Knokke : Schelp ,Wulk ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke : Schelp ,Wulk ??

Bericht door strandjutters » 29 jan 2011, 19:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen , Dit schelpje een Wulk waarschijlijk. Mijn vraag, is die altijd recent of soms ook fossiel graag wat uitleg AUB
(Vandaag gevonden )

Groetjes Strandjutters

[Bewerkt door strandjutters op 29-01-2011 om 19:41 NL]

strandjutters

mirre2be
Antw: Knokke : Schelp ,Wulk ??

Bericht door mirre2be » 30 jan 2011, 00:03

Hoi Pascal als je wulk rechts draaiend is is hij recent fossiele wulken draaien namelijk links dan zit de grote opening aan de linker kant

hoe of je er ook achter kan komen is door deze tegen het licht te houden is hij doorschijnend dan is hij recent is hij niet doorschijnend dan is hij waarschijnlijk fossiel dit werkt bij de meeste schelpen behalve bij pecten en of bragiophoden zoals de terrebratula ik hoop je hier mee geholpen te hebben

grtn ariën

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 30 jan 2011, 01:48

euuh de wulk is steeds rechtsdraaiend geweest zoals 99% van alle gastropoden. Ik vermoed dat u wil verwijzen naar de Neptunea angulata (of contraria) die in het Belgische Plioceen wel eens voorkomt (tamelijk algemeen zelfs in bepaalde delen van de zanden van Oorderen)

Maar de wulk of Buccinum undatum Linneaus, 1758 duikt voor het eerst in de noordzee op in het Plioceen, en is van danaf zowat altijd aanwezig geweest.
Volgens Marquet zijn de Pliocene exemplaren uit de Zanden van Oorderen en de Kruisschans vaak iets groter dan de huidige exemplaren, en meestal ook dunschaliger. Ook qua versiering vind ik ze meestal net iets anders. De dunne schaal zorgt ervoor dat in opgespoten terreinen je zelden of nooit complete fossiele wulken zal aantreffen.

De blauwe kleur krijgen ze door wat langer op de zeebodem te liggen na de dood van het dier. Vanop de foto gezien tip ik op een vrij recent exemplaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buccinum_undatum

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Trilo
Been thanked: 1 time

Bericht door Trilo » 30 jan 2011, 19:52

Afbeelding

Zijn dit geen fossiele wulken?Gevonden in Zeebrugge, in het jaar 1983 toen er zanden uit Engeland werden opgespoten.Volgens een paar personen uit het plioceen,Red Crag

Theo

Gesloten