Vragen over preparatie. Oa, krab en kunsthars

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
jordyvanderbeek
Contacteer:
Vragen over preparatie. Oa, krab en kunsthars

Bericht door jordyvanderbeek » 22 dec 2010, 20:06

Hoi allemaal ik heb wat vraagjes over prepareren het heeft niet echt met fossielen te maken, maar mischien weten jullie het?

1. Hoe kan ik een verse krab van het strand netjes prepareren (zonder hars of sterk water)

2. Hoe kan ik goed werken met kunst hars? Als het krimt gaat het voorwerp dan niet kapot? En zou ik er een dood vogeltje in kunnen doen. (opzetten is mij te duur). Waar kan ik het kopen en hoeduur is het?

Alvast bedankt, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Vragen over preparatie. Oa, krab en kunsthars

Bericht door Theo » 22 dec 2010, 21:50

Er zullen wel andere metoden bestaan maar ik zet de krab rechtstreeks in +_10- 15% formol en 90% (zee)water.
Thuis haal ik ze uit de vloeistof,zet ze mooi op op een piepschuime plaat en laat ze droogen.
Als het een grote krab is, spuit ik nog wat zuivere formol door de gevrichten in de poten en langs de mond en de ...uitgang,in het lichaam.
daarna goed laten drogen de eerste maanden ruikt het nog wel een beetje.
Langer in de vloeistof staan geeft wel een betere bewaring maar het beestje wordt dan wel strammer en het in posietie zetten gaat dan wel eens gepaard met het afbreken van een poot.Met een goede lijm kan die na een paar wekenals alles goed droog is geplakt worden.
In een mooie bokaal kan je alles op formol(ine) bewaren.Ik ken iemand hier op het forum die al een paar jaar een bunzing heeft staan.Ikzelf heb ook wel wat referentie stukken op formol.
Beter is dingen op alkohol te bewaren. Alkohol kost wel stukken meer en moet je zuiver gebruiken(niet verdunnen) Je moet wel bij de apotheek ontsmettings alkohol vragen,die is dan weer goedkoper.

Theo

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 22 dec 2010, 22:05

Ik heb op MSN het er met "intinct" overget en die zegt leeghalen en weer in elkaar zetten. ik werk liever niet met vloeistof preparaten. (een natte collectie) dat leeghalen is eigenlijk wel een goed idee. nog andere mensen die precies weten hoe ik dat moet doen?

Mijn over hars is al vervult maar wil nog een ding weten Kan er een Vogel "is een goudhaantje" er in?

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

Theo

Bericht door Theo » 22 dec 2010, 22:13

Als je iets in hars ingiet moet eerst het al het vocht uit dat "ding".

Theo

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 22 dec 2010, 22:17

ah dat gaat moeilijk bij een vogel.

Theo

Bericht door Theo » 23 dec 2010, 01:03

Ingieten in hars is niet makkelijk.
eerst moet je onderwerp droog zijn,dan neem je een vorm waar het onderwerpje in past, liefst een plastiek doos of iets dergelijks.Iets mooi hoekig dat je daarna wel stuk kan maken.
Je moet een afstotende laag in je vorm aanbrengen,anders plakt je hars aan het omhulsel(vorm).Je maakt een kleine hoeveelhied hars af (hars + verharder).Je giet een laagje,laat even drogen,plaatst je onderwerp,zorg dat het niet door je eerste laagje zakt, anders zit je object aan de buitenkant.
Maak weer wat hars af,vul tot gewenste hoogte,doe dit in verschillende laagjes.
Zorg dat er geen luchtbellen achterblijven(oogt niet mooi),die kan je eventueel naar bovenhalen met een naald.
Laat het blok(je) drogen,breek de plastiek doos weg, begin de oneffenheden weg te schuren.werk steeds met schuurpapier met kleinere korrel.Je hars is niet meer doorzichtig,zit vol kleine krasjes.Na het fijnste schuurpapier,begin je met pasta te polieren tot alles weer mooi doorzichtig is.
Hars moet een bepaalde temperatuur hebben om uit te harden.(+15-20 graden).
Ik raad je ook niet aan om het binnen te doen,het geeft een onaangename geur.

Theo

ivok

Bericht door ivok » 25 jan 2011, 16:55

vogels ingieten in hars??
dat gaat niet lukken denk ik.
als het een dooie mus uit de achtertuin is, zou ik gewoonzelf eens avonturen met opzetten... wel het skelet dan.

vlees en veren eraf, mbv beestjes, gewoon wegrotten of met biotex
evt botjes bleken en alles in elkaar lijmen.
Veel werk en je hebt evt een sterke maag nodig.

wat betreft de krab, ik ken iemand die schorpioenen houd en wanneer er eens eentje dood is, in een bakkie met een paar luchtgaatjes (kleine gaatjes) in een uithoek van de tuin en laat maar wegrotten en zorgen dat het niet te droog wordt.
Wanneer de geur weg is fixeren in de vorm die je wilt hebben en drogen aan de lucht.
Het kan soms gebeuren dat het exoskelet eraan gaat, maar meestal niet.

Een andere optie misschien, onderkan van het schoild open peuteren, vlees eruit krabben met mesjes en metalen haakjes, ook uit de pootjes. Ik heb ooit eens een vogelspin zo geprepareerd en helaas blijft er dan vlees achter in de poten... een snelle oplossing is kort in de magnetron (erbij blijven!!) in geval van een spin zie je op een gegeven moment de pootjes wat krommen en dan heel kort kookt al het vocht er in een keer uit.... mogelijk dat er wat kan barsten, maar is mij nog niet gebeurd.
als je beestje al wat langer ligt is ook hier een sterke maag vereist, de geur is niet aangenaam.

je zou evt daarna de pootjes en binenkant met 100% alcohol uit kunnen wassen, voor wat extra droging. Daarna zoveel mogelijk dicht stoppen met watjes en dicht lijmen.
Fixeren op stukkie piepschuim en drogen maar weer.

Bedenk wel, wanneer jij je opgezette krab of whatever te vochtig bewaard.
Dan gaat ie weer stinken en rotten.
Bij voorkeur dus afgesloten droog en evt met een mottebal erbij

oeps...

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 26 jan 2011, 13:46

buiten dat ik niet helemaal de link zie met fossielen.... recente dode beesten opzetten?!?!

Maare, als je op school eens aan je toa vraagt hoe ze de dieren daar bewaren. Hier doen ze dat in bepaalde oplossing en wekpot. Werkt prima... talloze dieren hier al jaren in potje...ziet er wel goor uit als je het mij vraagt ...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Vragen over preparatie. Oa, krab en kunsthars

Bericht door Frederik » 26 jan 2011, 13:57

Discussie is verplaatst naar 'off-topic'.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie