Mola mola ..oceaan-maanvis
- sharkteethrene
Mola mola ..oceaan-maanvis

Ola,
De huidige klompvis oftewel de (rondstaart-)maanvis (Mola mola) is de zwaarste bekende beenvis.
Overblijfselen van aanverwante soorten in deze lineage,dus in fossiele vorm zijn ook aan te treffen in onze contreien.
Gaarne breng ik dit even onder de aandacht,en hoop op foto's van evt meerdere aangetroffen vondsten.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: Mola mola ..oceaan-maanvis
hey rene,
interessant en erg mooie fotos,
Is dit Mioceen materiaal uit Nederland?
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Beste René,
Hele mooie fotos inderdaag. Ik heb volgens mij hier ook enkele fragmenten van liggen, maar heb ze nooit thuis kunnen brengen. Ik ga eens even zoeken of ik er een paar kan vinden.
Mvg. Ivo
Hele mooie fotos inderdaag. Ik heb volgens mij hier ook enkele fragmenten van liggen, maar heb ze nooit thuis kunnen brengen. Ik ga eens even zoeken of ik er een paar kan vinden.
Mvg. Ivo
zoeken is leven, leven is zoeken
- sharkteethrene
Antw: Antw: Mola mola ..oceaan-maanvis
Ola Stijn,Stijn schreef:
hey rene,
mvg stijn
Inderdaad uit Nederland,maar of het met zekerheid aan het Mioceen toe te schrijven is,daar kan ik nog geen uitsluitsel over geven.
Groetjes,
Rene.
- sharkteethrene
Ola,
Om even terug te komen of het fenomeen Mola mola-oceaan maanvis.
De getoonde exemplaren zijn naar alle waarschijnlijkheid toe te beschrijven als zijnde Ranzania tenneyorum.(midden Mioceen)
Ik hoop dat er meerdere soortgelijke vondsten gedaan zijn,en dat diegene die dit materiaal gevonden hebben dit kenbaar maken.
Een citaat uit een eerder gevoerd E-mail contact:
"The material probably is worth reporting somewhere, as this would seem to be the first occurrences of R. tenneyorum on the east side of the Atlantic."
Thans leg ik contact met de auteurs van de laatste uitgebrachte paper hieromtrent.
Dus hoe meer materiaal,des te betere inzichten.
Groetjes,
Rene.
Om even terug te komen of het fenomeen Mola mola-oceaan maanvis.
De getoonde exemplaren zijn naar alle waarschijnlijkheid toe te beschrijven als zijnde Ranzania tenneyorum.(midden Mioceen)
Ik hoop dat er meerdere soortgelijke vondsten gedaan zijn,en dat diegene die dit materiaal gevonden hebben dit kenbaar maken.
Een citaat uit een eerder gevoerd E-mail contact:
"The material probably is worth reporting somewhere, as this would seem to be the first occurrences of R. tenneyorum on the east side of the Atlantic."
Thans leg ik contact met de auteurs van de laatste uitgebrachte paper hieromtrent.
Dus hoe meer materiaal,des te betere inzichten.
Groetjes,
Rene.