de drang niet weerstaan om vlak na een vorstperiode de groeve in Rheine te bezoeken. Het was er net zo'n modderbende als op de foto's is te zien. Er was door de opdooi sprake van vallend gruis bij de steile wanden. Een bezoeker kreeg zo'n klein steentje tegen de wang, ondanks dat hij een helm droeg en redelijk ver verwijderd was van de wand. Ongelukkerwijs was het steentje teruggekaatst van een andere steen. Gevolg: een flinke jaap in de wang, die behoorlijk bloedde...
Ergo: het gevaar bij opdooi moet je niet onderschatten en je dient extra alert te zijn.Ik heb mezelf voorgenomen de groeve niet weer te bezoeken, als er kortgeleden sprake was van opdooi/vorst. Natuurlijk moet ieder voor zichzelf de afweging maken om wel of niet te gaan. Maar sta bij het bovenstaande even stil, als je overweegt af te reizen.
Groetjes,
Piet

pieter

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 23 jan 2011, 14:34

@piet: goede suggestie;

Er zijn zelfs heel wat groeven (waaronder heel wat groeven waar men krijt en mergel uitbaat) die je de toegang verbieden net na een vorstperiode, de dooi moet eerst volledig ingetreden zijn vooraleer het weer wat veiliger geworden is. Opletten geblazen dus.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten