Knokke: W5 Bere koud maar super.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Knokke: W5 Bere koud maar super.

Hallo iedereen: koud maar mooie vondsten vandaag, weer terplaatse gebleven en ongeveer 300 tandjes.Deze Palaeocarcharodon orientalis volgens mij, omdat alle andere soorten vandaag ook Paleogene tandjes zijn,deze is door mijn vrouw gevonden.Nog wat mooie foto s van vondsten volgen groetjes.
[Bewerkt door strandjutters op 30-01-2011 om 18:08 NL]
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Knokke: W5 Bere koud maar super.
Nu niet voor't een of 't ander maar volgens mij zijn geeneen (dus deze niet en ook niet die je in een vorig topic toonde) van die tandjes die jij als Palaeocarcharodon omschrijft weldegelijk Palaeocarcharodon. Ik zie geen énkele kenmerk van deze soort, behalve dat het tandje kartels heeft...
In mijn ogen allemaal "gewoon" Carcharodon carcharias, zijn nog altijd toffe vondsten, uiteraard.
Ten eerste weet ik niet of P.orientalis bekend is uit het Belgisch Paleoceen, ten tweede is het dan wel heel bizar dat naast 'P.orientalis' je geen andere typisch Paleocene tanden vindt zoals Palaeohypotodus rutoti en Megasqualus orpiensis die eigenlijk de hoofdbrok uitmaken van de meeste Paleocene faunas in België en Frankrijk. Dat je dan alleen de uitzonderlijk zeldzame soorten zoals Palaeocarcharodon vindt en niet de uitzonderlijk algemene soorten zoals Megasqualus en Palaeohypotodus is me wat verdacht
.
In mijn ogen allemaal "gewoon" Carcharodon carcharias, zijn nog altijd toffe vondsten, uiteraard.
Ten eerste weet ik niet of P.orientalis bekend is uit het Belgisch Paleoceen, ten tweede is het dan wel heel bizar dat naast 'P.orientalis' je geen andere typisch Paleocene tanden vindt zoals Palaeohypotodus rutoti en Megasqualus orpiensis die eigenlijk de hoofdbrok uitmaken van de meeste Paleocene faunas in België en Frankrijk. Dat je dan alleen de uitzonderlijk zeldzame soorten zoals Palaeocarcharodon vindt en niet de uitzonderlijk algemene soorten zoals Megasqualus en Palaeohypotodus is me wat verdacht

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
- strandjutters
Hallo :Heronymus er is in Belgie pas sprake van Carcharodon carcharias in het Plioceen. Ik zelf heb uit Knokke geen enkele tand uit deze periode. Volgens Elasmo komt Palaeocarcharodon orientalis voor in het late paleoceen, van deze periode heb ik 13 soorten hoe verklaar je dit dan.Er bestaan eocene soorten die ik nog niet tegengekomen ben en bij mijn weten is dit wel de periode dat ze in knokke zeker te vinden zijn.Groetjes
strandjutters
- Carcharias
- Contacteer:
Verspoeld vanuit Cadzand misschien? Want het is wel degelijk een Carcharodon carcharias. En ook naar mijn weten komt er geen P. orientalis voor in onze contreien.
Maar het blijft zeker een leuk tandje.
Mvg, Robbin
Maar het blijft zeker een leuk tandje.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
- strandjutters
Hallo :Robbin is dit dan eigen aan die soort want de andere soorten kom ik hier niet tegen. Maar ik heb de laaste maanden al 4 van deze tandjes gevonden.Het is niet altijd het boek die telt maar de ervaring telt ook mee. Groetjes
strandjutters
Strandjutters........
Een topic van Markwalvis, illustreert dat de zanden van Aalter komen!
Duys
Een topic van Markwalvis, illustreert dat de zanden van Aalter komen!
Duys
- strandjutters

Hallo iedereen; bij deze Carcharodon carcharias uit Cadzand . Toch wel iets anders vind ik . Groetjes
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Strandjutters, wélke soorten heb je dan die uitsluitend in het Paleoceen voorkomen en niét in het Eoceen?
Al de tanden die ik tot nu toe van jou gezien heb zijn eocene soorten, ik heb nog geen enkele paleocene gezien.
Knokke materiaal is niét in-situ (belangrijk woord;-)), Carcharodon carcharias kan er gevonden worden, net zoals hastalis. Net zoals ik in Cadzand ook al auriculatus en Brahcycarcharias lerichei gevonden heb.
Wélke uitsluitende kenmerken schrijf je nu toe aan de tanden die je toont die overduidelijk aantonen dat dit Palaeocarcharodon is en niet Carcharodon carcharias?
Tanden van Palaeocarcharodon zijn trouwens aan de labiale zijde vaak hol, iets wat zelfs bij de zwaar gerolde exemplaren die ik van Noord-Amerika gezien heb nog steeds een sterk aanwezig kenmerk is. Dit zie ik in jouw tanden nérgens. Het zijn 'gewoon' echt Carcharodon carcharias tanden. Je schrijft natuurlijk op je papiertje wat je zelf wilt geloven
Al de tanden die ik tot nu toe van jou gezien heb zijn eocene soorten, ik heb nog geen enkele paleocene gezien.
Knokke materiaal is niét in-situ (belangrijk woord;-)), Carcharodon carcharias kan er gevonden worden, net zoals hastalis. Net zoals ik in Cadzand ook al auriculatus en Brahcycarcharias lerichei gevonden heb.
Wélke uitsluitende kenmerken schrijf je nu toe aan de tanden die je toont die overduidelijk aantonen dat dit Palaeocarcharodon is en niet Carcharodon carcharias?
Tanden van Palaeocarcharodon zijn trouwens aan de labiale zijde vaak hol, iets wat zelfs bij de zwaar gerolde exemplaren die ik van Noord-Amerika gezien heb nog steeds een sterk aanwezig kenmerk is. Dit zie ik in jouw tanden nérgens. Het zijn 'gewoon' echt Carcharodon carcharias tanden. Je schrijft natuurlijk op je papiertje wat je zelf wilt geloven

Rhaetian Lorraine Region
Antw: Antw: Knokke: W5 Bere koud maar super.
Welke soorten dan? Je zit niet altijd goed met je determinatie. Het is niet omdat een bepaalde soort in een bepaalde periode voorkomt dat het die soort is! Bovendien zijn de vondsten niet in-situ en kaner door zeestroming vanalles aanspoelen.strandjutters schreef:
Volgens Elasmo komt Palaeocarcharodon orientalis voor in het late paleoceen, van deze periode heb ik 13 soorten hoe verklaar je dit dan.
Ik denk niet eens dat Paleoceen is afgezet aan de Belgisch/Nederlandse kust.
De getoonde tand is zonder twijfel een Great White. Dze worden zowel in Knokke gevonden als in de Zwingeul. De soort is inderdaad Plioceen maar er komen ook Mako-achtigen voor in Knokke die niet uit het Eoceen komen.
Groetjes,
Gunther
Blijkbaar ongeveer samen gepost.
Nog een opmerking: het is niet omdat de kleur van de Gw uit Cadzand anders is dat deze tand geen GW kan zijn, dus is een foute redenering.
Eenzelfde soort kan verschillende kleuren hebben op één vindplaats.
Gunther
Nog een opmerking: het is niet omdat de kleur van de Gw uit Cadzand anders is dat deze tand geen GW kan zijn, dus is een foute redenering.
Eenzelfde soort kan verschillende kleuren hebben op één vindplaats.
Gunther