Dolfijnentand met kartels
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Dolfijnentand met kartels
Hey,
Daarom durfde ik niet met zekerheid een uitspraak te doen over de determinatie van de tand. Dolfijnentanden zijn bijna niet met zekerheid te determineren (op een paar soorten na dan).
Het kan zijn dat zijn dat hier gaat om een Delphinodon maar omdat hij zo fijn gekarteld heb ik toch twijfels.
Bij Delphinodon dividum zijn de kartels vrij groot en duidelijk zichtbaar. Bij dit tandje zijn de kartels vrij klein.
Het kan zijn dat het om een andere soort Delphinodon sp. gaat. Het is maar speculatie !!
Zoals ik al noemde weet ik niet de tandformule/tanden van Notocetus op een tand na. De tand van Notocetus die ik ken lijkt op het linker middelste tandje van Arien. Hierbij de link van een Notocetustand http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 754&page=1
Maar ik denk dat Mark Bosselaers(MarkWalvis)beter op de hoogte is van de verschillende dolfijnentanden.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 29-01-2011 om 18:40 NL]
Daarom durfde ik niet met zekerheid een uitspraak te doen over de determinatie van de tand. Dolfijnentanden zijn bijna niet met zekerheid te determineren (op een paar soorten na dan).
Het kan zijn dat zijn dat hier gaat om een Delphinodon maar omdat hij zo fijn gekarteld heb ik toch twijfels.
Bij Delphinodon dividum zijn de kartels vrij groot en duidelijk zichtbaar. Bij dit tandje zijn de kartels vrij klein.
Het kan zijn dat het om een andere soort Delphinodon sp. gaat. Het is maar speculatie !!
Zoals ik al noemde weet ik niet de tandformule/tanden van Notocetus op een tand na. De tand van Notocetus die ik ken lijkt op het linker middelste tandje van Arien. Hierbij de link van een Notocetustand http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 754&page=1
Maar ik denk dat Mark Bosselaers(MarkWalvis)beter op de hoogte is van de verschillende dolfijnentanden.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 29-01-2011 om 18:40 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.

Hallo Allemaal,
Hierboven al mijn gekartelde dolfijnen tanden die ik in 2,5 jaar gevonden heb.
Ze zijn toch behoorlijk zeldzaam, dit omdat ik er toch wel tientallen keren daar gezocht heb.
Nr.4 heb ik de laatste keer gevonden en heb ik al eerder in dit topic geplaatst.
ik denk zelf dat nr. 1, 3, en 4 tot dezelfde soort behoren, en dat nr.2 'n andere soort is.
Maar misschien zie ik het wel verkeerd.
Groeten Hans
Hans
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Hallo Hans,
Bedankt voor de foto's!
1,3 en 4 lijken me Delphinodon dividum.
Over foto 2 heb ik dezelfde twijfel als over mijn tandje. Ik zie zo op de foto geen karteling, maar ik ga er vanuit dat hij er wel zit zoals je omschrijft. Als hij op een soort snijrandje zit, lijkt hij me dezelde soort tand of positie als mijn tandje.
Ik heb inmiddels foto's doorgestuurd naar Mark Bosselaers. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Groeten,
Gerard
Bedankt voor de foto's!
1,3 en 4 lijken me Delphinodon dividum.
Over foto 2 heb ik dezelfde twijfel als over mijn tandje. Ik zie zo op de foto geen karteling, maar ik ga er vanuit dat hij er wel zit zoals je omschrijft. Als hij op een soort snijrandje zit, lijkt hij me dezelde soort tand of positie als mijn tandje.
Ik heb inmiddels foto's doorgestuurd naar Mark Bosselaers. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Groeten,
Gerard

hallo Gerard,
Hier twee andere aanzichten van tandje 2.
De kartels zijn eigelijk meer onregelmatige bobbels op de snijrand.
Op jou tandje staan meer kartels,maar dit komt waarschijnlijk omdat van mijn tandje de kroon deels beschadigt is.
Groeten Hans
Hans