Dolfijnentand met kartels
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Dolfijnentand met kartels

Hallo Allemaal,
Een dolfijnentandje met kartels van H...
Ik kan me dit topic nog herinneren http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=11415, maar weet nog niet aan welke soort ik zou moeten denken.
Iemand een idee welke soort dit zou kunnen zijn?
Groeten,
Gerard
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Dolfijnentand met kartels
Hey Gerard,
Zover ik weet komen er in H.... maar 3 dolfijnsoorten voor met gekartelde tanden.
De eerste is Squalodon met heterodonte-achtige tanden. Maar die zijn anders dan dit tandje.
De 2de soort is Delphinodon die ook bekend zijn in H... .
En de 3de soort is Notocetus. Een stuk zeldzamer dan de 2 bovengenoemde en de tanden lijken sterk op die van Delphinodon.
Helaas weet ik het verschil tussen de tanden van Delphinodon en Notocetus niet.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 28-01-2011 om 22:09 NL]
Zover ik weet komen er in H.... maar 3 dolfijnsoorten voor met gekartelde tanden.
De eerste is Squalodon met heterodonte-achtige tanden. Maar die zijn anders dan dit tandje.
De 2de soort is Delphinodon die ook bekend zijn in H... .
En de 3de soort is Notocetus. Een stuk zeldzamer dan de 2 bovengenoemde en de tanden lijken sterk op die van Delphinodon.
Helaas weet ik het verschil tussen de tanden van Delphinodon en Notocetus niet.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 28-01-2011 om 22:09 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Gerard,
Misschien kan Mark Bosselaers (MarkWalvis van het forum) uitsluitsel geven. Als er iemand iets weet over dolfijnen dan is hij het wel. Anders moet je hem maar eens mailen.
Mvg, Robbin
Misschien kan Mark Bosselaers (MarkWalvis van het forum) uitsluitsel geven. Als er iemand iets weet over dolfijnen dan is hij het wel. Anders moet je hem maar eens mailen.

Mvg, Robbin
Luctor et Emergo

Hoi gerard dit is een Delphinodon dividum ik heb dit ook bij Mark bosselaars na gegaan de Notocetus ziet er anders uit zie foto
eerste van links is Notocetus
de tweede is ????? de derde en vierde Delphinodon dividum
grtn arien
- Carcharoides
- Contacteer:
Hoi Arien,
De Delphinodon dividum tanden die ik heb zien er toch anders uit. En hij lijkt ook niet op een van de tanden op jouw foto. Ik heb maar een dolfijnentand die qua vorm er uit ziet als een Eurhinodelphinidae, maar een karteling heeft op een van de kanten.
Ik zal toch straks Mark Bosselaars een berichtje sturen.
Groeten,
Gerard
De Delphinodon dividum tanden die ik heb zien er toch anders uit. En hij lijkt ook niet op een van de tanden op jouw foto. Ik heb maar een dolfijnentand die qua vorm er uit ziet als een Eurhinodelphinidae, maar een karteling heeft op een van de kanten.
Ik zal toch straks Mark Bosselaars een berichtje sturen.
Groeten,
Gerard

Hallo Gerard,
Ik dacht dat deze vormen die jij afbeeld allemaal toebehoorde aan Delphinodon dividum.
Nu dit niet zo blijkt te zijn plaats ik hier even bovenstaand tandje.
Deze heb ik afgelopen woensdag uit zijn benarde positie gered.
Hij was omgeven door (meest kapotte)haaientanden.
Ik zal vandaag of morgen nog wel wat andere dolfijnen tandjes van eerdere zoektochten plaatsen.
Groeten Hans
Hans
- Carcharoides
- Contacteer:

Hallo Hans,
Volgens mij is die van jou wel een Delphinodon dividum.
Voor de duidelijkheid, dit is een foto van hetzelfde tandje uit mn eerste post.
Groeten,
Gerard
Hoi Gerard dit tandje heeft toch wel erg veel van een Delphinodon dividum weg
Hij heeft namelijk ook de zelfde kleur en bewaartoestand en op de Delphinodon komen ook kartels voor
Plus dat niet alle posities het zelfde zijn je kan pas een goede determinatie maken als je een komplete schedel met tanden vind
grtn arien
Hij heeft namelijk ook de zelfde kleur en bewaartoestand en op de Delphinodon komen ook kartels voor
Plus dat niet alle posities het zelfde zijn je kan pas een goede determinatie maken als je een komplete schedel met tanden vind
grtn arien
- Carcharoides
- Contacteer:
Antw: Antw: Dolfijnentand met kartels
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik hou jullie op de hoogte.mirre2be schreef:
- sharkteethrene
Ola,
De naam "tretosphys" heb ik ook wel eens horen vallen,bij sommige van de afgebeelde tandjes.(ook al zou dit een nomen dubium kunnen betreffen?)
Voor zover ik er weet van heb is men er nog volop mee bezig om tot een correcte beschrijving/determinatie te komen.
groetjes,
Rene.
De naam "tretosphys" heb ik ook wel eens horen vallen,bij sommige van de afgebeelde tandjes.(ook al zou dit een nomen dubium kunnen betreffen?)
Voor zover ik er weet van heb is men er nog volop mee bezig om tot een correcte beschrijving/determinatie te komen.
groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!